Prisjakt

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: Vsett 9 Apex

7 oktober 2024

Expertens betyg:

Filled star 1Filled star 2Filled star 3Filled star 4Half star 5
4.5

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.

Stadskörning

Filled star 1Filled star 2Filled star 3Filled star 4Half star 5
4.5

Vsett 9 Apex är en upphottad version av Vsett 9+. Den har mer kraft i motorerna, löstagbart batteri, bättre bromsar med mera.

9 Apex börjar likna Vsett 10 mer, vilket är riktigt nice. Det är en fin modell som, med sin härliga fjädring och potentiella räckvidd upp emot 60 km, erbjuder långa, trevliga turer.

Även om du kan ta en sväng ut på någon grusväg här och där, så ger scootern den bästa körningen på finare vägar. Den är perfekt för långväga stadspendling eller cruising längs en vacker kuststräcka.

Värre terräng

Filled star 1Filled star 2Filled star 3Half star 4Empty star 5
3.5

Vsett har en trevlig dämpning och klarar av det mesta på terrängvägar, men självklart beror det på hur tuff vägen är. Även med bra fjädring kan det bli skakigt i scootern om vägen är stökig, till exempel.

Offroad är kanske den mindre bra terrängen att köra i. Det beror förstås på omständigheterna; en fin skogsstig utan en massa rötter och stenar som stör kan funka bra. Men om det börjar bli stökigare, då får de flesta scootrar det lite jobbigt.

Så, om vi ska välja en kategori av körning där den inte gör sig som bäst, är det definitivt offroad.

Vem passar produkten bäst för?

Det här skulle jag säga är en scooter för elscooter-entusiaster och tyngre förare.

Löstagbart batteri

Dämpning

USB och USB-C laddportar

Lite klent ljus i lampan

Tutan låter som en brandvarnare

Lite halvtung, 29,5Kg

Löstagbart batteri

En av de nya funktionerna på Vsett Apex-linjen är det löstagbara batteriet. Det gör det enkelt att ta med batteriet för laddning dit man önskar, medan scootern kan stå parkerad på ett annat ställe.

När vi ändå pratar om batteri kan man välja mellan 15,6 Ah och 19,2 Ah, beroende på ens behov. Personligen föredrar jag större batterier för att vara säker på att jag blir nöjd med räckvidden och har kräm nog för att leka lite också.

Stötdämpning

Det sitter fjäderdämpning både fram och bak på scootern, och i den här uppgraderade versionen kan man numera även ställa in rebound via en enkel ratt. Det ökar möjligheterna att anpassa scootern efter sin egen körstil.

Hydraliska skivbromsar

Med en kraftig scooter behövs kraftiga bromsar, och 9 Apex har hydrauliska skivbromsar både fram och bak för att snabbt kunna få stopp på scootern.

Efter testkörning i både hög och låg fart kan jag meddela att det inte är några problem att få stopp på scootern.

NFC och Airtag

När det kommer till säkerhet har scootern ett NFC-chip och en bricka som du använder för att låsa upp kontrollern.

Om man vill kan man också gömma en AirTag i den avsedda ytan på styrstången. Skulle scootern bli stulen ökar det chansen att hitta den igen via AirTag-enheten.

Sammanfattning

9 Apex bjuder på hög körglädje och är en bra scooter även för tyngre förare. Det kommer inte att stå mycket i din väg.

Det fällbara styret har funnits tidigare på Vsett, så det är ingen nyhet, men det är värt att nämna att det underlättar när man vill ta med scootern i bilen eller stuva undan den i ett trängre utrymme.

Det här är en toppenscooter, men den passar bättre för entusiaster än för någon som bara behöver det mest nödvändiga och inte söker något mer.

För entusiaster som vill ut på nöjesturer och kunna pendla långa sträckor är den definitivt värd att kolla in.

Blinkers och belysning hör mer eller mindre till standard idag, så att vara ute och glida på kvällarna är inga konstigheter.

Specifikationer

Motor

2*700W

Batteri

19.2Ah eller 15.6Ah

Toppfart

60km/h

Räckvidd

Uppemot 60Km

Vikt

29,5Kg

Om från

Vsetts ambition är att leverera de bästa scootrarna. De fokuserar på att vara unika, pålitliga och högpresterande. Med lång erfarenhet i branschen är de definitivt ett företag att räkna med.


Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons