Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.
Efter att ha varit en trend i USA i många år så tror jag att gravel bikes under 20-talet kommer att slå även i Sverige. Det är en utmärkt allround-cykel för alla typer av äventyr. På en skala från asfalt till terrängkörning så hittar vi gravel bike mellan crosscykeln och mountainbike. Crossen har smalast däck och MTB är den mest terränggående med tjockast däck och lägst däcktryck.
För en motionär måste gravel vara den ultimata cykeln. Den är bra och kul att cykla på allt från landsväg till skogsstigar. Den är också en utmärkt packåsna och det finns möjlighet att köpa till väskor för både fram och bak, samt inuti och ovanpå ramen. Vissa har även skruvhål för montage av rack/pakethållare fram och bak, som på en touringcykel. Alla gravel bikes har möjlighet att montera skärmar. Skillnaden kan vara hårfin mellan en cross och gravel bike, men den viktigaste skillnaden idag är att man kan montera bredare däck på en gravel, ca 40 mm. Jag tycker inte man ska köpa en för billig gravel bike för det tar bort mycket av det roliga som finns med just denna typ av cykling.
Efter att ha varit en trend i USA i många år så tror jag att gravel bikes under 20-talet kommer att slå även i Sverige. Det är en utmärkt allround-cykel för alla typer av äventyr. På en skala från asfalt till terrängkörning så hittar vi gravel bike mellan crosscykeln och mountainbike. Crossen har smalast däck och MTB är den mest terränggående med tjockast däck och lägst däcktryck.
För en motionär måste gravel vara den ultimata cykeln. Den är bra och kul att cykla på allt från landsväg till skogsstigar. Den är också en utmärkt packåsna och det finns möjlighet att köpa till väskor för både fram och bak, samt inuti och ovanpå ramen. Vissa har även skruvhål för montage av rack/pakethållare fram och bak, som på en touringcykel. Alla gravel bikes har möjlighet att montera skärmar. Skillnaden kan vara hårfin mellan en cross och gravel bike, men den viktigaste skillnaden idag är att man kan montera bredare däck på en gravel, ca 40 mm. Jag tycker inte man ska köpa en för billig gravel bike för det tar bort mycket av det roliga som finns med just denna typ av cykling.
1. Specialized Diverge STR Expert 2023
Fulldämpad, e-växlar, snabb
Priset, ökad komplexitet
Den här cykeln är för dig som är trött på stötiga cyklar men ändå vill ha en grymt snabb Gravel. Den sticker ut med sin innovativa fjädring inbyggt i toppröret och har även inbyggd stötdämpning fram.
Som vanligt med Specialized finns det mängder med möjligheter för att fästa väskor och flaskor. Numera samarbetar de med Fjällräven för att ta fram utrustning. Det finns även en lucka i ramen för att stoppa in lite extra utrustning. Fjädringen bak gör att man vågar köra på sämre vägar än man brukar.
Det är e-växlar från SRAM med singelklinga (40) fram och 12 växlar bak (11-50) som ger ett brett spektrum av växlar.
Vill man ha komfort men samtidigt kunna göra grymma spurter så är detta cykeln för dig. Den passar både för äventyr och tävling.
2. BMC Kaius 01 Three Rival AXS 2024
Det saknas återförsäljare för denna produkt
Lätt, e-växlar, snabb
Ej plats för så breda däck bak, ej lämplig i stökig terräng
Detta är en grymt snabb gruscykel som lånat mycket aerodynamik från landsvägscyklarna från BMC. Just denna modell har 2x12 e-växlar från SRAM. Jag skulle vilja säga att denna cykel är för oss som gillar fart både på asfalt och grus, den skäms med andra ord inte för sig på landsvägen.
Cykeln har två klingor fram (43 och 30) samt kassett bak på 10-36. Jämfört med en klinga fram på 40 och 10-52 bak, så får man kortare hopp (5 istället för 3) mellan växlarna vid hastighet över 30 km/h. Du har också ett brett mellanregister av växlar. Nackdelen är att du tappar din lägsta växel och kan oftast inte ha så brett hjul bak.
Det finns plats för 44 mm-däck vilket passar cykling på grus-, skogsvägar och bättre stigar.
Sammanfattningsvis en lätt (8,4 kg) och tävlingsklar Gravel som är gjord för att köra fort både på grus och asfalt
3. Cannondale Topstone Carbon 3 2023
Lätt, relativt mycket ramfjädring
Stående kraftöverföring
Cannondale har en riktigt rolig gravel med aero inslag, och med en flexande kolfiberram på hela 30 mm.
Bakhjuls-stagen sitter fast i ramen med en genomgående axel som gör att ramen lättare kan flexa. Det skapar en bekvämare resa över ojämnheter men gör också att lite av kraften när man står upp och trampar går in i flexen, istället för ner i marken. Så här får man överväga vad som är viktigast - bekvämlighet eller kraften framåt. Det påverkar inte kraften framåt om man sitter ned.
Även denna cykel har 2 klingor fram för ett brett spektrum av växlar, och hör till mellanklassen från GRX-gruppen som är avsedd för gravel. Det finns plats för 45 mm breda däck (700x45). Det är mindre klingor fram (46/30). Aluminiumcykel finns som alternativ, se nr 6 i listan.
Sammanfattningsvis en riktigt kul gravel bike med flexande ram.
4. Bianchi Impulso Comp Grx610 2024 Gravel
Klassiskt snygg, 24-växlar, kolfiber och hydrauliska växlar
Bara plats för 42 mm däck, gömd kabeldragning är snygg men svårmekad
Om du kommer från landsvägscykling är du säkert bekant med Bianchi och deras ikoniska färg. Bianchi gör även gruscyklar, och jag tycker att den här modellen är prisvärd. Den har en kolfiberram och självklart hydrauliska bromsar, vilket gör det otroligt lätt att bromsa med bara ett par fingrar.
För oss som är vana vid landsvägscykling känns det tryggt med dubbla klingor fram (46/30). Nu har den dessutom hela 12 växlar bak, vilket ger totalt 24 växlar. Med så många växlar bak har vi nått en brytpunkt, och jag tror att vi kommer att se fler cyklar med en enda klinga fram i framtiden.
Växlarna är inte elektroniska, utan det är mekanisk vajerväxling från Shimanos mellanklass, vilket hjälper till att hålla nere priset.
Jag rekommenderar den här cykeln för dig som vill gå från landsvägscykling till gruscykling och söker en bra cykel till ett vettigt pris.
5. Trek Checkpoint ALR 5 2023
Bra val för en bra cykel till ett vettigt pris
Aluminiumram, saknas en lägsta växel
Detta är en riktig prisvärd gravel. ALR betyder aluminiumram men det är dold kabeldragning, hydrauliska bromsar och aeroinspirerad ram som gör detta till en snabb cykel till ett bra pris.
2023 årsmodell har fått en längre hjulbas vilket ger en mer stabil resa i nerförsbackarna.
Det sitter en bra mellanklass växelgrupp (2x11) från Shimano på. Det innebär att cykeln har två klingor fram (46/30). För min del är två klingor fram givet, men det är ditt val. Kassetten bak är 11-34, vilket ger bra toppfart men kanske saknas det en lättare växel om du är tungt lastad.
Här snålas det inte med något. Det finns fäste för skärmar, pakethållare och integrerade ramfästen för väskor. Däcken är 45 mm breda, eller 2,1 tum om du väljer de mindre MTB-hjulen.
Sammanfattningsvis är Trek Checkpoint ALR 5 2023:s årsmodell en äventyrscykel med en mer stabil resa i nerförsbackarna än deras tidigare modell.
6. Crescent Grus G2+ 2024
Det saknas återförsäljare för denna produkt
Bra instegsmodell i rätt prisläge
Lite tung
Det här är en riktig slitvarg för dig som söker ett svenskt märke med tradition. Jag tycker det är riktigt kul att Crescent har börjat göra gruscyklar och de gör det på ett vettigt sätt med en bra instegsmodell. Däcken är 42 mm breda, vilket gör att den är smidig både på asfalt och grus.
På den här cykeln har man valt aluminiumram med kolfiber i gaffeln för att minska vibrationerna. Det finns 20 växlar och hydrauliska bromsar från Shimanos instegsgrupp för gruscykling. Nackdelen är att den är ganska tung och väger ca 11 kg. Den finns i fyra ramstorlekar som passar en längd på ca 145-200 cm. Det är dock benlängden som är styrande så det bör man kolla upp.
Sammanfattningsvis en bra instegsmodell från Crescent som passar de allra flesta. Den är även lätt att få tag på och testa hos de flesta lokala cykelhandlare.
Mitt cykelintresse har varit stort redan sedan barnsben då jag cyklade till alla min aktiviteter. I början lekte man mest, men jag började tidigt modifiera och göra mina cyklar bättre. Jag cyklade med en kompis som hade landsvägscykel och blev såld direkt! Min första racer fick jag när jag var 14 år. Idag har jag 8 cyklar för alla möjliga aktiviteter (landsväg, tempo, mtb, pendlar, hopfällbar, cross, damcykel, elcykel). Jag underhåller och mekar dessutom med alla familjens cyklar (2 barn och fru).
Är du vår nya expert?
Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.
Läs mer