Så stillar du köpbegäret – coachens bästa tips
Köpa eller inte köpa? Vi har checklistan.
Text:
Jessika Jellbom
Foto:
Daniel Nilsson
Publicerad:
29 oktober 2020
Ibland säger vänner obekväma saker som du behöver höra. Prisjakt är din vän. Därför frågar vi uppriktigt men vänligt: ska du verkligen köpa den där grejen? Höstrea, Black Friday, Cyber Monday – rea-kampanjerna avlöser varandra ända fram till jul och det är lätt att köpa mer än vi både behöver och har råd med. Men varför gör vi så?
– Vi människor gillar att göra rätt. När du köper en prissänkt vara vet du att du gör rätt, du har tagit ansvar, säger coachen Philip Diab.
Han förklarar psykologin lite närmare: när en etablerad och välkänd produkt blir prissänkt upplevs det som en slags garanti för att du gör en bra affär, det kan liksom inte gå fel. Sen finns det också en egoistisk aspekt – vi gillar att berätta för våra kompisar om klippet vi gjort.
– Det handlar om tillfredsställelse och tillhörighet. Vi lever i en tid där vi letar efter belöningar och facit och är beredda att köpa något för att ingå i ett sammanhang.
Vi övertygar oss själva
Philip Diab är grundare av företaget Kickass-Coach i Malmö och många känner igen honom som den rättframme coachen i tv-programmet Lyxfällan. Gemensamt för många av personerna han coachat är att deras beslut grundas på "här och nu" utan att fundera på följderna.
– Vi har en förmåga att rättfärdiga argumenten i huvudet: jag går på diet men ska bara kolla i kylen inför ikväll. Och när jag väl står där: jag åt ju så lite till lunch att jag nog kan ta något gott…
Shopping kan fylla tomhet
Att unna sig, det har vi alla gjort. Problemen uppstår när shoppingen blir ett sätt att fylla känslan av tomhet, eller ska ersätta något annat som saknas oss eller som vi längtar efter.
– Ju mer du köper desto kortare tillfredsställelse, och för varje gång du köper behöver du köpa ännu mer för att känna tillfredsställelse. Till slut får det ekonomiska konsekvenser, säger Philip Diab.
Tröskeln är också betydligt lägre för att handla på nätet än i en fysisk butik.
– Butikerna finns i din telefon, de är redan hos dig. Och ju mer tid du spenderar i din telefon desto mer tomhet riskerar du att känna.
Resten kan du räkna ut.
Rätt psykologi ger nöjda kunder
Många butiker är dessutom skickliga på att skynda på köpbesluten: "bara tre kvar", "erbjudandet gäller endast i 6 timmar". Men att gå för fort fram kan ge bakslag, många varor kommer i retur.
– Jag tror att butikerna skulle tjäna på att lära mer om de psykologiska aspekterna, det är ju bara fördelar när kunderna gör bättre köp och blir mer nöjda. Då ökar chansen att de återkommer och även rekommenderar butiken för andra, säger Philip Diab.
Men ett reafynd kan förstås vara ett riktigt bra köp.
Philips tre kontrollfrågor kan ge vägledning:
1) Vill jag ha det? Alltså verkligen ha det.
2) Behöver jag det? På riktigt.
3) Har jag råd?
– Svarar du inte glasklart ja på alla tre frågorna, köp det inte.
Philip Diab rekommenderar även ett knep han använder själv:
– Det handlar om att få distans till produkten du begär, både fysiskt och mentalt. När du hittar något du vill köpa, prova att säga till dig själv: "vad fint, jag köper den i morgon". I de allra flesta fall kommer den där grejen inte alls att kännas lika viktig att köpa dagen efter.
Om jag är orolig att en vän är köpberoende, hur tar jag upp det med hen?
– Prova att säga: "Jag ser att du är glad när du köpt något, vilka andra saker i livet gör dig glad?" Skuldbelägg inte.
Hur vet jag om mitt eget köpbeteende är osunt?
– Ställer man sig själv frågan, då vet man att det är något fel. Frågan är viktigast, den innehåller oftast svaret, säger coachen Philip Diab.
Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten. Jessika Jellbom nås på [email protected].