Inet vinner huvudpriset Årets butik – för andra året i rad
Prisjakts användare har röstat fram Årets butik och för sjätte gången är det Inet som tar hem den åtråvärda utmärkelsen. Grattis Inet säger vi på Prisjakt!
Inets vd Erik Wickman blev minst sagt överraskad när Prisjakts vd Peter Greberg plötsligt stod vid receptionsdisken med ett fång blommor och branschens finaste utmärkelse: Årets butik 2022 – utsedd av Prisjakts användare.
– Vi var helt tagna, vi trodde inte vi skulle vinna en andra gång. Det är tuff konkurrens och många aktörer som har bra betyg, så det var verkligen inte självklart. Vi är extremt glada för priset! säger Erik Wickman.
Att årets tävling för första gången baserades på ett helt års butiksomdömen är ytterligare en fjäder i hatten, tycker han.
– Det gör att det inte går att leverera bara kortsiktigt, vilket ger ännu större tyngd åt priset. Det är vår uttalade vision att leverera den bästa kundupplevelsen och priset är ett kvitto på att våra kunder uppskattar det.
Inet har vunnit huvudpriset i Årets butik förut, hela fem gånger sedan 2010, och otaliga kategorivinster. Men det går inte att luta sig tillbaka och bara vänta på nästa diplom.
– Det ställer ännu högre krav på oss att ge en wow-upplevelse. Det räcker inte att kunden bara är nöjd, utan det gäller att överträffa förväntningarna, säger Erik Wickman.
Problemlösning har blivit Inets specialitet
Inet försöker att hela tiden ligga steget före i kundresan, särskilt viktigt har det varit under och efter pandemin då det varit brist på komponenter och långa leveranstider.
– En del av vår framgång beror på att vi är väldigt kommunikativa i våra kundrelationer. Vad som än händer behåller vi kundperspektivet. Vi lyssnar på kunden och håller vad vi lovar.
Särskilt beröm har Inet fått för sin problemlösning. När något krånglat har de löst allt, vittnar många om i sina omdömen.
– Vi har det kanske lite tuffare än en del andra eftersom vi säljer komplexa produkter. Det gäller att hitta en bra väg och utgå från att vi ska lösa det här åt kunden, säger Erik Wickman.
Inets kundtjänst är tillgänglig i alla kanaler och ambitionen är att det ska gå snabbt överallt.
– Vi har inga köer, inte ens på Black Friday. Vår kundtjänst är heller inte anonym, du pratar alltid med en person.
Mörkt läge på Inet.se gör att kunderna skiner upp
Inet har samlat in butiksomdömen på Prisjakt sedan starten.
– Vi har en länk på vår kvittosida där vi ber kunderna berätta vad de tycker, vi vill ha in all slags feedback, även kring det som kan bli bättre. Men tröskeln blir högre och högre för att få kunderna att skriva något utan att få något för det, det gäller att få dem att känna att vi förtjänar det.
Butikens community är en solklar del av framgångssagan. I Inets livesändning på Youtube under Black Friday hade de 4 000 tittare.
– Vi är kompisar med våra kunder och vill ge något tillbaka till dem. Vi ser dem och visar dem vår uppskattning. Det är det som ger oss en tia istället för en nia, "det här är riktigt jäkla bra".
– Ett exempel är att de efterfrågat ett dark mode på vår sajt och det har vi lanserat under året. Jag tror ingen annan e-handlare har det. Vi är uppe i 35 procents användning av dark mode nu, berättar Erik Wickman.
Fokus på vad kärnanvändarna vill handla
Inet har sålt datorer, datorkomponenter och hemelektronik sedan 2000. Först från butiken i Ringön i Göteborg och tre år senare även online. Inet har nu fyra fysiska butiker i Göteborg, Malmö och Stockholm, samt sitt huvudkontor och logistikcenter i Göteborg. Omkring 100 personer jobbar i bolaget och planen är förstås att fortsätta växa.
– Vårt fokus 2023 och framåt blir att bredda vårt sortiment med produkter som våra kärnanvändare vill handla av oss, främst produkter inom ljud och bild. Vi vill vara där vi kan våra produkter – och där våra kunder är, säger Erik Wickman.
Publicerad: 15 december 2022
Fotograf: Jenny Blad
Läs mer
Här är alla vinnare i tävlingen Årets butik 2022
Ni skrev tusentals omdömen i vår stora tävling Årets butik 2022 och detta blev resultatet. Hyllas alla som hyllas bör – här avslöjar vi alla vinnarna. Grattis till dem, och till er som har så många toppenbra butiker att handla i!