Prisjakt

Allt fler svenskar hakar på Black Friday 2024

Författarprofilens avatar

Isabella Ahmadi

Konsumentexpert

Uppdaterad: 21 november 2024

Med Black Friday följer ett hav av kampanjer och erbjudanden. Men hur planerar svenskarna egentligen att agera under årets stora reahögtid? Vi på Prisjakt har dykt ner i svenskarnas shoppingvanor genom vår undersökning Konsumentkompassen, och här är några spännande insikter!

Bild: Scandinav

Fler lockas av Black Friday-rean

I år planerar en tredjedel av svenskarna att shoppa under Black Friday, en siffra som har ökat för andra året i rad. Rean har definitivt rotat sig i Sverige, särskilt bland yngre konsumenter – nästan hälften (47%) av 18–29-åringarna tänker ge sig ut i rearuschen. Och även om många planerar sina köp noggrant, vet vi att spontanshopping ofta är en stor del av reahandeln. Så det är inte omöjligt att ännu fler kommer att ge sig in i rea-racet. Men alla är inte lika sugna på att handla. Faktum är att 57 procent av de tillfrågade säger att de kommer att hoppa över Black Friday. De främsta orsakerna? Många känner inget behov av att köpa något nytt eller tycker att rean spär på köphetsen.

Shoppingbudgeten skjuter i höjden

Under årets sista kvartal planerar svenskarna att lägga en bra mycket större slant på shopping jämfört med samma period förra året. Budgeten för fysiska varor (exklusive mat och biljetter) ligger i snitt på 12 459 kronor – en ökning med hela 45 procent jämfört med fjolåret. När vi zoomar in mer specifikt ser vi att Black Friday-budgeten landar på 2 962 kronor per person, medan julklappsinköpen beräknas kosta 3 956 kronor i genomsnitt.

Second hand växer – särskilt bland kvinnor

En trend är att fler svenskar väljer att handla begagnat. Under fjärde kvartalet planerar 32 procent att köpa second hand-produkter, ett steg mot mer hållbara shoppingvanor. Här är det framför allt kvinnor som driver på utvecklingen. Kvinnor är också mer benägna än män att avstå från Black Friday av miljöskäl. De visar en tydligare vilja att göra mer medvetna och hållbara val.

Lyckas med Black Friday-shoppingen

Oavsett om du ser Black Friday som årets bästa möjlighet att fynda eller som ett tillfälle att stå över köphysterin, visar siffrorna att svenskarnas förhållande till rean är både engagerat och mångsidigt. Planerar du att shoppa? Glöm då inte att sätta en budget, jämföra priser och hålla ögonen öppna för riktiga fynd!

Vill du läsa mer om insikter kring Black Friday? Då finns hela undersökningen i Konsumentkompassen att ladda ner här.