Parfymen – årets riktiga julklapp
Vårt luktsinne hamnade oväntat i fokus när pandemin slog till och nu längtar vi efter dofter som aldrig förr. Därför utnämner Prisjakt parfymen till Årets julklapp 2021. Professorn Maria Larsson förklarar hur dofter påverkar oss människor.
– Att intresset ökar för parfymer ser jag som en pandemieffekt. Vi har suttit instängda med joggingbyxor och tovigt hår – nu träder vi tillbaka till det sociala livet och tar på en doft som signalerar det, säger Maria Larsson, professor i perception och psykofysik som forskar kring vårt luktsinne vid Stockholms Universitet.
– Att dofter har enorm betydelse för individen är helt klarlagt.
Ett sinne har fattats
Mer än varannan svensk (55 procent) har saknat att träffa vänner och familj under pandemin, visar en studie som Kantar Public gjort på uppdrag av Prisjakt. Därför blev vi inte förvånande när produkter som kan kopplas till ett ett mer socialt liv började klättra på våra topplistor i takt med att restriktionerna avskaffades. Men parfymerna stack ut lite extra.
– Omställningen under pandemin gjorde oss totalt avskärmade från de sociala kontakter vi brukar ha. Vi kunde ersätta dem till viss del med visuell och auditiv kommunikation – men vi klipptes helt av från all doftkommunikation som är en väldigt viktig komponent i vårt dagliga liv. Vi skannar hela tiden av vår omgivning med våra näsor eftersom vi andas, säger Maria Larsson.
Vittring på en trend
Har vi ett uppdämt behov av doftupplevelser? Våra siffror tyder på det.
– Det är ofta som trender och livsstilsförändringar i samhället påverkar våra köpbeteenden. Ett exempel är att vår allt socialare livsstil bidrar till att köpintresset för parfymer ökar inför jul. Redan i oktober och början av november har det blivit mer populärt att lägga till parfymer i vår listfunktion, som mer eller mindre är en digital önskelista inför jul. Vi ser en ökning med 45 procent där, säger Ebba Ljungberg, produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.
Parfymer har länge varit en populär julklapp, svenskarnas köpintresse var 72 procent större i december förra året jämfört med en genomsnittlig månad. Men i år ser vi en ännu starkare trend hos Prisjakts användare: redan under oktober och början av november hade 88 procent fler en prisbevakning på en parfym jämfört med samma period i fjol.
Populära parfymer till henne
- Valentino Donna Born In Roma edp 30ml700 kr
- Yves Saint Laurent Black Opium edp 30ml(4)616 kr
- Carolina Herrera Good Girl edp 30ml612 kr
- Carolina Herrera Good Girl Blush edp 30ml690 kr
- Burberry Goddess edp 30ml613 kr
- Victoria's Secret Bare Vanilla Body Mist 250ml230 kr
- Sol de Janeiro Brazilian Crush 62 Hair & Body Fragrance Mist 90ml(1)239 kr
- Yves Saint Laurent Libre Intense edp 30ml797 kr
- Ralph Lauren Big Pony 2 Woman edt 50ml269 kr
- Prada Paradoxe edp 30ml735 kr
- Yves Saint Laurent Libre edp 30ml695 kr
- Valentino Donna Born In Roma edp 50ml967 kr
Populära parfymer till honom
- Jean Paul Gaultier Le Male Le Parfum edp 75ml817 kr
- Afnan 9 pm edp 100ml(5)332 kr
- Giorgio Armani Stronger With You Intensely edp 30ml619 kr
- Viktor & Rolf Spicebomb Extreme edp 50ml(3)798 kr
- Giorgio Armani Stronger With You Intensely edp 50ml788 kr
- Jean Paul Gaultier Le Male Elixir Parfum 75ml907 kr
- Yves Saint Laurent Y Men edp 60ml(2)835 kr
- Hugo Boss The Scent edt 50ml(3)503 kr
- Giorgio Armani Stronger With You Absolutely edp 50ml(2)752 kr
- Valentino Uomo Born in Roma edt 50ml(1)708 kr
- Giorgio Armani Stronger With You Intensely edp 100ml1 039 kr
- Jean Paul Gaultier Le Male Le Parfum edp 125ml(1)1 040 kr
E4:an till våra känslor
”Doftlösheten” under pandemin blev påtaglig på fler sätt. Många tappade luktsinnet på grund av covid och beskriver tiden utan doftintryck som att befinna sig i en glasbubbla. Vårt luktsinne skiljer sig radikalt från våra andra sinnen och forskningen visar att luktblindhet kan leda till nedstämdhet.
– Vårt luktsinne är en motorväg in i våra äldsta delar av hjärnan där vårt känslocenter sitter, vilket gör våra doftminnen väldigt färgade av känslor. Det gör att våra doftminnen ofta är ”råa” och ocensurerade. Lukter kan direkt väcka kraftig avsky eller en enorm njutningssensation, berättar Maria Larsson.
– Doftupplevelsen är också väldigt formbar, nya dofter kan ”laddas” med associationer och man kan skapa nya associationer till en redan bekant doft, fortsätter hon.
Det är därför vi människor uppskattar parfymer – vi har laddat dem med känslor.
Boosta rätt känsla med rätt doft
Maria Larsson berättar om ett amerikanskt projekt där man kunde se att människor tenderade att köpa hushållsprodukter med mer vaniljbaserade dofter i oroliga perioder, som efter terrorattacken 11 september och under pandemin.
– Det handlar om att man vill skapa en trygghetskänsla i sitt hem. Vi vet att vi vill omge oss med dofter som får oss att må bra.
På samma sätt funkar vi när vi väljer parfym.
– Det handlar om att förstärka sin identitet men också att stärka sin självkänsla. Jag har olika dofter för olika sammanhang – jag väljer en parfym när jag till exempel ska föreläsa för 300 personer, men en helt annan om jag ska gå på restaurang med mina vänner, säger Maria Larsson.
Professorn slår ett slag för mer dofter i våra liv:
– Det är viktigt att stimulera vårt luktsinne, annars kan det försämras. Att omge sig med dofter i vardagen är en form av hjärngympa!
Populära dofter för alla
- Lattafa Perfumes Khamrah Qahwa edp 100ml400 kr
- Lattafa Khamrah edp 100ml404 kr
- Bianco Giardini di Toscana Latte edp 100ml1 742 kr
- Acqua Di Parma Blu Mediterraneo Fico Di Amalfi edt 30ml(1)544 kr
- Calvin Klein CK One edt 200ml(2)429 kr
- Clean Classic Warm Cotton edp 60ml(1)499 kr
- Maison Martin Margiela Replica By The Fireplace edt 30ml627 kr
- Montale Paris Arabians Tonka edp 100ml1 511 kr
- Tom Ford Ombre Leather edp 50ml(4)1 188 kr
- Calvin Klein CK One edt 100ml(6)310 kr
- Maison Martin Margiela Replica By The Fireplace edt 100ml(1)1 065 kr
- 8%Clean Warm Cotton edp 30ml(1)297 kr
Text:
Jessika Jellbom
Publicerad:
10 november 2021
Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.
Läs mer
Årets julklapp 2020: Sällskapsspelen som räddar julen
Är det dags att damma av Den försvunna diamanten eller ska du unna dig ett nytt föremål för familjefejden? När vi på Prisjakt såg att svenskarnas köpintresse för sällskapsspel stadigt ökade, samtidigt som vi alltmer längtade efter att få umgås var valet av Årets julklapp 2020 inte svårt: sällskapsspelet. Vi bad Peter från Spel & Sånt att ge oss sina bästa speltips.