Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.
Expertens betyg:
Betyg efter behov
Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
Äter backar till frukost!
Inmotion Climber, en småscooter som är lite av en ulv i fårakläder. Med dubbla motorer på 450W vardera, en total peak på 1500W och en klättringsförmåga upp till 35%, är det få backar som står i vägen för denna best. Jag ska givetvis guida er igenom för- och nackdelar men Climber heter Climber på grund av det jag just beskrev, att den käkar backar till frukost.
För körning på kullersten, dålig asfalt
Hur kul Climbern än är, är det en scooter som ska framföras på fina vägar. Den passar inte bra för trasig väg med sprickor eller t ex kullersten osv. Det känns kraftigt i ben om man kommer farandes på en sprucken väg.
Vem passar produkten bäst för?
Inmotion Climber passar storstadspendlaren som vill ta sig fram bekymmersfritt, framförallt i backar. Men även den äventyrslystne som vill ha en kul scooter, den passar i stort sett alla.
Dubbla motorer
Hög IP-klassning
Ringklocka
Stort batteri för liten scooter.
Bäst i backar
Ingen stötdämpning
Lång laddtid
Inga stötdämpare
En scooter för backarna
Inmotion gör rätt häftiga maskiner, de har flertalet El-enhjulingar bl.a., och en monsterscooter som heter Inmotion RS.
Men det som sticker ut med just Climbern är att det är en "vanlig" scooter med ovanlig prestanda. Ingenting i utseendet skvallrar egentligen om vad den är kapabel till. Men, dubbla motorer på en liten scooter gör underverk. Den är kvick och snabb.
Climbern i upplåst läge, toppar ca 38km/h, en överkomlig hastighet för en småscooter och med den farten så susar du uppför backar, även om du väger en del. Maxvikt på scootern är 130 kg, så den passar även för tyngre personer.
Dubbla bromsar
Jag har testat den här scootern för över ett år sedan, det jag reagerade på då var att jag tyckte bromsen var lite klen. Det var dock ett snabbt test på ca 1 timme.
Nu har jag testat den igen, i en vecka, och har en ny uppfattning. Bromsen tar riktigt bra. Scootern har två elektriska bromsar och bak sitter även en skivbroms. När du trycker på bromshandtaget, bromsar du även med elbromsen. Bra lösning för säker körning. Var såklart alltid försiktig när du är ute och kör i högre farter och släpp gärna gasen i god tid innan korsningar, övergångar osv.
Året runt-scooter
Climbern har en väldigt bra IP-klassning, hela IPX6 för chassit och IPX7 för batteriet.
Det här gör att du i stort sett inte behöver oroa dig för något väderlag. Väldigt skönt för den som gärna pendlar i ur och skur.
Ta det försiktigt i halt väglag dock, det är två motorer som accelerar häftigt och på vått väglag är det lätt att sula i backen.
Kräver inte jättemycket underhåll
Climbern kräver inte jättemycket underhåll. Bromsbelägg är bra att hålla ett öga på och byta efter behov.
Vad gäller däcken, är det en "split-rim"-teknik som gör det väldigt lätt att byta däck om det mot förmodan skulle vara så att du får t.ex. punktering.
Däcken är 10 tums och kommer med en extra tjock innerslang för att minska punkteringsrisk.
Kolla luftrycket i däcken regelbundet, varannan vecka eller t.om. varje vecka är inte för mycket begärt. Ett bra däcktryck är viktigt för en smidig körupplevlse och minskad risk för punktering med eventuellt efterföljande skador om så skulle ske.
BMS, App och batteri
I appen kan man tack vare BMS:en, se status på varje battericell. Att de håller samma spänning. På det här viset kan man tidigt se om det är något fel på batteriet, om t ex en battericell har mindre spänning än normalt.
Det går också att köra en diagnoskontroll på scootern för att tidigt upptäcka eventuella fel. Inget man behöver göra dagligen utan mer en funktion som finns till hands vid behov.
I övrigt erbjuder appen information kring hur du kört. Sträcka, hur länge scootern varit på, tända och släcka lampa osv.
Vad gäller batteriet är det på 15Ah och det ger en räckvidd på upp emot 55 km. Jag har inte rangetestat den men kan intyga att man kan köra på ganska bekymmersfritt under några timmar.
Tålig och robust
Scootern är byggd av flygplansklassat aluminium och det gör att den, som Inmotion själva skriver, saknar motsvarighet i styrka och hållbarhet.
Det är alltså en tuff scooter med få svagheter och det tåliga chassit klarar även en belastning upp till 130 kg.
Sammanfattning
Jag är lite smått kär i denna scooter. Det har genast blivit en ny favorit som är lätt att ta med när man endast ska ut på några ärenden där inte värre saker krävs.
Naturligtvis är inte allt perfekt, den saknar t ex stötdämpare. Vill man ha det finns det dock Inmotion S1F också, enmotorig men kvick scooter.
Dock är det Climbern denna recension handlar om. Och utan stötdämpare är det rätt obekvämt att åka på t ex kullersten och annat ojämnt underlag. Det gör att man får tänka till en gång extra skulle jag säga, innan man köper den. På vilket underlag ska du mestadels köra?
Det är t.ex. ingen bra scooter om du har problem med knä eller rygg.
I övrigt är den svinkul rent ut sagt. Högt vridmoment ger en kraftig acceleration och när omständigheterna tillåter, toppar den 38km/h.
Den är bra för pendling i ur och skur, och även bra för tyngre personer. Passar för nöjesturer med lite mer äventyrlig anda men funkar lika bra ned till lokala matbutiken
Specifikationer
Motor
2*450W
Batteri
15Ah
Vikt
20.8Kg
IP-klassning
Chassi IPX6, batteri IPX7
Maxvikt
130Kg
Om från
Det började med en grupp ingengörer med visionen om att bidra till en mer hållbar framtid genom att ta fram transportmedel som inte bidrar till utsläpp. Detta var 2012 och året som Inmotion grundades i Shenzhen, Kina.
Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.
Är du vår nya expert?
Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.
Läs mer