Prisjakt

Ett ambitiöst hållbarhetsarbete säkrar priset för Årets medvetna butik

Årets medvetna butik 2022 är Apotea! Butiken prisas av en enhällig jury för sitt genuina engagemang kring hållbarhetsarbete med bland annat effektiva lagerlösningar, elektrifierade transporter och optimerade e-handelsförpackningar.

Apoteas vd Pär Svärdson och hållbarhetschef Erika Svensson.

Det är inte första gången som vi har äran att ge Apotea en utmärkelse. Vid flera tillfällen har butiken tagit hem utmärkelsen för Årets butik och nu kan de även titulera sig som Årets medvetna butik 2022. När Erika Svensson, hållbarhetschef på Apotea, nås av nyheten är glädjen stor.

Grattis till att ni vunnit Årets medvetna butik 2022! Hur känns det här?

"Att vinna priset för Årets medvetna butik är extra roligt för oss som länge arbetat med och varit drivande när det gäller hållbarhetsfrågorna inom framför allt e-handel. Det känns fantastiskt roligt att man uppmärksammar vårt hårda arbete. Vår stora satsning i år har varit att elektrifiera sträckan mellan vårt lager och fraktterminalerna vilket är avgörande för att minska utsläppen från transporterna. Vi hoppas att det och övrigt vi har gjort kan vara en inspiration för andra företag. Vi är ett fantastiskt team på Apotea och alla bidrar på olika sätt till vårt arbete."

Vad tror du är främsta anledningarna till att juryn valt just Apotea till vinnare?

"Jag tror juryn såg vårt ambitiösa arbete i stort och smått. Vi gör inga anspråk på att vara perfekta men arbetar brett inom hållbarhetsområdet, inget område förbisett.  Vi tar initiativ som kan påverka hela branscher samtidigt som vi jobbar i det lilla, utbildar logistikpersonal i hållbarhet, tejpar förpackningar för att minska svinn och driver en förändring mot e-handels anpassade förpackningar."

Hur ser framtiden ut för Apoteas hållbarhetsarbete, vad blir viktigt att lösa?

"Avgörande är att lösa samarbetet med våra leverantörer, här ligger alla våra stora utmaningar - klimatutsläpp, miljöpåverkan, nya e-handelsanpassade förpackningslösningar men även sociala frågor som arbetsvillkor och mänskliga rättigheter. Vi är också oroade av läkemedlens negativa miljöpåverkan och skulle vilja bidra till en renare och mer transparent läkemedelsbransch."

Juryns motivering:

”Apotea har under många år visat upp ett genuint och ambitiöst hållbarhetsarbete inom främst optimerade e-handelsförpackningar, effektiva lagerlösningar och elektrifierade transporter.

Apotea har genom sitt engagemang och inflytande påverkat e-handeln i en hållbar riktning, inte minst genom arbetet att minimera onödigt material i förpackningar. De har även påbörjat nästa steg för att ytterligare e-handelsanpassa förpackningarna genom kravställning på leverantörer som bland annat kommer att bidra till deras mål att ha ett plastfritt lager 2025.

Apotea producerar också egen energi med solcellsanläggningar på sina lager i Morgongåva, samt utvecklar och utbildar sina medarbetare kontinuerligt. Apotea är öppna med att det finns många utmaningar och de arbetar aktivt, både inom den egna organisationen och tillsammans med branschkollegor, på att lösa dem. Samarbete är viktigt för att ta stora steg framåt på miljö- och klimatagendan.

En starkt bidragande anledning till att Apotea blir årets medvetna butik 2022 är satsningen på elektrifierade lastbilstransporter mellan Morgongåva och Stockholm. Apoteas arbete med samlastning minskar både klimatbelastningen och antalet lastbilstransporter, och de visar tydligt att elektrifiering av tunga fordon är fullt möjlig bara man vågar testa ny teknik.

En värdig vinnare, tycker en enhällig jury!”

Årets medvetna butik – jurypriset

Som Nordens ledande jämförelsetjänst vill vi på Prisjakt både guida och uppmana till smartare shopping. Bäst pris är inte allt, även hållbarhet och miljö räknas. Därför delar vi ut ett specialpris, Årets medvetna butik, till en butik som gjort ett stort jobb för att minska sin miljöpåverkan – en butik som har ett medvetet tankesätt och agerar därefter.

Vinnaren utses av vår expertjury bestående av Henrik Pålsson, professor i Förpackningslogistik, Lunds Universitet, Mårten Sjölin, hållbarhetsstrateg på TellUs21 och Anna Anderberg, styrelsemedlem i föreningen Medveten Konsumtion.

Publicerad: 14 december 2022

Foto: Pressbild Prisjakt

Läs mer

Konsumenternas hyllningar ger Instabox titeln Årets fraktbolag

Ett bolag som tar dina paket från butik till box så snabbt som däcken bara tillåter, oavsett om solen steker eller kylan biter. Det är den förenklade beskrivningen av Instabox – Årets fraktbolag 2022. 

Läs om Årets fraktbolag här.