Nvidia har presenterat RTX 50-serien med flaggskeppskortet RTX 5090 i toppen. Bland nyheterna finns mycket högre prestanda, lägre energianvändning och smartare funktioner för bildskalning.
Referensdesignen till RTX 5090 är omarbetad och mycekt mindre än RTX 4090.
Bild: Nvidia
Nya generationens GeForce RTX-kort är här med RTX 50-serien. Nvidia presenterade sina nya grafikkort i början på januari och visade vad flera månader av läckor redan avslöjat – RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti och RTX 5070. Fyra modeller med högre prestanda, energisnålare design och smartare uppskalningsteknik än "gamla" RTX 40-serien.
GeForce RTX 5090
Huvudnumret och flaggskeppsmodellen är RTX 5090 med 32GB (GDDR7) grafikminne. Referensmodellen har en minnesbandbredd på 1 792 GB/s och hela 21 760 CUDA-kärnor.
Tack vare den nya, effektivare Blackwell-arkitekturen som ligger till grund för modellen och uppskalningstekniken i DLSS 4 är RTX 5090 upp till dubbelt så snabbt som RTX 4090.
I en demonstration med erkänt grafiktunga Cyberpunk 2077 och raytracing på högsta inställningarna nådde RTX 5090 en bildvisningsfrekvens på 234 fps med DLSS 4 medan RTX 4090 och DLSS 3.5 klarade upp till 109 fps.
Smakar det så kostar det och RTX 5090 lär kosta en rejäl slant när grafikkortet släpps till svenska återförsäljare. Både för plånboken och din nätdel i datorn.
Kraven på PSU:n har skruvats upp till rekommenderat 1 000 watt minimum medan kortet själv behöver upp till 575 watt när det pressas.
Med ett riktpris på 1 999 USD, eller cirka 28 000 kronor inklusive moms, är RTX 5090 en riktig dyrgrip. Behöver du dessutom köpa till en ny nätdel kostar den från cirka 1 600 kronor, ofta betydligt mer än så.
GeForce RTX 5080
Om RTX 5090 är flaggskeppet för de med ruskigt djupa plånböcker så är RTX 5080 ett betydligt mer prisvärt alternativ. Cirka 999 USD, eller 14 000 kronor inklusive moms, är riktpriset på.
Precis som priset avslöjar har RTX 5080 betydligt lägre prestanda än sin dyrare syskonmodell. Under huven sitter samma Blackwell-arkitektur, men bara halva mängden grafikminne (16 GB, GDDR7), en minnesbandbredd på 960 GB/s och 10 752 CUDA-kärnor.
Det gör dock inte RTX 5080 till något långsamt grafikkort. Enligt Nvidia ska grafikkortet vara dubbelt så snabbt som RTX 4080. Som alltid är det starkt beroende på vilket spel man kör. Cyberpunk 2077 och Alan Wake 2 kommer att visa stora skillnader medan Far Cry 6 och A Plague Tale: Requiem har betydligt mindre avstånd mellan generationerna.
Kraven på nätdelen är 850 watt som lägst och kortet själv drar upp till 360 watt.
GeForce RTX 5070 Ti & 5070
Tittar vi längre ner i prestandaklasserna hittar vi RTX 5070 Ti och RTX 5070. Två märkbart strypta kort med 16 GB respektive 12 GB grafikminne.
RTX 5070i har 896 GB/s minnesbandbredd och 8 960 CUDA-kärnor medan RTX 5070 får nöja sig med 672 GB/s respektive 6 144 CUDA-kärnor.
Med lägre prestanda följer mindre krav på resten av datorns hårdvara. Nätdelen behöver bara vara på 750 watt för RTX 5070 Ti och 650 watt för RTX 5070.
Exakt hur väl de här korten kommer att prestera återstår att se, men ett påstående från Nvidia är att billigaste RTX 5070 presterar i klass med RTX 4080. Sannolikt är det med DLSS 4 och i "rätt" spel.
DLSS 4
DLSS är en teknik för att rendera bilder i låg upplösning, skala upp dem till upplösningen du vill se dem i och sen presentera resultatet på skärmen.
Fördelen med DLSS är att du kan spela grafiktunga spel med höga grafikinställningar och ändå få en snabb bildvisningsfrekvens (med något försämrad bildkvalitet som enda kostnad).
Genom åren har DLSS-tekniken gradvis förbättrats och med RTX 40-serien introducerades den då senaste och mest effektiva versionen – DLSS 3.5. Med RTX 50-serien kommer nästa generations förbättringar med DLSS 4. En version som bland annat introducerar följande nya funktioner eller uppdaterade versioner:
Multi Frame Generation
Super Resolution
Ray Reconstruction
Deep Learning Anti-Aliasing
Med Multi Fram Generation kan grafikkortet skapa upp till tre extra bildrutor för varje renderade bild. Det ökar fpsen så att du får en mjukare och behagligare spelupplevelse. Super Resolution, Ray Construction och DLAA har alla uppdaterats för att öka bildkvaliteten på grafiken som visas när DLSS används.
Den kanske största nyheten är att DLSS har blivit bättre på att visa grafik i rörelse. Förhoppningsvis betyder det att vi får en detaljerad bild även när muspekaren flyger fram över skärmen även i snabba FPS-titlar.
Med Blackwell-arkitekturen och RTX 50-serien introduceras RTX Neural – en AI-kapabel teknik för att skala bilder, hantera ljuskällor och komprimera grafik med hjälp AI direkt på grafikkortet.
Spelstudior som vill använda RTX Neural kan träna AI:n för just deras spel på en RTX AI PC. Genom att arbetar med spelets olika tillgångar över flera omgångar lär sig den artificiella intelligensen hur den ska optimera grafiken för just de spelen.
Det finns framför allt tre funktioner som spelstudior kan använda sig av redan idag:
RTX Neural Texture Compression
RTX Neural Materials
RTX Neural Radiance Cache
Med RTX Neural Texture Compression kan AI användas för att komprimera spelets texturer och ladda in dem i realtid. Tekniken gör att de komprimerade texturerna sparar upp till sju gånger mer VRAM-minne än andra, traditionella komprimeringsmetoder.
RTX Neural Materials används för att komprimera så kallade shaders som använder flera lager. Nvidia använder material som silke och porslin som exempel på var Neural Materials bör användas. Tekniken är upp till fem gånger snabbare än andra, traditionella metoder för shaderhantering.
Och så har vi RTX Neural Radiance Cache, en teknik för att hantera ljuskällor av typen raytracing (strålspårning) med hjälp av AI.
Läs mer om hur det fungerar på Nvidias officiella webbsajt här.