Prisjakt

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: Ninebot E2 Pro D

18 april 2024

Expertens betyg:

Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
4.0

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
För rull på fina vägar
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
4.0

Som många andra Ninebots, är denna anpassad för körning på fina vägar. Avsaknad av fjädring gör ingenting om det inte är alltför gropigt där man åker. Betyget blir högt då den går väldigt fint på plana cykelvägar och ok på inte alltför sprucken väg. Däcken är 10 tum, slanglösa men luftfyllda. De är även luftläckagesäkra och behöver därmed inte underhållspumpas i samma utsträckning som andra däck utan denna finess. Men, du behöver inte heller oroa dig för punkteringar, Ninebots däck är punkteringssäkra i och med den slanglösa designen.

Offroadkörning
Full Star 1Full Star 2Half Star 3Empty Star 4Empty Star 5
2.5

Eftersom att scootern passar för körning på fina vägar, blir det per automatik offroadkörning som den inte passar för. Eller ja, körning på dåliga vägar, och det inkluderar offroadkörning även om det kanske säger sig självt att det inte är en scooter man tar ut i endurobanan direkt. Klart man kan åka på en grusväg eller två men komforten kommer att vara mer eller mindre obefintlig. Fina packade grusvägar kanske kan gå an men mer än så skulle jag inte rekommendera.

Vem passar produkten bäst för?

Allra bäst? För storstadspendlaren som åker till och från t.ex jobbet på fina cykelvägar. Eller för den som vill kunna uträtta ärenden och egentligen inte är så intresserad av att hålla på med scootrar och köra offroad, utan ser dem som ett trevligt transportmedel.

Blinkers

Punktering/läckagefria däck

Display

Ringklocka

Längre räckvidd hade varit trevligt

Ingen stötdämpning

Klenare motor på 350W (max 750W)

Räckvidd

E2 Pro är en bra pendlarscooter, eller mer för vardagligt bruk. Du kan åka upp emot 40 km på en laddning.

Det här kommer variera kraftigt dock, beroende på förare, körläge osv. När jag var ute och provkörde så tyckte jag batteriet hade en tendens att gå åt väldigt fort. Dock körde jag i sportläge och så gott som full gas hela tiden. Är man dessutom då en tyngre förare, kommer batteriet att förbrukas snabbare, kanske på redan 2-3 mil.

På Ninebots hemsida kan man dock läsa att räckvidden på 40 km är uppmätt i E-läget, med en hastighet på 15km/h och med en förare på 75 kg på en medelbra cykelväg.

Maxvikten för at köra scootern är 100 kg, så väger man däromkring, har man inte jättemycket räckvidd att hämta. Korta sträckor och ärenden däremot, superbra.

Motor

Motorn sitter i bakhjulet, med en nominell effekt på 350 W, vilket inte är jättestarkt, men den kan leverera maximalt 750 W. Det räcker bra för de flesta resor och gör att den tar sig uppför backar, även om det kan gå lite långsamt. Riktigt branta backar kan vara utmanande, men överlag hanterar den de flesta vardagliga situationer.

Enligt specifikationerna klarar den backar med upp till 18 graders lutning, så det är inte riktigt något för bergsbestigning, men det bör räcka för de flesta.

Bromsar

De flesta scootrar idag har en trumbroms fram och en elektronisk broms bak.

Den elektroniska bromsen kan justeras i appen till svag, mellan och stark. Det är en bra funktion för osäkra förare. Men, som jag nämnt tidigare, kan den vara mer till besvär för vana förare.

Hur mycket besvär den ger beror på inställningen. På låg nivå är den inte så jobbig, men på stark nivå bromsar den direkt när gasen släpps, vilket gör att farten snabbt minskar.

Testa dig fram för att hitta vad som passar din körstil. Personligen föredrar jag att antingen stänga av den elektroniska bromsen helt eller använda den lägsta inställningen.

Det är viktigt att kunna stanna säkert, men genom att planera och sluta gasa i god tid innan du behöver stanna kan du ofta använda handbromsen istället.

Men visst, om du vet att du ska köra nedför en brant backe, kan det vara skönt med en lite starkare inställning för bättre kontroll. Dessutom brukar de flesta Ninebot-scootrarna börja varna när hastigheten överstiger 25 km/h i nedförsbackar.

Upphottad E2 Plus

Den uppmärksamme har kanske redan noterat att jag tidigare har testat E2 Plus och at detta är E2 Pro. En "upphottning" har dock skett vilket det gör denna scooter till ett trevligare val.

De är dock väldigt lika och köregenskaperna i stort sett samma. E2 plus är lite större, har lite mer batteri och kraft. Bättre val för en medeltung förare som vill ta sig runt längre än vad E2 Plus erbjuder.

Motorn är förvisso bara 50W starkare på denna, men det kan göra skillnad för någon.

Säkerhet

Apple Find My, har börjat dyka upp också på Ninebot-scootrarna. Anslut scootern till Find My-appen, så kan du se var den befinner sig. Detta kan vara till stor hjälp om scootern blir stulen eller om du skulle glömma var du parkerat den.

I Ninebotappen kan du också ställa in 'Guard Mode' när du lämnar scootern. Det innebär att det inte går att slå på scootern, och försöker någon ta den så varnar den via ett tjut och blinkade lampor.

Glöm dock inte at använda ett eller flera lås för att låsa fast den i ett objekt anslutet till marken, om du måste lämna den obevakad.

Avrundning

Jag säger det igen, Ninebotscootrarna är bra för sina ändamål. Det är bra grejer, slitvargar, relativt underhållsfria och bjuder på en hel del körglädje.

Men var noga med att fundera kring om dess specifikationer passar just dig. Det är väldigt tråkigt att med ett glatt humör köpa en scooter, för att det sedan visar sig att du inte kan köra som du hade tänkt dig. För körning i stan är detta ett bra val.

Mitt råd generellt, ta en starkare variant i från början och minska risken för att bli besviken, än att köpa en för klen scooter och sedan behöver börja på nytt med att hitta en ny.

Specifikationer

Maxvikt
100 kg
Vikt
18.8 kg
Räckvidd
20-40 km beroende på förare, körläge osv.
IP-klassning
IPX4 på chassi och IPX6 på batteriet.
Motoreffekt
350W (750W max)
Batteri
275 Wh

Om från

1999 grundar den kände uppfinnaren Dean Kamen "the company" och det är det som senare blir känt som Segway. 2013 etableras Ninebot i Beijing. 2015 slår Segway och Ninebot sina kloka huvuden ihop och fokuserar på forskning, utveckling och tillverkning, därav namnet vi ser i dag, Ninebot powered by Segway.


Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons