"Våra kunder är A och O"
Vinnarna 2019 satsar på service och sortiment
Text:
Jessika Jellbom
Publicerad:
11 november 2020
Just nu pågår tävlingen Årets butik 2020 och spänningen är olidlig. Prisjakts användare har röstat fram nätets bästa butiker sedan 2010. Vad krävs för att vinna kundernas hjärtan? Vi frågade två av fjolårets vinnare.
Nätapoteket Apotea vann Årets nätbutik 2019, en utmärkelse som VD Pär Svärdson tog emot med stor glädje.
– Det är ett oerhört värdefullt pris i och med att det är våra kunder som röstar, då blir det på riktigt. Det finns många andra priser, en del man får anmäla sig själv till, men det blir lätt som en klubb för inbördes beundran. Det är jättespännande att vara med och tävla igen!
I år avgörs tävlingen Årets butik av de butiksomdömen Prisjakts användare lämnar, något Pär Svärdson välkomnar.
– Det ger värdefull kundinsikt. Jag brukar börja varje måndagsmorgon med att läsa de omdömen vi fått.
Men varför vann Apotea priset, vad är hemligheten?
– Vi satsar på det våra kunder bryr sig om och det är helt kopplat till logistiken och leveransen. Nu erbjuder vi exempelvis ett fossilfritt fraktalternativ i 30 städer.
– I takt med att konkurrensen ökar är det också viktigt att utvecklas hela tiden, att inte stå still och vara nöjd. Vi lägger till kategorier i sortimentet och förbättrar våra leveranssätt hela tiden, säger Apoteas VD.
Kunden, framför allt
Trädgårdsbutiken GardenStore kammade hem Prisjakts specialpris Årets kundservice 2019.
– Det är verkligen superkul för oss som ung och snabbt växande aktör. Vi har sedan start pratat om att kunden alltid ska vara i fokus, förra årets vinst är ett kvitto på att vi rör oss i rätt riktning, säger Jesper Liljeström som är customer experience manager på GardenStore.
Hans jobbtitel avslöjar butikens stora fokus.
– Våra kunder är A och O, och i alla delar av organisationen pratar vi om det – hur blir det bäst för kunden?
– Kundernas behov utvecklas ständigt och vi arbetar mycket med att vara där för våra kunder när de behöver oss. Det är allt från att hjälpa till att hitta produkten som är bäst sett till kundens behov, till att guida kring monteringen av produkten. Oavsett behov så vill vi finnas där.
– Något som är kul med just vårt område är att vi har många förstagångs-e-handlare och en äldre målgrupp, och de kan behöva lite extra hjälp och stöd. Vi känner ett stort ansvar i att förmedla en bra första köpupplevelse för alla som handlar på nätet för första gången. Vi tycker e-handel är spännande och det vill vi också förmedla! säger Jesper Liljeström.
Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten. Jessika Jellbom nås på [email protected].