Prisjakt
Black Week – se reans bästa deals

Sirap

Medlem sen 2008-04-12
70
Bidrag
33
Hjälpsamröster
Apotea
Utmärkt
(500+)
S
Sirap
70 omdömen
Utmärkt2 år sedan

Beställde en vara på en söndag, och fick bekräftat att de hade skickat varan samma dag. Trodde först att de drev med mig, men på måndag hade jag mottagit den vid dörren. Jag vet inte hur de gör det... Upplevelsen blir nästan för bra. Jag kan bara hoppas att det inte är Amazon-förhållanden på deras varulager, för såna förväntningar eller brådska har jag inte att den måste packas och skickas på helgen.

Sony WH-H800 Wireless On-ear Headset
Full Star 1
4
(8)
S
Sirap
70 omdömen
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
2 år sedan

Minus några stjärnor för att den inte kan besvära sig med att faktiskt ha den ljudvolym som telefonen (iPhone 8, iOS 15) säger att den har, och därmed spränger mina trumhinnor på 15% volym när jag startar uppspelning, tills jag justerar åt något håll och den tillslut fattar. Sony/Apple/Bluetooth har inte gjort sina jobb eftersom de inte kan säkerställa något så grundläggande.

Consol Extend Solution 355ml
Full Star 1
5
(2)
45 kr
S
Sirap
70 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
3 år sedan

Kan endast konstatera att jag inte har fått någon infektion (vad jag vet om) senaste året med denna linsvätska. Oklart om det är tillverkaren eller butiken som skickar med etuierna, men 6 månaders hållbarhet är i alla fall ett plus för mig som inte använder den varje dag. Jag ser ingen anledning att köpa någon ~350 ml flaska med kortare hållbarhet, som den på 3 månader som Apotea "ersatt" denna produkt med.

Deltaco MAP-GD35U3
Full Star 1
2.7
(11)
383 kr
S
Sirap
70 omdömen
Full Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Sänker betyget då det inte är acceptabelt att låta skivorna snurra meningslöst i timmar i sträck efter att enheten slagits på medan den är inkopplad till en avstängd maskin (Raspberey Pi 4). Kanske praktiskt om du vill kunna värma händerna på dina hårddiskar, men förmodligen inte om du vill att de ska leva länge. — Billig och funkar bra och smärtfritt på osx. Haft användning för både 2,5" och 3,5". Några synpunkter: - Spinner inte ner hårddiskarna trots att datorn stängts av för femton minuter sedan. Löjligt att behöva kliva ur sängen för att manuellt göra det produkten ska sköta själv. - Den hänger sig ibland och blir oanvändbar och oupptäckbar tills jag startar om den. Märker av detta då jag har den permanent inkopplad till en Raspberry Pi 3. - USB-sladden är löjligt kort (80 cm), och räcker knappast om datorn är en halvmeter bort, förutom om du vänder enheten med baksidan fram. - Man använder förmodligen på/av-knappen mer än klona-knappen, men den förstnämnda sitter på baksidan. Det är främst sladdlängden som är ett hinder.

Bredband2
Dålig
(72)
S
Sirap
70 omdömen
UtmärktRedigerades 4 år sedan

Uppdatering 2: Tredje kontakten med kundtjänst, även den exemplarisk. Fick några fakturafrågor besvarade och en lite rörig betalningssituation löst utan skymten av något krångel. Dessutom trevligt bemötande, samt ett tydligt SMS som säger svart på vitt vad vi hade kommit fram till muntligen. Det tycker i alla fall jag är en väldesignad support-upplevelse. Jag tror inte förklaringen är att jag bara haft tur. --- Uppdatering: Har nu varit i kontakt med kundtjänst över telefon både för att få en extern IP-adress, och för att ändra en faktura. Allt gick smidigt och inga problem alls i något av fallen. --- Jag har inte haft något behov av kundtjänst mer än att lägga en beställning, vilket gick mycket snabbt och smärtfritt. Tio minuter efter att jag beställt bredband så fick jag en avisering via SMS, och då hade jag en fungerande tjänst i mitt stadsnätsuttag. Jag kan inte minnas att jag någonsin fått internet aktiverat så snabbt. Jag har varit kund tidigare, men jag är inte någon avancerad kund utan nöjer mig med 10/10 Mbps utan tillval. Stabiliteten återstår att se, men förväntar mig inga överraskningar över fibernätet. Det jag gillar: + Leveranstiden på 10 minuter (!) + En avskalad och smakfullt utformad webbsida med bra färgval, ordentligt mobilanpassad, och med (om jag minns rätt) ok möjligheter till självadministration. Tråkigt att höra att många fått otillräcklig hjälp vid problem, men det är som sagt mer än jag erfarit än så länge.

AOC 24B1H 24" Full HD
Full Star 1
2.5
(2)
1 039 kr
S
Sirap
70 omdömen
Full Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 4 år sedan

+ Lätt + Extern strömkälla, lätt att byta + Få komponenter som förmodligen håller länge + DDC verkar funka klanderfritt - Fruktansvärda eftersläpningar vid all form av rörelse. Duger för att läsa en PDF, men inte för att rulla en webbsida. - Går inte att justera i höjdled - Går inte att vrida horisontellt - Går inte att ha i porträttläge - Inget inbyggt USB-nav - Byter godtyckligt videoingång ifrån den du uttryckligen valt så fort signalen förloras. Tydligt tecken på inkompetent design. - Ogenomtänkta osynliga knappar och svårnavigerat menysystem med disorienterande animationer - Meningslösa funktioner som inte hör hemma i en skärm (typ: timer för att ta paus) - Knappgenvägar direkt till meningslösa funktioner istället för till nåt användbart som t.ex. ljusstyrka

Apple iPhone 8 2GB RAM 64GB
Full Star 1
3.6
(43)
1 490 kr
S
Sirap
70 omdömen
Full Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 4 år sedan

Uppd. 5: Ökar betyget pga att Apple insåg sin egen galenskap och nu låter mig klassificera högtalare ordentligt i iOS 14.4 så att de slutar lägga sig i min volym. Men jag kommer inte att glömma vad de gjorde i första stund... --- Uppd. 4: Bottenbetyg från och med iOS 14.2 som tar kontrollen av ljudvolym ifrån dig. Absurdt. Ord saknas. --- Uppd. 3: Sänker betyget igen eftersom Safari helt slutat synka flikar till telefonen igen. Hopplöst... --- Uppdatering 2: Jag ökar betyget pga: 1. Med Safari 13.1 i Mojave funkar det äntligen att synka flikar. Jag kan bara utgå ifrån att Apple faktiskt läste loggarna och fixade problemet. 2. En återställning av nätverksinställningarna verkar ha rådit bot på de slumpmässiga WiFi-problemen. Fortfarande iOS fel, men uppenbarligen överkomligt. Den fysiska utformningen fortsätter att vara ett stort irritationsmoment. --- Uppdatering: Nu har jag haft telefonen i tre månader och det har inte blivit bättre: - WiFi slutar fungera en gång om dagen. Det slutar funka som i att den visar att den är kopplad till rätt nätverk, men inga appar lyckas hämta någon data över huvud taget. Alla andra enheter på samma trådlösa nätverk fungerar felfritt, inklusive äldre iphone-modeller. Byta till annan fysisk router avhjälper inte problemet. Det enda som hjälper är att stänga av och starta WiFi igen på telefonen (ios 13.3.1) vilket sätter punkt för var probemet ligger. Vi behöver inte ens nämna alla personer med samma problem på deras supportforum. - Safari fortsätter att systematiskt inte synka flikar till Mojave (vissa versioner) trots löfte från Apple om att det ska fungera. Efter att ha pratat med supporten och demonstrerat att iPhone 8 och macOS Catalina synkar med varandra i sin egna isolerade snöflingevärld, men inte med Mojave eller iPhone 5 (10.3), så har de samlat in loggar. Vem vet när lösningen kommer? Om 3, 6, 12 månader?... Vi behöver inte heller låtsas som om ios 13 skulle ha problem att vara bakåtkompatibel med att läsa okrypterade flikar från ios 10 eller macOS Mojave, så det finns absolut ingen ursäkt till varför jag inte ser flikarna från dessa enheter på iphone 8. Fliksynk är ett skämt, och apple håller inte alls vad de lovat. Det funkar helt enkelt inte. - Det har också varit ordentligt med strul att få automatiska itunes Wifi-backup att fungera med telefonen. Som tur var hittade vi en väg runt problemet med att telefonen aldrig började synka till itunes automatiskt (vare sig på macOS eller på Windows). - Jättepraktiskt att inte kunna använda de medföljande hörlurarna i laptopen -- inte ens om det skulle vara en mac. Kom ihåg att ta med två par hörlurar! Urlöjligt. - Appar jag köpt och säkerhetskopierat går självklart inte att föra över till telefonen sedan några år tillbaka, och eftersom de har tagits bort från app store så har jag dem inte längre. Kan hända att iphone 8 inte alls kan köra 32-bitars appar men det är inte direkt uppenbart för mig i nuläget. Det är ju t.ex. inte som om intel-processorerna som kör macOS Catalina inte kan köra 32-bitarsappar -- det är bara OSet som inte vill. Formfaktorn, halheten och avsaknad av hörlursuttag fortsätter vara anledningar till varför jag omedvetet känner för att sträcka mig efter iphone 5 istället när de ligger bredvid varandra. --- Värdelöst utan icloud: Ringer supporten och frågar var icloud-säkerhetskopian tagit vägen. De har ingen aning och inga verktyg att ta reda på vad som hänt. Ingen händelselogg. Ingenting. Detta gör att jag inte kan lita på icloud, vilket gör telefonen rätt värdelös. Försökte också ladda ner bankid utan framgång. Appstore sitter och rullar tummarna och snurrar i oändlighet. För att inte nämna de äckliga annonserna de har lagt in högst upp i sökresultaten på appstore. Mäkta snålt att inte skicka med en hörlursadapter. Minus. Ligger dåligt i handen gör den också, och som det ser ut så har nån praktikant på apple valt att belägga sidorna med teflon så att den ska bli så hal som möjligt. Allt annat på telefonen ska så klart vara gjort av glas så att du tar sönder den så fort som möjligt. Idioti. Iphone 8 är den absolut sämsta upplevelsen jag haft av iphone hittills. Ge mig iphone 5.

Notino
Utmärkt
(500)
S
Sirap
70 omdömen
Dålig4 år sedan

Skriver "totalt pris 118 kr" i korgen. Tre steg senare i beställningsprocessen ändrar de sig och lägger på fraktkostnaden. Uppenbarligen skäms de över sin egna fraktkostnad så pass mycket att de inte kan vara rättframma med den från början av beställningsflödet. Jag väljer en butik där jag känner att jag har översikt och kontroll istället.

Dustin Home
Utmärkt
(500+)
S
Sirap
70 omdömen
OKRedigerades 5 år sedan

Kundtjänsten är bra. De är mycket responsiva och kontaktbara, och leveransen kunde inte ha skötts bättre eller snabbare. Men helhetsupplevelsen duger inte. Jag köpte en iPhone, som av någon anledning kom med polsk (?) kartong och inget av det tryckta materialet inuti var på svenska. Efter ett antal samtal där jag varje gång behövt övertyga dem om att "jo, iPhone är ganska starkt etablerat i Sverige sedan 2007 och det existerar, tro det eller ej, material på rätt språk" så kom vi överens om att de helt enkelt byter ut produkten. Men efter alldeles för mycket ansträngning, inklusive inpaketering och besök hos postnord, så hör de av sig och berättar att produkten har "utgått ur sortimentet". Konstigt att iPhone 8 64 GB Rymdgrå fortfarande är beställbar på hemsidan tycker jag då (https://www.dustinhome.se/product/5011043365/iphone-8). Sedan säger de att de kommer att återbetala mig, utan att vi kommit överens om något annat än ett byte. Som sagt inget ont om kundtjänst som gör sitt bästa, och jag skulle säkert kunna fortsätta ringa och mejla för att till slut komma överens om att de bara skickar en ny produkt eftersom den uppenbarligen inte alls utgått ur sortimentet, eller åtminstone returnerar min befintliga produkt, men poängen är att jag orkar inte hålla på mer. Det blir förmodligen en återbetalning, för jag har helt enkelt inte mer energi över. Jag hade först tänkt att endast köpa i butik på grund av just risken att sånt här händer, men jag gjorde ett undantag för Dustin eftersom det aldrig varit något krångel tidigare. Det är alltid en risk så klart, och förmodligen är den ändå relativt liten hos Dustin. Uppdatering: +1 stjärna för att återbetalningen skedde friktionsfritt. Återförsäljare brukar ofta förväxla omdömen här på Prisjakt med en kanal där kunder försöker söka kontakt med dem. Det är det alltså inte, utan all kontakt med mig sköts via det redan öppna ärendet. Men eftersom Prisjakt själva är lögnare som säger att de kan hjälpa en uppdatera sitt omdöme även efter ett svar från butik, men sedan inte lyfter ett finger för att hjälpa till med det när det väl är dags, så tvingas jag nu proaktivt svara butikens svar innan det skrivits: Förmodligen kommer Dustin skriva något i stil med "jo men alltså vi har lagt in den iphone-modellen 100 gånger i vårt system och därför ser vi det som 100 olika produkter och därför är de inte likvärdiga varandra och därför kan vi omöjligt skicka dig ett utbyte". Jag bryr mig inte om hur Dustin administrerar och klassificerar sina produkter. Att de internt sätter olika siffror på motsvarande och likvärdiga produkter intresserar mig inte eftersom det endast är en övning i filosofi, och inte praktik. Som sagt så är jag inte heller intresserad av ett offentligt förslag på en lösning här.

NetOnNet
Utmärkt
(500+)
S
Sirap
70 omdömen
OKRedigerades 5 år sedan

Det går inte att boka en vara för att försäkra sig om att resan till butiken inte är bortkastad tid, och det går inte att komma i kontakt med butiker eftersom deras telefonnummer inte är listade på hemsidan. Det enda telefonnummer som är listat är stängt medan butikerna är öppna. Så praktiskt. Att köpa och betala varan på nätet för att hämta den i butik har de lägligt nog stängt av precis när det är som mest aktuellt. Smart. Så jag kan inte försäkra mig om att varan finns när jag kommer fram, och inte heller höra vilka betalsätt som erbjuds av en butik. Jag förväntar mig konstigt nog dessa grundläggande saker om jag ska spendera mer än en timma för att ta mig till och från butiken. Trevlig butik annars. OBS: Jag vill inte ha svar från butik. Detta är inte en supportkanal. Om det lämnas ändå så kan läsarna själva bedöma huruvida de vill ha en kundsupport som inte lyssnar på vad de säger. Tyvärr har Prisjakts oärlighet gällande möjligheten att uppdatera sina omdömen efter svar gjort det nödvändigt att alltid undanbe dem.