Motorsport i miniatyr
RC-racing är Sveriges minsta motorsport – till sin fysiska storlek. Stefan Hoff berättar om varför han fastnat för de små men snabba bilarna och tipsar om hur du börjar.
Text och foto: Jessika Jellbom
Publicerad: 8 juni 2021
Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.
– Välkommen till lekstugan, säger Stefan Hoff och öppnar porten till Klippan RC klubbs lokal.
Fast det är snarare en helt egen värld vi kliver in i, en bilsportvärld i miniatyr.
RC-racing är en sport med flera tusen utövare i Sverige och ingår i Svenska Bilsportförbundet. Det finns även proffs, som den svenske världsmästaren David Ronnefalk som tävlar runt om i världen.
– Han lever på att köra 1:8 Buggy Nitro, radiostyrd bilsports svar på Formel 1. Du måste vara två i teamet, en som kör och en i depån, berättar Stefan.
Siffrorna 1:8 står för RC-bilens skala: hur stor en verklig bil av motsvarande typ är i förhållande till RC-bilen.
RC-racingen passar alla och man måste förstås inte tävla. I RC Klippan kör såväl femåringe Hugo som sjuttioplussaren Erling.
Stefans egen (motor)bana började som liten. Hans pappa och två farbröder byggde en RC-bana i en hage hemma på gården. Där körde de en bilmodell som kallas truck.
– Det är till stor del på grund av min far och hans bröder som den här klubben finns, säger Stefan.
Tävla både ute och inne
RC-racingen innehåller en mängd tävlingsgrenar och storleksklasser. Under vintersäsongen tävlar man inomhus med batteridrivna bilar i klasserna Buggy 1:10 och Touring 1:10. Under utomhussäsongen körs bland annat två 1:5 FG GT Sportsline-serier och offroadserien 1:8 Nitro samt el. Och så vidare.
– Det finns hur många klasser som helst, de minsta är i skalorna 1:12 och 1:28. Buggy i alla varianter är nog störst både inomhus och inomhus, säger Stefan.
Sen finns det drifting. Då kör du på en specialbyggd bana för att drifta, sladda i sidled, utan att köra på något – eller någon. En uppvisningssport, helt enkelt.
– Du kan fortfarande tävla – eller bara ha sjukt kul, säger Stefan.
I ett hörn av klubblokalen är en liten bana uppbyggd för ändamålet, komplett med parkeringsfickor och depåtält.
– Vi kar kul som fasen när vi kör där, men det är jättesvårt! Man ska ligga så nära motståndaren som möjligt utan att köra på den – samtidigt som du kanar. Det brinner verkligen i hjärnan när man ska få rätt på grejerna, säger Stefan.
Stefan tipsar!
För nybörjare eller nyfikna är Youtube en kunskapens källa. Inte minst för att lära sig alla facktermer på engelska (och japanska.) Några förslag på förare att följa:
Kom igång med RC-racing
Stefan delar in RC-bilköparna i tre kategorier: Den som köper en enkel bil och kör lite hemma i vardagsrummet och i trädgården så länge det är kul eller bilen håller. Den som köper en hyfsad bil med ambitionen att det ska gå fort, som hoppar och grejar och filmar allt. Och så finns det tävlingsföraren som satsar på kvalitetsprylar för att mäta sig mot andra.
Börja med begagnat
– Att köpa en bil kostar men man behöver inte ha den värsta. Det är lätt att tycka det är dyrt, men grejerna håller förvånansvärt bra – vi tjongar ju in dem i sargen i 70 kilometer i timmen, säger Stefan Hoff.
Han rekommenderar nybörjaren att börja med en begagnad bil och sedan byta upp sig.
– Då vet du vad du vill ha och kan köpa nytt. Där finns det inga begränsningar för vad saker kan kosta, det finns tillbehör i det oändliga.
Själv tror han att han lagt runt miljonen på sina bilar genom åren, men det är något han har prioriterat.
– Det är verkligen en bilsport på riktigt, inte minst däckkostnaden är hög. Men det är inte dyrare än andra materialsporter, säger Stefan.
Välj märke efter klubben
När det kommer till att välja märke har alla sina favoriter, men de största är Xray, Team Associated, Schumacher, TLR, Kyosho och Yokomo.
– Det är spridda skurar om vilket märke som är bäst, det förändras hela tiden. Men i nästan hela Sverige körs Team Associated, det verkar just nu vara märket som är enklast att köra ”direkt ur lådan”.
Stefans allra bästa råd är att härma klubbkompisarna:
– Om du vill tävla: leta upp en klubb och gå dit och fråga vad de kör. Köper du samma märke på din bil kan du få hjälp där, de har reservdelar och kunskap. Det är det klart lättaste sättet att få det att fungera.
Du kan också prata med butiken du tänkt handla i, de är proffs på grejerna de säljer, tipsar Stefan.
Du bygger bilen själv
Att köra den nyinköpta bilen ”direkt ur lådan” är dock ett aningen missvisande uttryck, bilen kommer nämligen i delar. Det finns även bilar som du köper färdigmonterade, så kallade RTR (Ready To Run), men Stefan rekommenderar alltid byggsatserna.
– Tävlingsbilar bygger du själv. Fördelen är att om något händer kan skruva isär din bil och lösa problemet, monteringen blir en utbildning, förklarar han.
För många är bilbyggandet den roligaste delen av sporten, det tycker inte minst Stefan. I klubblokalen har han säkert ett 20-tal bilar i olika stadier av körbarhet, hemma finns ytterligare ett 70-tal.
– Jag har försökt räkna dem men glömmer alltid någon. Totalt har jag nog köpt och sålt omkring 200 bilar.
Men somliga säljer han aldrig. Under hans arbetsbord som dignar av verktyg och reservdelar ligger en riktig raritet: en ännu omonterad Kyosho Gunde Sven edition, kvar i lådan sedan Stefan fick den vid 12 års ålder.
– Det finns inte riktigt någon genväg, man måste intressera sig lite för att köpa rätt saker. Men man kan också vinna på att vara supernördigt på det tekniska, säger Stefan.
Checklista för bilbyggsatsen
Vad som ingår i kiten kan variera. Kolla noggrant när du prisjämförelser – och be om hjälp om du är osäker.
- Ingår däck?
- Ingår batteri, laddare och en brand- och explosionssäker Lipo safe bag?
- Vilka verktyg behövs?
- Ingår lim till däcken, färg till karossen och olja till dämparen?
- Ingår alla elektriska komponenter som servo, fartreglage, motor, radiosändare och radiomottagare?
Körkänslan är allt
– Vissa har känslan direkt, för andra tar det tid. Somliga hittar den aldrig. Jag tror det är en fördel att börja som yngre, innan du har referenspunkter till riktig bilkörning, säger Stefan.
Han berättar att många som kört motorcross hittar körtekniken direkt. Körningen liknar nämligen crossen när det gäller gas och styrning, särskilt i hoppen. Sedan är förstås alla bilar olika att köra.
– Det är oslagbart när ”ljuset tänds”, när man känner i hela kroppen hur bilen kommer att reagera innan den gör det, det är då muskelminnet kickat in.
Förutom bilarna beror det på banan hur körningen känns.
– Just i Skåne har vi sjuk tur med banor, vi har minst sju att köra på.
I Klippan har de sin racingbana och en driftingbana inomhus och hos grannklubben i Örkelljunga finns en naturskön utomhusbana, Skönna ring.
– Det är vår sommarbana, där grillar vi korv, äter pizza och kör bil. Alla är med och vi har bara kul.
För Stefan är tävlandet inte så viktigt längre.
– För mig handlar det mer om att man i oändlighet kan skruva ihop nya bilar och fortsätta lära sig saker. Inte minst tålamod, det blir dyrt att kasta grejer i väggen, skrattar han.
– Men allra mest betyder den sociala biten, att prata med folk och få vänner i alla åldrar.