Det talas ofta om milstolpar i olika branscher och för hembio får nog den nya PWM-tekniken (Pulse Width Modulation) anses vara en. Tekniken i sig är inte ny men det är först nu som den återfinns i A/V-förstärkare i de normala prisklasserna. Men vad är då PWM och har det någon betydelse?
Utan att grotta ner sig i det tekniska så innebär PWM att istället för att arbeta upp en hög konstant spänning i förstärkaren och sedan portionera ut den ström som högtalaren vill ha så är spänningen antingen på eller av och varierar mellan tex 60 volt och -60 Volt. Med hjälp av att pulsera ut strömmen när den behövs och exakt i den mängd som behövs minimeras värmeförlusterna och man når en högre effekt. En normal analog förstärkare, oavsett märke, producerar bara 50-60% av vad den skulle kunna göra, resten är värmeförluster. En digital förstärkare som använder PWM producerar ca 90% effekt med endast 10% i värmeförlust. Detta innebär att behovet av kylning är mycket litet och att ljudet blir betydligt bättre.
DPR 2005 (Digital Path Receiver) är andra generationens PWM-förstärkare (eller digital förstärkare som är mer talande) och levererar utan problem 120 watt per kanal vid 8 ohm trots relativt små mått. Har du 4, 6 eller 8 ohms högtalare och kanske till och med blandat i samma system? Inga problem! Du anger bara vilken impedans högtalarna har så optimerar DPR 2005 driften.
Dekodandet av alla på DVD förekommande ljudformat och lite till sköts av en Cirrus 49400 (samma som sitter i AVR 430 och 630). D/A-omvandlarna är på 192 Khz/24 bits och används bara till lågnivåutgångarna eftersom den inkommande digitala signalen inte behöver göras om till en analog tack vare PWM-tekniken!
Den medföljande bakgrundsbelysta LCD-fjärrkontrollen är programerbar och har en inbyggd mikrofon för kalibrering av just dina högtalare i din hembio.
De som testat DPR-modellerna säger att ljudet är mycket rent och otoligt kraftfullt och vi kan inte vänta på att få lägga vantarna på ett exemplar!
Prisjakt jämför priser och erbjudande från nätbutiker och fysiska butiker.