Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
4.5

Är du en riktig PC-gamer som inte kan vara utan dina spel när du är ute och flänger är ROG Ally din bästa vän.

För dig som bara vill spela något enkelt ibland
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
2.0

Då passar nog en spelkonsol bättre för dig. Då ROG Ally är en PC får du med Windows-uppdateringar, strulande kontroller, konton och inloggningar m.m. i paketet. Även om prestandan är bra har smidigheten en del att önska.

Prisjakt toppbetyg
Asus ROG Ally Ryzen Z1 Extreme 512GB
Bärbara spelkonsolerAsus ROG Ally Ryzen Z1 Extreme 512GB
fr. 7 351 kr
Hitta bästa pris här
Vem passar produkten bäst för?

ROG Ally passar för den som har en speldator och kan sköta den utan att ta hjälp. Du bör gilla att fixa och trixa för att få till dina inställningar bra. För om du får till din ROG Ally så att dina spel flyter på bra och går att styra som du vill, ja då är den fantastisk att ha med sig på semestern, resan till farmor eller tåget till jobbet.

Bra prestanda

Kör Windows 11

Öppen plattform

Spela alla PC-spel

Välbyggd och gedigen

Mycket inställningar och pyssel

Saknar inbyggd musplatta

Liten skärm för installation och fix i Windows-miljön

En PC i fickformat

ROG Ally är en dator och inte en spelkonsol, även om den är paketerad som en sådan. Den kör Windows 11 med ett valbart egen GUI för att den ska bli lite mer konsollik. Det kanske fungerar när du väl har fått ordning på alla dina spel, men för att installera dem och få ordning på kontrollscheman o.s.v. behöver du arbeta i Windows-miljön. För att få igång de spel du vill spela krävs därmed launchers som Steam, Epic Games, GOG och Battle.net beroende på vilka spel du vill ha. Alla kräver givetvis konton och spelens funktion på din ROG Ally är inget som listas. Du behöver med andra ord vara lite insatt i PC-spelande och konfigurerande för att få en vettig upplevelse.

Hårdvara

Den är väldigt välbyggd och ligger skönt i handen. Skärmen är riktigt bra och har en upplösning på 1920x1080, vilket jag tycker är i överkant. Det går åt rätt mycket prestanda för att rita upp så många bildpunkter och på en så pass liten skärm hade 1280x800 räckt för att det skulle se skarpt ut. Prestandan räcker någorlunda till ändå, även om man med lite mer krävande spel får ställa ner detaljerna. Men batteritiden blir ju lidande när den behöver jobba på högvarv. Man kan ställa in i menyerna hur många watt den ska få tillgång till, så man kan väga prestanda mot batteritid beroende på spel och tillfälle.

Spel

Då Ally kör Windows 11 fungerar alla launchers du normalt spelar från på din PC och i princip alla spel går att spela. Däremot krävs det en del inställningar med kontroller och finjustering av grafik-inställningarna för att det ska bli en bra upplevelse. Och att binda knapparna är rätt yxigt, något du måste gå igenom för nästan alla spel. Har du ingen mus inkopplad, vilket iofs förtar hela iden med maskinen, kan du glömma att ha en trevlig upplevelse i strategispel som spelar med mus.

Kontrollerna

De inbyggda kontrollerna ser ut ungefär som en vanlig Xbox-kontroll. Du har dubbla styrspakar, en d-pad, ABXY knappar, Triggers för pekfingrarna (L1,L2,R1,R2) samt två knappar på baksidan, touchskärm och gyro. Så konsolspelare kommer känna sig som hemma. Men nu är ju det här inte en konsol, så många spel är inte byggda för att spela med kontroll.

Jag saknar möjligheten att styra en muspekare på ett enkelt sätt. Att styra den med en styrspak är så yxigt att jag blir galen och att hålla på att kladda på skärmen för att pricka små små rutor är heller särskilt smidigt. I övrigt känns kontrollerna stabila och responsiva, så när du väl fått alla knappar att göra det du vill kan du verkligen njuta av spelet.

För och nackdelar med en öppen plattform

Att Ally kör windows gör att du kan köra precis vad du vill på den. Det är inga problem att installera Discord, moddar eller andra program du behöver, även om det mesta blir väldigt plottrigt på den lilla skärmen. Du kan så klart också koppla in alla möjliga tillbehör som inte är möjliga till en konsol. Men det kräver ju också att alla program och drivrutiner måste hållas uppdaterade. Vissa har kallat den för en uppdateringssimulator och drivrutinsstrul verkar vara en förekommande grej om man tittar på användarforum. Du bör med andra ord vara van PC-användare för att förstå hur du ska tackla de problem som kan uppkomma. Vill du bara plocka upp en handhållen enhet ibland för att spela en liten stund finns det enklare och därmed mer inlåsta alternativ.

Använd den som en speldator

Vill du ha en kombination av speldator hemma och en handhållen spelmaskin när du är på resande fot? Det går faktiskt riktigt bra! I och med att Ally har en ROG XG mobile interface port kan du köpa ett extern grafikkort för att få lite mer knuff i prestandan när du sitter hemma och dockar in den till en extern skärm, mus och tangentbord. Men även utan extern grafikkort går det bra att dock in ROG Ally hemma, antingen till en hel setup, eller bara till TVn för att spela med en extern handkontroll. Kör du Full-HD upplösning och lite nedställda detaljer får du skaplig framerate även utan ett dyrt extern grafikkort.

Specifikationer

Operativsystem
Windows 11
Processor
AMD Ryzen Z1 Extreme, 8-core, upp till 5,1Ghz
GPU
12 RDNA3 CUs, upp till 2.7GHz, 8.6 TFLOP, 4GB RAM
Skärm
7", 16:9, Full-HD (1920x1080), IPS skärm med touch, 120hz och 500nits ljusstyrka. Responstid 7ms
Minne
16GB LPDDR5
Lagring
512GB m.2, PCIe 4.0 och plats för microSD (UHS-II)
Nätverk
Wi-FI 6e och Bluetooth 5.2
Portar
3,5mm för headset, ROG XG mobile interface och USB-C (gen 3.2 med stöd för displayport 1.4)

Om bärbara spelkonsoler från Asus

Asus har länge varit ledande inom PC-komponenter och har med ROG Ally slagit sig in på denna nya marknad. De vet med andra ord vad de gör när de komponerar ihop hårdvaran till denna handhållna PC. Inom datorkomponents-marknaden står ASUS för kvalitet och prestanda. De brukar ligga lite högre i pris men levererar oftast lite bättre produkter också.

En teknikintresserad pappa som kan lägga hur mycket tid som helst på att spara sekunder. Håller på mycket med hemautomatisering och att få saker att fungera tillsammans på ett smidigt sätt. Mycket i mitt hem kretsar kring Apples ekosystem och det är även där jag försöker implementera alla mina projekt för det smarta hemmet. Jag har även bra koll på spelkonsoler och spelar gärna lite ibland för att varva ner. Har hängt med inom området sedan Sinclair Spectrum och intresset för tekniken och funktionen de olika konsolerna kan ge mig intresserar mig fortfarande djupt.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Annons