Prisjakt

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Topplista: Bästa lådcykeln

20 mars 2025

Nu kan man hitta riktigt härliga lådcyklar i butikerna men det finns några viktiga egenskaper att ha koll på innan köpet. Främst står valet mellan trehjuliga lastcyklar och tvåhjuliga, och det är lätt att tro att de trehjuliga är stabilare men så är inte alltid fallet. De trehjuliga lådcyklarna (eller lastcyklar, cargobike som de också kan kallas) kräver en något annorlunda cykelteknik i kurvorna, särskilt om lådan är tom, då finns det risk att de kan välta. Med dessa måste du köra lite långsammare och luta dig inåt i kurvan.

Det är även svårare att undvika gupp och håligheter med en trehjuling men vid ett stopp så kan du sitta bekvämt och vänta på att det blir grönt. Kontrollera bredden om du planerar att ta den inomhus för att se om den får plats genom dörren.

De tvåhjuliga lådcyklarna är lätta att cykla på och längden gör att de känns riktigt stabila. Ofta har de mindre låda jämfört med de trehjuliga cyklarna. Mittmotor, hydrauliska skivbromsar och ett bra mittstöd ger plusvärden. Lastcyklar/lådcyklar/cargo bikes är fantastiskt roliga och bilen kan du kanske sälja! Samtliga cyklar på listan går på el.

1. Cargobike DeLight (Elcykel)

Cargobike DeLight (Elcykel)
Elcykelpunkten

45 495 kr

Cykelkraft

44 495 kr

BikeTown

44 495 kr

Bra kvalitet, rymlig låda

Relativt liten kapacitet på batteriet

Cargobike har förbättrats och har nu till exempel helgjutna magnesiumhjul – inga ekrar som kan gå sönder.

Den erbjuder gott om plats i lådan för fyra barn, alla säkert bältade. Den bakre sittbänken har dessutom ett inbyggt lås för säkrare förvaring.

Mittmotorn från Ananda, med momentstyrning, ger nästan dubbelt så mycket kraft jämfört med en bakmonterad navmotor. Växelsystemet består av åtta utanpåliggande Shimano Altus-växlar.

Med hydrauliska skivbromsar och rejäla däck – 24" fram och 26" bak – får du trygga och stabila köregenskaper. Lastkapaciteten är max 100 kg plus 100 kg last.

Det här är en kraftfull lådcykel som gör det till ett nöje att cykla till förskolan, storhandla eller ta familjen på en utflykt till badstranden.


2. Trek Fetch+ 4

Hög kvalitet och bra lastförmåga

Den är tung och det märks främst vid låg hastighet

Fem barn eller riktigt stora volymer fungerar utmärkt med den här rejäla lastcykeln från den välkända tillverkaren Trek.

Du transporterar enkelt upp till 80 kg tack vare Boschs starkaste motor, och när du väl kommit upp i fart är cykeln både lättmanövrerad och mycket stabil. Batterikapaciteten är imponerande med 750 Wh. Med full last är bra bromsar avgörande, och den här modellen har fyrkolvs hydrauliska bromsok som uppfyller högt ställda krav.

Drivlinan från Enviolo har steglös utväxling, och en drivrem från Gates ger hög driftsäkerhet med minimalt underhåll. Hjulstorleken är 20" fram och 27" bak, med rejäla däck för säker körning.

Den fjädrade framgaffeln minskar vibrationerna i lådan, och den sänkbara sadelstolpen gör det enkelt att anpassa cykeln för olika familjemedlemmar.

En pålitlig och kraftfull lastcykel med hög kvalitet på alla komponenter.


3. Ecoride Loader AXS M-5 26" 2022 (Elcykel)

Mycket värde för pengarna, relativt lågt pris

Sadeln behöver lyftas för att få ur batteriet

Ecoride Loader är en riktigt stabil lådcykel. En trehjuling som klarar så mycket som 175 kg.

De breda 26" däcken, 60 mm, är förvånansvärt lättrullade och ger en stabil och säker gång. I lådan finns plats för fyra barn eller rejält med last.

Det är en stark Bafang mittmotor med ett vridmoment på 80 Nm ett batteri på 691 Wh. Denna gör att backar knappast märks och jag behöver inte tänka på att ladda batteriet så ofta. Drivlinan med kedja och Shimanos inbyggda 5 växlar är anpassade för elcyklar och håller för höga krafter.

Bromsarna är hydrauliska vilket gör att det är lätt att få stopp med full last.

Allt ingår, så om belysning och lås. Denna lådcykel passar personer mellan 165-195 cm. Den här cykeln hade jag starkt övervägt att köpa då den ger mycket värde för pengarna och Ecoride har mycket bra service.


4. Cargobike Classic Electric Hydraulic (Elcykel)

Välbeprövad

Lägre kapacitet på batteriet

En klassisk, välbeprövad, elassisterad lådcykel som funnits i 12 år. Cargobike Classic anses vara den mest sålda lådcykeln genom tiderna.

I den senaste versionen har den försetts med hydrauliska skivbromsar och det sitter en bakre hjulnavsmotor från Bafang på 45 Nm.

Fyra barn får plats i lådan och var och en har ett trepunktsbälte. Max tillåten last är 100 kg och själva cykeln väger 55 kg.

Lådcykeln har sex utvändiga växlar vilket gärna kunde fått vara några fler. Batteriet som sitter på pakethållaren är på 470 Wh och motorn ger bra kraft i uppförsbackar men är ändå inte lika stark som en del andra mittmotorer. Fördelen med en hjulnavsmotor är att det inte sliter lika mycket på drivlinan som en mittmotor gör.

En välbeprövad konstruktion som funnits länge på marknaden gör Cargobike Classic till ett tryggt val.


5. Lifebike C-Go G7 (Elcykel)

Tar lite plats men klarar mycket last

Lite billigare & udda komponenter, ej traditionell lådcykel

Lifebike C-Go G7 representerar en typ av cykel som kallas för "longtail" och som är mycket praktisk då den ofta inte är så mycket längre än en vanlig cykel men klarar mycket last. Den här klarar 200 kg och två barn får lätt plats på pakethållaren även om man skulle kunna kalla det här en lastcykel mer än en lådcykel.

Det är en Bafang mittmotor med 80 Nm och ett 500 Wh batteri men det går att komplettera med ytterligare ett batteri. Den här lådcykeln passar personer mellan 150-190 cm, så hela familjen kan använda den.

Drivlinan är Shimanos enklaste variant, Tourney, och det är hydrauliska bromsar från NUTT som fungerar bra. De små men breda 20" hjulen gör att lasten hamnar lägre vilket ger ökad stabilitet. Hjulbasen är dock densamma som på "stora" cyklar så den känns som en vanlig cykel att cykla på.

En allsidig cykel som klarar mycket last, men som inte tar så mycket utrymme.


Jag följer elcykelmarknaden noga både i Sverige och i Tyskland och läser "allt" jag ramlar över om elcyklar. Marknaden utvecklas snabbt och när det kommer nyheter till butiker så brukar jag provcykla och granska hur de är byggda. Under åren har det blivit mer än 150 000 km med många olika typer av cyklar, nu blir det mest elcyklar och i stallet står det för närvarande fyra stycken - den senaste jag köpte var en eMTB.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons