Prisjakt

"Vi vill ge tillbaka till våra återkommande och trogna kunder"

Författarprofilens avatar

Prisjakt

Redaktionen

Uppdaterad: 12 december 2024

Omdömet “allt är i toppklass” och betyget 10 av 10 är inga undantag – Inets kunder kommer tillbaka om och om igen.

Inet blev Årets butik 2024

Inet blev Årets butik 2024

Bild: Jenny Blad

Inet har sedan tidigare flera priser på meritlistan. De har vunnit huvudpriset Årets Butik flera gånger, bland annat 2010 när tävlingen hölls första gången. Och troligtvis är det tack vare sin enastående service, snabba leveranser, bra utbud och konkurrenskraftiga priser som Inet är så omtyckta av sina kunder. Kunderna beskriver Inet som en aktör som verkligen förstått vikten av expertis, bemötande och service.

Nu kan ni än en gång ta emot guldmedaljen i Årets Butik 2024, hur känns det?

– Superbra, det är ett bevis på att våra engagerade medarbetare levererar en så bra kundupplevelse att kunden dessutom tar sig tid att skriva en recension om oss! Nöjda kunder kommer tillbaka och rekommenderar nya kunder att handla hos oss, säger Inets vd Erik Wickman.

Vad betyder omdömen för butikens verksamhet?

Våra kunder är vår grundbult som förenar hela bolaget och vi försöker hela tiden göra kundupplevelsen bättre. Våra värdeord ”Kunniga, Engagerade och Pålitliga” arbetar vi för hela tiden. Vi försöker vara snabba på att svara när kunder hör av sig – på 1,5 minut även på Black Friday.


Vinsten beror på era kunders omdömen – vad skulle du vilja säga till dem?

Ett stort tack till alla kunder som fortsätter att handla hos oss och som tar sig tid att lämna omdömen. Vi vet att tröskeln är hög att lämna ett omdöme om man är nöjd, men vanligtvis både syns och hörs missnöjda kunder mer.

Hur har ni jobbat för att samla in omdömen i tävlingen?

– Det vanliga arbetet, säkerställa att kundupplevelsen ska vara så bra som möjligt. Med en riktig bra upplevelse är man benägen att förmedla det vidare, den klassiska "wow upplevelsen" är värd att nämna för andra, säger Erik.

Erik Wickman, vd på Inet

Erik Wickman, vd på Inet

Bild: Jenny Blad

“Vi är som en traditionell fackhandel”

Inet grundades 2000 och från början var det traditionell butiksförsäljning som sedan utvecklades till en digital produkt med e-handel och butiker. Inet är nischade på komponenter till de som bygger sin dator själva.

– Vi särskiljer oss med ett nischat sortiment för kunder som kan prylarna. Den stationära datorn sägs vara död sedan länge, men i spelvärlden är det precis det man vill ha igen, en gamingplats med en stationär dator i hemmet. Teknikentusiaster är vår kärnmålgrupp men vi breddar hela tiden sortimentet med försiktighet. Vi är som en traditionell fackhandel – jämför med charkdisken, fiskbilen eller systemet – och det gillar man som kund. 

Idag har Inet fem fysiska butiker, två i Göteborg och Stockholm och en i Malmö.

– Med de fysiska butikerna adderar vi ett mervärde, kunderna kan komma in och få hjälp, byta eller lämna tillbaka varor. I onlinehandeln är det lika viktigt att leverera känslan av den fysiska närvaron som en butik ger.

Era kunder öser beröm över er år efter år, vad beror det på?

Hygienfaktorer som logistik och lager – att skicka snabbt vid varje beställning, även under hektiska dagar som Black Friday. Att vara tydliga och utgå från kundens behov, köper jag nåt vill jag veta när jag får det och att varan passar.

Erik Wickman lyfter även fram Inets inställning – att alla kunder är lika viktiga.

– Vi vill förmedla vår kunskap och att vi finns här när kunderna behöver oss, även efter köpet. Kunderna kan nå oss på alla kanaler och vi har öppet i chatten till 21 varje dag.

– Vi har engagerad personal, vi brukar säga att alla våra medarbetare är rådgivare, ingen är säljare, det viktigaste är att se kundernas behov, för kunderna är våra vänner.

“Vi vill ge tillbaka till våra återkommande, lojala och trogna kunder”

Inet har ett starkt community och sänder den livestreamade showen Dubbelklick varje vecka på Twitch och Youtube.

– På livesändningarna snackar vi tekniknyheter, tillverkar-specialer och datorbyggen. Det är som en underhållning och inför Black Friday hade vi “Mega klick”, en uppesittarkväll i 6h med massor av drops, med 8200 personer som tittade samtidigt.

– Vi finns även på Discord, en kommunikationsplattform där våra kunder kan testa funktioner och vi får direkt feedback. Våra kunder skriver recensioner, laddar upp bilder och delar med sig.

Sedan några dagar tillbaka kan Inets kunder få exklusiva förmåner och gåvor i en ny version av den gamifierade kundklubben. Det kommer också bli ett rejält firande av Årets butik-utmärkelsen i livestreamen Dubbelklick.

– Vi är superstolta och vill ge tillbaka med fina priser till våra lojala kunder!


Erik Wickman, vd på Inet, firar med tårta

Erik Wickman, vd på Inet

Bild: Jenny Blad