Prisjakt

Röriga prisbegrepp trots realagen

Författarprofilens avatar

Isabella Ahmadi

Konsumentexpert

Uppdaterad: 22 november 2024

Begrepp som normalpris, ordinarie pris och rekommenderat pris förekommer ofta när nätbutiker presenterar reapriser. Ibland visas det tidigare priset bara som överstruket, andra gånger kompletteras det med detaljerade förklaringar om lägsta priser och rekommenderade priser. Denna mångfald av termer kan skapa förvirring för oss konsumenter, och det är inte alltid lätt att förstå vad som faktiskt jämförs när en produkt är på rea.

Bild: Tamanna Rumee - unsplash

Sedan två år tillbaka finns en lagstiftning som kräver att butiker ska redovisa det lägsta priset under de senaste 30 dagarna när de marknadsför en produkt som rea. Syftet med lagen är att motverka så kallade "fuskreor", där butiker höjer priserna strax innan en reaperiod för att sedan erbjuda en högre rabatt (eller en rabatt överhuvudtaget). Genom att öka transparensen och tydligheten i prissättningen ska lagen underlätta för konsumenter att göra informerade köpbeslut. Trots att lagen har funnits en längre tid, visar en undersökning från Konsumentverket att många butiker fortfarande inte följer reglerna. Enligt granskningen hade sex av tio produkter på nätet felaktiga 30-dagarspriser. Endast 22 procent av de undersökta nätbutikerna följde lagen fullt ut och visade korrekt prisinformation för sina reavaror. Detta visar på att det finns betydande brister i efterlevnaden av lagen.

På Prisjakt kikade vi närmare på nätbutikernas kommunikation kring reapriser och jämförpriser, och det visade sig vara en stor förvirring kring hur priserna presenteras. Många olika termer används, vilket skapar otydlighet för konsumenterna. Vad innebär egentligen en kampanjrabatt, och hur bra är den i jämförelse med tidigare priser? Av de 76 butiker som undersöktes, nämnde åtminstone hälften 30-dagarspriset. Men med den information som Konsumentverkets granskning visat, är det svårt att veta om dessa butiker verkligen ger korrekt prisinformation.

E-handelns snabba tillväxt gör att det är ännu viktigare att konsumenter kan lita på de priser och rabatter som presenteras. För att fatta välinformerade köpbeslut behövs korrekt och tydlig prisinformation. Idag är det upp till varje enskild konsument att själv genomföra research och hålla koll på marknaden för att förstå vad som verkligen är ett bra pris för den vara man vill köpa. Det är också avgörande att ha en förståelse för vanliga rabattnivåer för att kunna identifiera en genuint bra deal när den dyker upp.

Det finns utan tvekan många butiker som strävar efter att vara transparenta och erbjuda sina kunder en trygg köpupplevelse. Men brister finns fortfarande, vilket är viktigt att vara medveten om när man handlar. Annars är det lätt att bli besviken när man inser att reapriset inte var så fördelaktigt som det framstod.