Prisjakt

"Vi är väldigt medvetna både i det vi har gjort, det vi gör och det vi tänker att vi ska göra"

Naturkompaniet – Årets medvetna butik 2023

Jubel på Naturkompaniet när de fick ta emot priset Årets medvetna butik 2023 för sitt hållbarhetsarbete. Foto: Jenny Thörnberg

Årets medvetna butik är Prisjakts utmärkelse till en butik som jobbat medvetet för att minska sin miljöpåverkan. Vinnaren utses av en expertjury och baseras på butikens inskickade bidrag där de beskriver sitt miljömässiga hållbarhetsarbete. I juryn ingår Anna Anderberg, styrelsemedlem i Medveten Konsumtion, Henrik Pålsson, professor i förpackningslogistik på Lunds universitet och Mårten Sjölin, hållbarhetsstrateg på TellUs21. I år utsåg juryn Naturkompaniet till vinnare.

– Det känns såklart jättebra och jätteroligt! Vi är alla stolta och glada över att Prisjakt uppmärksammar vårt arbete. Det är ett bevis på att vi ligger i framkant och att vi är väldigt medvetna både i det vi har gjort, det vi gör och det vi tänker att vi ska göra. Det är ett fint kvitto på att vi är ledande inom det här, säger Sofie Saberski, Head of Marketing på Naturkompaniet.

Naturkompaniet är ett företag och varumärke som står för kvalitet, hållbarhet och ett brinnande intresse för friluftsliv. Grunden till företaget lades redan på 1930-talet och idag säljer Naturkompaniet hundratals kända varumärken för skogs-, fjäll- och vildmarksaktiviteter. Naturkompaniet med sina 36 butiker ägs sedan 2001 av börsnoterade Fenix Outdoor AB som även äger Fjällräven.

Juryns motivering:

Naturkompaniet beskriver ett genuint och ambitiöst hållbarhetsarbete som genomsyrar verksamheten med cirkulära tjänster, medvetna konsumenterbjudanden, åtgärder inom sin e-handel och påbörjade aktiviteter för att minska negativ miljöpåverkan från hela försörjningskedjan. 

Naturkompaniets cirkulära tjänster inkluderar reparationsservice och möjligheter att hyra istället för att köpa. Företagets medvetenhet kring konsumenterbjudanden inspirerar till hållbar konsumtion – de ersätter Black Friday med Green Friday där kunderna erbjuds gratis vaxning av kängor och rådgivning om lagning och vård som ökar produkternas livslängd. 

Företaget återanvänder inkommande emballage i sin e-handelsdistribution och fasar successivt ut plastemballage. Nästa år planerar Naturkompaniet att införa en avgift för att minska andelen returer och de har påbörjat arbetet att mäta för att på sikt minska påverkan från leverantörer. Samtidigt är man medveten om att mycket arbete återstår för att minska påverkan från försörjningskedjan. Att Naturkompaniet är transparenta kring utmaningarna de står inför är en central del av att vara medveten, vilket bidrar till denna utnämning. 

Naturkompaniet arbetar systematiskt och har gjort flera viktiga framsteg inom hållbarhet samtidigt som de är ödmjuka inför att de har fortsatt lång väg att gå. De har ett genuint intresse för hållbarhet och utnämns därmed till Årets Medvetna Butik 2023.

Textilåtervinning och second hand i butikerna är två av Naturkompaniets hållbarhetssatsningar. Foto: Jenny Törnberg

Vad tror du är främsta anledningarna till att juryn valt just er till vinnare?

– Jag tror att det är för att vi gör så mycket inom så många områden och att vi också gör väldigt mycket i det dolda. Det är bara en bråkdel av det vi gör som vi faktiskt är bra på att kommunicera kring och det är ju kanske inte ett medvetet val. Mycket av det vi kommunicerar ut mot kund är för att de ska kunna bli mer medvetna och göra bättre och mer hållbara val, där vi verkligen kan hjälpa till genom att till exempel vårda och reparera, hyra tält eller köpa second hand, säger Sofie Saberski, Head of Marketing på Naturkompaniet.

Kostar det mer och är det mer tidskrävande att vara en medveten butik?

– Ja, det skulle jag absolut säga. Det är ju en klar fördel att vara ett ekonomiskt stabilt företag för då kan man kosta på sig att göra saker mer noggrant, mer genomarbetat och mer hållbart. Allt det där hänger ju ihop på något sätt. Det kostar, men för oss som har jobbat så här så himla länge, i alla fall sedan 90-talet, är det liksom självklart.

Hur ser framtiden ut för ert hållbarhetsarbete, vad blir viktigt att lösa?

– Vi behöver skala och upp och bli bättre framförallt inom scope 3 där majoriteten av våra utsläpp ligger och det handlar om alla produkter vi köper in. Eftersom vi inte producerar själva så måste ju vi påverka våra leverantörer att bli bättre. Det är den absolut största utmaningen, skulle jag säga, att hela industrin måste bli bättre. Sedan ligger ju outdoor-branschen i framkant generellt. Branschen har under lång tid arbetat med de här frågorna, långt innan det blev mer uppenbart att man måste göra det. 

– Vi för den här dialogen hela tiden med våra leverantörer och ett projekt som vi håller på med nu, för att belysa och göra det mer konkret, är My Climate. Det är en tredje part som kan hjälpa oss att titta på alla utsläpp som sker i hela leverantörsledet så att vi kan hjälpa våra leverantörer. Det är ett stort och intressant projekt som kommer att hänga med oss länge.

Har du några tips till andra butiker om hur de kan bli mer medvetna?

– En långsiktighet i hela affärsmodellen kommer att kunna hjälpa alla att bli mer hållbara. Det handlar om vad man köper in och vad man säljer och hur man tar hand om de resurser man har internt. Att ha långsiktighet i allt kommer att hjälpa, säger Sofie Saberski, Head of Marketing på Naturkompaniet.


– Naturkompaniet tänker grönt genom hela köpresan – och längre än så. Jag tycker jurygruppen beskriver väldigt tydligt i sin motivering hur företagets många initiativ gör skillnad både för miljön i stort och för den enskilda konsumenten som vill minska sitt klimatavtryck. Vi ser också att Naturkompaniets kunder verkligen uppskattar deras arbete, vilket gör det extra roligt att få gratulera till priset Årets medvetna butik 2023, säger Peter Greberg, vd på Prisjakt.

Christofer Jerndorf, Sofie Saberski och Joakim Dymling tog emot priset. Foto: Jenny Törnberg
  • Instabox är Årets fraktbolag 2023. Foto: Amanda Vilgotsson
    "Vi skapades med konsumenten i fokus"Precis som i huvudtävlingen Årets butik är det konsumenterna som utser Årets fraktbolag. Prisjakts användare har fått betygsätta bolaget som levererade deras senaste e-handelsköp – och Instabox blev årets vinnare.Läs mer
  • Spel & Sånt blev Årets butik 2023. På bilden från vänster: Peter Kauffmann, Lisa Kauffmann, Johan Norberg och Michael Larsson. Foto: Mia Lewell
    "Kunderna fyller på våra batterier"Vinnarmotiveringen: Spel & Sånt har kastat sin spell över gaming-Sverige! Med enastående expertis och suverän service utan minsta glitch, lovordas butiken av kunderna: “Utbud, bemötande och kunnande har jag aldrig upplevt bättre någon annanstans.” Spelentusiasternas paradis ligger uppenbart i Norrtälje – Spel & Sånt, ni är verkligen 1337!Läs mer
  • Här är alla vinnare i tävlingen Årets butik 2023Ni skrev tiotusentals omdömen i vår stora tävling Årets butik 2023 och det här är vinnarna ni utsåg. Grattis till alla pristagare, och tack till alla som skrev omdömen – de både stöttar landets butiker och hjälper andra konsumenter fatta bättre köpbeslut.Läs mer

Publicerad: 13 december 2023