Om ni kör på det vi norr om dalälven kallar vinterväg, köp då ett nordiskt vinterdäck av välkänd tillverkare (ej kines) istället och inte detta. Bor ni där det mestadels är torr asfalt på vintrarna så kanske ni tycker det är ok, men på en typisk Svensk vit vinterväg med 20 minusgrader påminner däcket mer om en bakelitpuck än ett vinterdäck. Detta kan jag säga efter att ha fått sula om en bilpark där skärrade förare i princip vägrat köra med dessa "europadäck" under våra nordiska förhållanden. Testvinnare? På kall och torr asfalt kanske..
Köpte nya i november 2010 och har nu rullat ca 2000 mil, mestadels på snö och istäckt väg. Jag var noga med en lugn inkörningsperiod av däcken och min körstil är vettig och sansad. Vad finns att säga? Efter 2000 mil syns inget märkbart gummislitage, och inte en dubb har lossnat. Skulle tro däcket håller ända tills man måste kasta det p.g.a. ålder. Det enda jag stört mig på lite är ett ojämt resonansljud i vissa farter. Michelin envisas med att ha lite färre dubbar i sina däck, och därmed verkar dubbarna vara en aning ojämt placerade i slitbanan, d.v.s. dubbarna verkar sitta i grupperingar istället för jämt fördelade. Det är kanske orsaken till den sjungande resonansen. -Michelin, sluta fåna er och tryck i samma antal dubb som de övriga så resonansen i alla fall blir jämn. Kvalitet och livslängd? Ja. Stabilt och förutsägbart på alla underlag? Ja. Ett bra köp.
Stolen har fungerat bra. Inga problem alls. Enkelt att spänna fast och barnet sitter stabilt och bekvämt. Lutningsjusteringen är flitigt använd, och stolen fungerar lika bra som dagen den köptes. Inget som fallit lös eller gått sönder.
Ett ok mellanklassdäck som har rätt konsekventa egenskaper.. Inget speciell egenskap som sticker ut, men ändå ALLTID att föredra framför kinadäck som oftast är livsfarliga i väta! Spårstabila, men kanske lite högljudda på grov asfalt. Livslängden ska man inte ha för höga förväntningar på, de har fått viss kritik på den punkten och jag kan hålla med. De klarade drygt 60% av körsträckan jag brukar klara med lite dyrare märkesdäck, t.ex. Michelin.
Köpte dessa däck i ren snålhet av en svensk internetshop. De såldes då under namnet "norden viking". Snålheten bedrog visheten.. Maken till skräp är svårt att hitta. Däcken hade en grotesk obalans och var så ojämnt vulkade att det nästan var omöljigt att balansera hjulen. När man snurrade hjulen i balanseringsmaskinen såg man med blotta ögat att slitbanan flexade 1 cm! Gummiblandningen var så mjuk att man nästan kunde bryta lös bitar med handkraft. Reklamation vid internetköp? Hur då? Om internetfirman är snåla och ställer sig på tvären och inte godkänner en reklamation så får kunden både betala returfrakten OCH en fraktkostnad för att få tillbaks däcken. Det kostar mer än vad nya michelin skulle ha kostat. Om det som i detta fallet är fel på alla 4 däcken så måste man även låta bilen stå på pallbockar under den tid det tar för en reklamationsprocedur. Så i detta fall fick dessa däck nyttjas till de enda de dög till: Skrapskydd till båtbryggan. Köp av lågprisdäck via internet = i praktiken garantilöst
Förutom med vissa kinadäck har jag aldrig någon gång upplevt en sådan total avsaknad av grepp på våt asfalt. Till och med en slö 90hk TDI tappade greppet vid acceleration på regnvåt väg! Halvslitna medelmåttiga vinterdäck hade bättre bromsförmåga i regn än dessa. Undvik.
Snabb leverans, okomplicerat köp. Synd att grejen jag beställde av dom inte finns på prisjakt, Razorpit. En otrolig rakbladsvässare som får hyveln att räcka myyyycket längre! Imponerande.
Beställde en vara, betalade med kort, och fick den levererad snabbt. Okomplicerat som det ska vara.
Blir ett förvånansvärt bra resultat. En mycket bra eltandborste för pengarna. Att batteriet inte räcker länge har jag inte märkt. Sätter man den i laddaren en gång i veckan så är ju det ur världen. Så svårt kan det inte vara..
Om någon skriver att de har bra kundvård, så har jag mina misstankar om att omdömet kommer från dom själva! Deras så kallade "kundtjänst" och service är under all kritik. Vägrar kategoriskt att svara på mail, och vid telefonsamtal om t.ex. försändelser man väntat på i tre veckor så säger de alltid att de måste få ringa upp senare. Vilket naturligtvis aldrig händer. Aldrig en gång. Minsta fel på t.ex. försändelse eller liknande så har man som kund många arbetstimmars huvudvärk framför sig. Minst. Mitt betyg blir lågt. Mycket lågt.