Ångrar du ett köp? När du handlar varor eller tjänster online har du ofta ångerrätt i 14 dagar. Och om företaget du handlar av inte återbetalar dig i tid kan du kräva dröjsmålsränta.
Ångerrätten regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, och gäller när du handlar av företag på distans, till exempel om du handlar på nätet eller via telefon. Den gäller dock inte när du köper från privatpersoner. I enkla drag innebär lagen att om du ångrar ett köp, har du rätt att inom 14 dagar skicka tillbaka varan eller ångra beställningen av en tjänst. Det ger en trygghet till dig som konsument att kunna ändra dig, och du har rätt att få tillbaka pengarna.
Företaget som du beställt produkten eller tjänsten, ska inom 14 dagar från att du ångrat köpet, betala tillbaka pengarna. Missar företaget deadline har du rätt att kräva dröjsmålsränta. Sedan 1 januari 2024 gäller 12% dröjsmålsränta. Har du beställt en dyr vara kan det alltså röra sig om en nämnvärd summa.
Hur gör jag för att ångra ett köp?
Ångrar du ditt köp så ska du inom 14 dagar meddela företaget det. Kontakta företaget skriftligen, till exempel via mejl. Spara all kommunikation som sker. Det är bra att dokumentera för att i efterhand kunna följa händelseförloppet, ifall oenighet skulle uppstå.
Ångerrätten är tvingande för företagen, vilket betyder att den gäller oavsett vad företaget själv skriver i sina villkor. Men, det finns undantag som är bra att ha koll på. Till exempel tjänster som äger rum på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, såsom kultur- och idrottsevenemang. Även lotterier, digitalt innehåll och tjänster som redan utförts är fall där ångerrätten inte gäller.
Ångerrätt eller öppet köp?
En flagga! Förväxla inte ångerrätten med öppet köp, som fysiska butiker kan erbjuda om de vill. Öppet köp är upp till butiken att besluta om man vill erbjuda eller inte. Ångerrätten gäller endast vid köp på distans, och inte i fysiska butiker.