Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.
Expertens betyg:
Betyg efter behov
Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
För den som söker en slitvarg!
Elite Prime kommer inte att göra dig besviken – det är en robust och pålitlig elsparkcykel för både pendling och längre äventyr.
Med en kraftfull 800W-motor, 10-tums däck och ett batteri på 14,5 Ah kan du ge dig ut på utflykter eller ta dig till jobbet utan att behöva ladda stup i kvarten.
Det är visserligen en scooter i den större klassen och passar kanske inte alla, men jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig avgöra om detta kan vara rätt elsparkcykel för just dig.
Den som främst söker smidighet
Elite Prime är inte designad för att vara kompakt – det är en robust pjäs som passar bäst för större förare som behöver extra kraft och utrymme. Därför är den mindre lämplig för kortare eller lättare förare.
För den som bor i en lägenhet några våningar upp kan den också kännas otymplig att hantera.
Att få in den i en bil är möjligt, men det blir lite krångligare om man redan har mycket packning. Har man gott om utrymme är det inget större problem, men det är ändå värt att nämna att den tar mer plats än till exempel Yadea Artist.
Vem passar produkten bäst för?
Elite Prime är perfekt för den äventyrlige, särskilt om man börjar närma sig en totalvikt på över 80 kg. Men egentligen passar den alla som vill ha en större scooter och ge sig ut på längre turer, kanske i lite småtuff terräng. Det är ingen renodlad offroadscooter, men den liknas ändå vid en SUV och tar sig fram rätt bekymmersfritt.
Sammanfattningsvis är det en scooter för den som söker mer än bara en pendlingsscoter. Superskoj scooter!
Tålig
Ringklocka
Hög säkerhet
App för den som vill
Smidig magentisk laddare
Tung, 29 kg
Saknar blinkers fram
Prestanda
Elite Prime har en 800 W-motor och når en maxeffekt på 1500 W. Detta ger en rejäl skjuts under åkturen. Trots att scootern är utrustad med en singelmotor har den tillräckligt hög effekt för att även tyngre förare ska kunna ta sig fram obehindrat. Undertecknad har testkört med en totalvikt på cirka 88 kg, och även i branta backar bibehölls toppfarten på 25 km/h.
Scootern klarar lutningar på upp till 30 %, vilket räcker gott och väl för de allra flesta.
Endast vid ännu brantare backar märktes en viss hastighetsminskning, men det var aldrig några problem att ta sig upp.
Batteriet ger en räckvidd på upp till 65 km, vilket borde vara mer än tillräckligt för de flesta. Ta en långtur och utforska din favoritstad, eller packa en ryggsäck med fika och ge dig ut på en upptäcktsfärd.
När du väl är ute på tur behöver du inte oroa dig för punktering. Däcken är luftfyllda men slanglösa, och ytan är tillverkad av ett slitstarkt, självläkande gummi som snabbt kan täppa till eventuella skador.
Säkerhet
Elite Prime är utrustad med tre bromsar, vilket ger hög säkerhet vid körning. Att snabbt och smidigt kunna få stopp på scootern är en mycket viktig egenskap.
Scootern har en skivbroms bak som styrs med det ena bromshandtaget. Det andra handtaget kontrollerar en trumbroms fram, och som en extra säkerhetsåtgärd finns även en inbyggd elektrisk broms. Jag har testat att bromsa ganska aggressivt, och det fungerar utmärkt.
När vi ändå pratar om säkerhet är det värt att nämna att scootern har inbyggda blinkers i bakskärmen. De är små men syns tillräckligt väl för att uppmärksamma bakomvarande trafik. Det är dock synd att det saknas blinkers fram.
En trevlig detalj är att scootern har en klassisk ringklocka istället för en elektronisk tuta. Det välbekanta plinget från en ringklocka känns både vänligare och mer uppskattat när man signalerar till andra än en mer påträngande elektrisk tuta.
Köregenskaper
Det är en mycket lättkörd och bekymmersfri elscooter. Den är välbyggd, däcken ger bra grepp, den har utmärkt markfrigång och rullar mycket smidigt.
Förutom sportläget finns också ett ytterligare läge, kallat X-läget, som ger lite extra acceleration vid start. När detta läge är aktiverat blir körglädjen maximal.
Jag har mestadels kört på asfalt. Under första rundan tog jag en vanlig väg som gick uppför en ganska lång och brant lutning. Scootern rullar på fint, och det är bekvämt att stå på den. Fjädringen gör sitt jobb väldigt bra.
När jag testade scootern offroad visade sig fjädringen vara lika effektiv. Även på en skogsstig med rötter och stenar var det bra drag. Det blir förstås lite skakigare eftersom terrängen är ojämn, men scootern hanterar detta utan problem.
Tålig scooter!
Tack vare scooterns IPX5-klassning klarar den regn och väta. Blanda dock inte ihop detta med att den är helt vattentät – den skulle till exempel inte klara att bli nedsänkt i en vattentank. Men regn och fukt hanterar den utan problem.
En tålig scooter innebär att Yadea har genomfört rigorösa tester av belastning, uthållighet och stöttålighet. I dessa tester inkluderas IPX5-klassningen, men för att passa det nordiska klimatet har scootern också genomgått ett saltspraytest. Lite rolig kuriosa: saltet på våra vägar ska därför inte vara något problem för scooterns yttre.
Kort sagt, scootern är byggd för att hålla – så länge du använder den på ett normalt sätt.
Avrundning med toppbetyg ⭐
Jag hittar få nackdelar med den här scootern och kan inte använda vikten som ett skäl för att ge den för många minuspoäng. Jag nämnde vikten som en nackdel, men med tanke på allt annat som denna trevliga scooter erbjuder, kan jag inte annat än ge den toppbetyg.
Jag har också gjort en video om scootern som kommer att publiceras på min YouTube-kanal. När den är live kan ni få ännu fler intryck av hur trevlig den är att köra.
Jag testade att köra uppför en lång, brant backe och även en del offroad. Dämpningen är riktigt bra, IP-klassningen är imponerande, och även om man kanske hade kunnat önska några fler Ah på batteriet, räcker det gott för de turer jag gör.
Designen är framtidssäkrad, vilket jag tycker är helt okej. Tänk om de dessutom hade fått med ett roterbart handtag som på Navee V50iPro – då hade jag verkligen jublat! Det hade också gjort att scootern tog mindre plats i bilen, till exempel.
Det är en riktigt kul scooter. Den har även en app med inställningar, ger mycket körglädje, hög säkerhet och ja… en riktigt bra scooter, helt enkelt!
Specifikationer
Motor
500W med peak på 1500W
Batteri
14.5 Ah
Toppfart
25Km/h
Räckvidd
Upp mot 65Km
IP-klassning
IPX5
Vikt
29Kg
Max belastning
120 kg
Om från
YADEA är världsledande inom tvåhjuliga elfordon och har de senaste sex åren varit det mest säljande märket globalt.
Deras slogan är "Electrify your life", och de fokuserar på innovation, grön teknologi och högpresterande elektriska mobilitetslösningar.
Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.
Är du vår nya expert?
Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.
Läs mer