Prisjakt

Prisjakt söker en medveten vinnare

Jobbar du aktivt och långsiktigt för att minska din butiks miljöpåverkan? Då har din butik chansen att utses till Prisjakts Årets medvetna butik 2022. Här berättar professorn Henrik Pålsson vad han och de andra i expertjuryn letar efter.

Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik. Foto: Sara Hängsel, LTH

Prisjakt vill stötta butiker som gör verklighet av sina hållbarhetsstrategier, de som inte nöjer sig med att köpa grön el och källsortera utan på riktigt jobbar med sin omställning och varje dag minskar sin miljöpåverkan. Men det är ett utmanande arbete, det kräver kunskap, uthållighet – och uppmuntran. Därför skapade vi priset Årets medvetna butik.

Vi delar ut priset i samband med vår stora tävling Årets butik, i år för tredje gången. Alla butiker som vill få chansen att titulera sig Årets medvetna butik 2022 ska besvara fem frågor och skicka svaren till vår expertjury som noggrant granskar alla bidrag och utser vinnaren.

– Bidragen som har kommit in tidigare har haft många bra idéer från både stora och små företag! säger Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik vid Lunds Universitet, som har suttit i juryn sedan start.

I år görs han sällskap av Anna Anderberg, styrelseledamot i Medveten konsumtion och hållbarhetsstrategen Mårten Sjölin.

Mätbara utmaningar

Henrik Pålsson ser många utmaningar för e-handlarna på hållbarhetsområdet, inte minst inom sitt eget forskningsområde.

– Butikerna använder sig ofta av transportörer som har sina system och standardiserade förpackningar. Man kliver in i befintliga strukturer som inte alltid är så transparenta. Det saknas även ett helhetsgrepp för förpackningslösningar. Det finns ju ambitioner och det görs en hel del, men mycket återstår för klimat- och resurseffektiva lösningar.

– Det är också svårt att mäta och kvantifiera sin miljöpåverkan och sitt klimatavtryck, och det hänger mycket ihop med transporterna. Det finns mycket utförligare mätverktyg inom den ekonomiska sfären. För att företag ska kunna reducera sitt klimatavtryck krävs det att systematik och struktur kring mätning och uppföljning utvecklas.

Tips från juryn

Henrik Pålssons bästa tips till butikerna är att vara så konkreta som möjligt i sina svar till juryn.

– Det medvetna handlar om att man jobbar systematiskt och att det verkligen ger effekt. Det får gärna vara något som sticker ut. Det blir också tydligare om man kan kvantifiera, föra i bevis, det man påstår.

Tidigare års vinnare – Didriksons 2019 och Outnorth 2020 – berättade till exempel om justerbara storlekar, lagningskit, återvunnet förpackningsmaterial och hållbarhetsgranskade leverantörer. Fjolårets vinnare Returhuset har en helt cirkulär affärsmodell och fungerar som en marknadsplats för andra butikers returprodukter.

– Punktinsatser och projekt är ju bra men det vi främst söker är långsiktiga satsningar. Det här priset handlar ju om att vara medveten, inte nödvändigtvis ha hög innovationsgrad, även om det också är spännande, säger Henrik Pålsson.

Är du en medveten butik? Besvara juryns frågor senast kl 12 den 18 november. Vinnaren presenteras den 14 december.
Frågorna laddar du hem här.

Text:
Jessika Jellbom

Uppdaterad:
5 oktober 2022

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.

Läs mer

Foto: Jenny Leyman

Returhuset – Årets medvetna butik 2021

En verksamhet som sorterar, graderar, reparerar, rekonditionerar och säljer andra butikers returvaror och reklamationer. Det är den förenklade beskrivningen av Returhuset – Årets medvetna butik 2021. 

Läs mer

Foto: Outnorth

"Vi har det stora jobbet framför oss"

För Årets medvetna butik 2020 handlar hållbarhet om att leva som de lär. "Vårt mål är att få fler människor att vistas utomhus och då måste vi också göra vår del för att alla ska kunna fortsätta med det", skriver vinnaren Outnorth på sin hemsida.

Läs mer om Outnorth

Foto: Didriksons

"Priset motiverar oss att fortsätta och kan inspirera andra"

Bäst pris är inte allt, även hållbarhet och miljö räknas. Därför delar vi årligen ut specialpriset Årets medvetna butik till en butik som gjort ett stort jobb för att minska sin miljöpåverkan. 2019 vann Didriksons.

Läs mer om Didriksons