Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.
Expertens betyg:
Betyg efter behov
Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
För fartfyllda äventyr!
Jag ska börja med och säga det att Vsett 10+ är vad man till vardags kallar för "Monsterscooter" och ingenting för den knäsvaga. Det här är en entusiastscooter, för den har som tröttnat på mellansegmentet och vill kliva upp några steg för att uppleva rejäl körglädje med hög komfort! Allra bäst gör sig 10:an i en blandad miljö. Att köra på t.ex. en racingbana med street-däck, blir en fröjd, likväl som att nyttja dess fjädring i en mer utmanande terräng. Den har ett brett användningsområde!
För trånga utrymmen eller platser där det behöver lyftas
Vsett 10+ är en stor pjäs, den är otymplig och väger 36 kg. Det gör att den är lite extra besvärlig att köra till exempel i trånga utrymmen med mycket folk, bland cyklister och trånga gator. Med ett par offroad-däck kan den hantera terräng relativt bra, men det innebär inte att det är problemfritt att ta sig fram i tuffare terräng. Uppstickande stenar, rötter och liknande gör körningen mindre rolig för nästan alla scootrar.
Elscooters & Elsparkcyklar
Vsett 10+
fr. 24 990 kr
Vem passar produkten bäst för?
Vsett 10+ passar proffs och scooter-entusiaster som vill ta sin körning till nästa nivå!
Starka motorer
Rejält chassi
Stötdämpningen
Bromsar
Tung som fan (36 kg)
Framlampa ok men kunde vara bättre
Elektroniska tutan
Fällbara styret
Motorer
sett 10+ har dubbla 1400-watts motorer som bara väntar på att ta dig långa sträckor. Kraften i en sådan här scooter är svår att beskriva, men inga backar kommer att vara något problem.
Med dessa starka motorer kan du nå en maxhastighet på upp till 75 km/h.
Du har möjlighet att stänga av en av motorerna och köra bara på en. Även med en motor är scootern fortfarande väldigt pigg, men jag personligen föredrar att alltid köra med båda motorerna för maximalt nöje.
"Roligt-knappen"
Scootern har tre körlägen: 1, 2 och 3, där nr 3 har högst maxhastighet... eller?
Det finns också ett sportläge, som du kan se på knappen i bilden där det står "Sport". Den brukar också kallas för "rolighetsknappen". Om du trycker på den går scootern direkt från det aktuella körläget till läge 5, utan att passera gå.
Det innebär att under två minuter får du maximal kraft som kommer att få adrenalinet att rusa. Det är absolut inget för den ovane föraren.
Efter två minuter återgår den till det föregående läget, och det tar några minuter innan du kan använda det igen.
Styre
Det är inte vanligt att styret får en egen rubrik, men Vsett 10+ levereras original med ett fällbart styre.
På bilden kan ni se hur det ursprungliga styret ser ut, och det fungerar ganska bra för lugnare turer. Men ett tips är att göra som jag har gjort med min, byt ut det mot ett fast och bredare styre istället.
Tyvärr är fällmekanismen ganska dålig, inte bara hos Vsett utan det är konstruktionen som har en tendens att börja glappa. Det innebär att man måste skruva åt den ständigt för att minska risken att den lossnar efter ett tag.
Man köper inte en sådan här scooter för att den ska vara lätt att fälla ihop, så skippa det ursprungliga styret och sätt på ett bredare istället.
Det bredare styret förbättrar också körkomforten och stabiliteten. Självklart får du kanske prova några olika styrar för att hitta det som passar dig bäst.
Chassi
Chassit är ordentligt byggt och klarar tuffa påfrestningar, som att hoppa upp och nedför trottoarkanter, besöka skateparker och köra många mil på fina vägar.
De problem som kan uppstå när man kör hårt är, precis som med det mesta annat, rörliga delar som skruvar, till exempel.
Chassit å andra sidan kommer inte att gå sönder i första taget.
Till chassit hör också den robusta låsmekanismen för styrstången. Först en klämma som håller stången ihop med chassit, sen en skruv in i stången och på sidan en extra säkringspinne som förhindrar att stången faller ned om den vanliga klämman mot förmodan skulle ge vika av något slag.
Säkerhet
Vi börjar med körsäkerheten.
10+ har ett par hydrauliska skivbromsar av märket Zoom. Om man underhåller dem med fina belägg med jämna mellanrum har man pålitlig stoppkraft för alla typer av körning.
Beroende på vilken batch scootern kommer från kan den också vara utrustad med Nutt-bromsar. Båda märkena är dock av toppklass.
Om bromshandtagen börjar kännas lite "svampiga" kan det vara läge att lufta bromsarna.
När det gäller säkerhet vill jag också nämna att den är utrustad med NFC. För att starta scootern behöver du en bricka som är kopplad till scootern och som blippar på displayen. Utan brickan går den inte att starta.
Här passar jag även på att nämna framlyktan som är helt ok, samt baklyktan med bromsljus och blinkers.
Blinkers finns, men ur trafiksäkerhetssynpunkt hade de gärna fått vara tydligare. Men för att indikera en sväng kvällstid räcker de i alla fall.
Komfort
Körkomforten är mycket hög, något som Vsetts scootrar är kända för.
Både fram och bak har Vsett kombinerat hydrauliska fjädrar med svängarmsdämpning för att maximera komforten även i tuff terräng.
Till komforten hör också en stor ståplatta med ett fotstöd baktill, vilket bjuder in till bekväma körpositioner. Jag rekommenderar en splitstans för att ha bäst kontroll över hur du fördelar kroppsvikten vid olika hastigheter eller vid kraftiga inbromsningar.
Avrundning
Vsett 10+ är verkligen en toppmaskin. Den passar entusiaster som är redo att ta steget upp i prestanda och utveckla sin körning, inte bara när det gäller fart utan också när det handlar om att utforska nya vägar med goda förutsättningar.
Om man lär sig behärska en sådan här maskin väntar mycket körglädje. Men det kräver också mycket av dig som förare.
Det är viktigt att veta att enligt dagens lagar är den inte laglig att köra på allmän väg. Däremot kan den användas på inhägnade områden.
Specifikationer
Motorer
2*1400 Watt
Vikt
36kg
Toppfart
ca 75km/h
Batteri
25.6 Ah men kan variera då den finns i flera storlekar.
Bromsar
Nutt eller Zoom
Om elscooters & elsparkcyklar från Vsett
Vsetts ambition är att levera de bästa scootrarna, de har fokus på att vara unika, pålitliga samt högpresterande. Med lång erfarenhet i branchen är de att räkna med.
Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.
Är du vår nya expert?
Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.
Läs mer