Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.
Guide: Regler för drönare - de 8 viktigaste punkterna du bör känna till
17 juni 2024
Alla som flyger drönare över 249 gram måste ha körkort för drönare och dessutom ta hänsyn till vissa regler för drönare.
Skaffa drönarkort
Från och med början av 2021 så gäller nya regler för drönare, i Sverige, såväl som i hela Europa. Alla behöver nu ta körkort för att få använda sin drönare om den väger mer än 249 gram. Användningen av drönare delas upp i olika kategorier och underkategorier beroende på vilken typ av drönare man flyger och hur man flyger den. Hos Transportstyrelsen avlägger man ett digitalt prov beroende på vilken kompetensnivå man har och får därefter flyga inom den underkategori som omfattas.
Registrera dig som operatör och märk din drönare
Förutom att ta drönarkort så behöver din drönare märkas med ett så kallat operatörs-ID. Detta får du när du registrerar dig som operatör hos Transportstyrelsen, något som är obligatoriskt för alla om du skall flyga en drönare, även om denna väger under 250 gram om den har en sensor, till exempel en kamera. Även namn och telefonnummer behöver finnas på drönaren. Det gör att om drönaren av en olyckshändelse flygs utom synhåll och försvinner så har du möjlighet att få tillbaka den. Det är också viktigt för att kunna identifiera piloten vid en eventuell händelse eller olycka.
Skaffa försäkring vid uppdrag
Flyger du på uppdrag eller mot betalning måste du köpa en särskild ansvarsförsäkring. Det är ett krav som regleras i EU-lagstiftningen. Privatflygning täcks ibland av din hemförsäkring, men kolla upp det innan. Annars kan det bli dyrt om något händer, då du själv måste stå för kostnaden för de skador som ditt obemannade luftfartyg orsakar människor eller egendom.
Flyg ej över människor eller egendom
Under själva flygningen, se till att inte flyga över människor eller egendom som kan skadas om du tappar kontrollen över drönaren. En åker eller ett betongtak är sannolikt helt ok. En musikkonsert eller en båthamn är däremot inte alls lämpligt, eller ens tillåtet, att flyga över. Du lär dig mer om hur du får flyga när du tar drönarkortet.
Flyg ej över 120 m
I luftrummet kan annan flygtrafik förekomma, oftast bemannad, och den har alltid företräde. Därför måste du flyga inom synhåll hela tiden och omedelbart landa om du ser att någon annan flygtrafik närmar sig. Drönare får normalt sett heller aldrig flyga över 120 meter över marken.
Flyg ej över 50 m i kontrollzoner
I närheten av flygplatser, i alla fall de lite mer trafikerade, finns alltid en kontrollzon. För att flyga i en civil flygplats kontrollzon måste du befinna dig minst 5 kilometer från landningsbanans yttersta gräns. Då får du flyga upp till 50 meters höjd inom kontrollzonen. För en militär flygplats gäller max 10 meters höjd. Du kan kontakta flygtrafikledningen för att försäkra dig om vad som gäller just där, men närmare än 5 km från landningsbanan är det förbjudet att flyga såvida du inte har tillstånd från flygtrafikledningen.
Undvik restriktionsområden
Förutom kontrollzoner så finns det så kallade restriktionsområden. Det är områden som ibland (men inte alltid) är stängda för viss flygtrafik, till exempel drönare. Det kan vara militära områden, fängelser eller andra skyddsobjekt. På LFV:s drönarkarta hittar du både kontrollzoner och restriktionsområden. Studera den noga innan du flyger. Förutom detta så förekommer tillfälliga restriktioner vid till exempel festivaler och polisinsatser. De syns inte alltid på drönarkartan men publiceras i en så kallad NOTAM. Mer information om detta finns på LFV:s hemsida.
Skaffa spridningstillstånd
Om du har en drönare med kamera och använder den till att fotografera (eller filma) och sprida bilder så behöver Lantmäteriet granska bilderna innan de sprids vidare. Det görs genom att skicka in bilderna elektroniskt till dem genom ett särskilt formulär. Mer information finner du på Lantmäteriets hemsida. Ska du bara spara bilderna för eget bruk så behöver du inget tillstånd, men du behöver vid alla tillfällen se till att du inte fotar något skyddsobjekt med avbildningsförbud, då detta kan vara ett brott.
De nya reglerna omfattar i stort sett alla obemannade flygfarkoster med en maximal vikt på 7 kg och de allra flesta konsumentdrönare kvalar in långt under det, även de i min lista på de bästa drönarna just nu.
Förutom luftrum och restriktionsområden så finns det också ett flertal helikopterflygplatser utmärkta på LFV:s drönarkarta. Du är skyldig att koordinera med ägaren av dessa innan du flyger. Kontaktuppgifter till helikopterflygplatserna kan du hitta i LFV:s skrift AIP AD 1.1, kapitel 11.
Att inte följa ovanstående drönarregler betraktas faktiskt som ett luftfartsbrott och är mycket allvarligt då det har fängelse i straffskalan. Det finns även skrivningar i luftfartslagen och luftfartsförordningen som man kan behöva ta hänsyn till. Du kan läsa vidare om alla reglerna i detalj och hur du registrerar dig som operatör och tar drönarkortet på Transportstyrelsen hemsida.
Med ett medfött intresse för radio och teknik som sedermera blev mitt heltidsjobb, befinner jag mig nu i delen av mitt liv där jag kan både arbeta med och använda drönare på min fritid. Under många år har jag följt drönarmarknaden, både den konsumentinriktade och den professionella. Jag har från början byggt mina egna maskiner från grunden men har förstås också provat (och äger) ett flertal av de produkter som finns på marknaden . Mitt mångåriga fotointresse gör att jag har en god kunskap om kamera- och objektivmarknaden, vilket betyder att jag kommer kunna syna fotoegenskaperna på drönarna lite extra. Jag är dessutom väl insatt i regelverk och juridiska frågor om drönare, så jag hoppas kunna bidra med något för alla ni som går i tankarna på att skaffa er första såväl som tionde maskin.
Är du vår nya expert?
Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.
Läs merTopplistor inom Drönare