Kanske den sämsta nätbutik jag någonsin handlat från. En mardröm att reklamera hos och svarar ej i telefon eller på mail. I Juli så beställde jag en ny skärm från Proshop. Leveransen skedde snabbare än den uppskattade tiden på hemsidan så bara positivt så långt. Men när jag fick skärmen så upptäckte jag att den hade ett problem. Ljusstyrkan flimrade kraftigt när man aktiverade Freesync, trots att skärmen ska stödja den bästa nivån av Freesync (FreeSync Premium Pro). När jag började googla på problemet så dök det upp enorma mängder användare med samma modell som hade precis samma problem. Detta på allt från forum, reddit, Dells officiella forum etc. Ingenstans fanns det heller någon lösning på det utan det var en inbyggd defekt i skärmen. Jag skapade därför ett reklamationsärende hos Proshop och beskrev felet utförligt samt filmade det. Bifogade även länkar till några av de många trådar där användare beskriver samma fel och sa att det sannolikt inte är någon ide att byta ut denna skärm utan att jag vill göra ett återköp på produkten. Jag skickar in skärmen enligt Proshops instruktioner och nu börjar väntetiden. Efter ca. 1 månad(!) så har Proshop istället skickat tillbaka en ny skärm till mig utan att kommentera på de problem jag beskrev. Den nya skärmen har naturligtvis precis samma problem som den gamla och dessutom så saknas strömkabeln i kartongen. Jag kontaktar Proshop angående detta men har efter ca. 1 vecka fortfarande inte fått något svar från dem. Dessutom har de blockerat min registrerade mail i deras spamfilter (får mailen avvisade med en hänvisning till deras spamfilter "spamhaus.org") och trots att jag påtalat supporten om detta så har de inte hävt blockeringen utan hävdar att det inte finns någon sådan. Jag har alltså varit tvungen att kontakta dem via en annan mail varje gång. Aldrig varit med om något liknande. Utöver detta så är deras telefonsupport stängd och det går ej att nå dem på det sättet. Här sitter jag alltså ca. 5 veckor efter reklamationen med en defekt skärm som kostat ca. 4600kr och en återförsäljare som är okontaktbar. Vet inte om jag kommer få se mina pengar igen.
Kör detta moderkort tillsammans med en Ryzen 2200G i en HTPC och det gör precis allt jag kan begära till detta pris. Lyssna inte på det dåliga omdöme en av användarna här gett, de påstådda problemen finns helt enkelt inte. Moderkortet har de överklockningsmöjligheter man kan förvänta sig av ett mini-ITX moderkort i denna prisklass (absolut billigaste när jag beställde det). Kortet har naturligtvis en CMOS reset header så man behöver ej ta lös batteriet för att nollställa. RAM-minnena sitter även de precis som de ska. Ljud in/utgångarna fungerar utmärkt med 3.5mm stereoplugg (2 ringar) vilket är standard. Väldigt nöjd med moderkortet över lag men nöjer mig med 9-stjärnor då jag tycker BIOS layout hade kunnat vara bättre som t.ex. på ASUS.
Helt otroligt att man kan få så här mycket router för under 500kr. Maxar ut min 250Mbit's lina med denna router över WiFi ansluten till en 4 år gammal budgettelefon. Detta oavsett var i lägenheten jag befinner mig. Trådat är naturligtvis minst lika snabbt. Snabbt och överskådligt interface och inga stabilitetsproblem så här långt.
En av de bästa 5700XT modellerna. Bäst byggda 5700XT enligt Hardware Unboxed. Gick att maxa ut minnena i wattman (15200MHz) utan konstigheter. Fläktarna är ganska tysta men inte jättetysta. Satte 35% fan speed som max utan någon nämnvärd inverkan på tempen. Så nu går det både tyst och presterar utmärkt. Har inte upplevt några av de påstådda problemen med drivrutinerna till 5700XT. Kortet presterar dessutom utmärkt, ungefär på samma nivå som ett 1080Ti i de senaste spelen.
Bästa ultrawideskärmen på marknaden! Fantastiskt bra färger (wide gamut) och betraktningsvinklar, mycket lågt input lag och snabb respons. Hade en 144Hz 1440p 27" IPS innan denna och ville inte gå ner i respons i bytet till ultrawide, med denna skärm så behövde jag ej göra det. Skärmen fungerar för övrigt utmärkt med G-sync (adaptive sync) på ett GTX 1080Ti. Jag drar dock av en stjärna för att mitt exemplar har lite glow i nedre vänstra hörnet. Det är ingenting allvarligt och ganska standard om du vet hur en IPS brukar se ut men fortfarande en smula irriterande i mörka scener. OBS! Rekommenderar starkt att man uppdaterar skärmen när man får den. Men den firmware version jag har 3.02 (2.16) så upplever jag inga bekymmer med skärmen.
Ingen bra butik alls. Reklamerade ett moderkort hos dem och fick vänta i 5 veckor utan uppdatering. Detta innebar för mig 5 veckor utan dator. Kontaktade dem och de skyllde på att verkstaden har lite kö. Påpekade att 5 veckor är långt över skälig servicetid och bad om att få häva köpet. De gav med sig till slut och återbetalade fulla beloppet. Beställde för 2 veckor sedan en produkt som listades med en leveranstid på 3-6 dagar. Absolut ingenting hördes från dem och efter denna tid passerat kontaktade jag dem och frågade hur det går med ordern. Då fick jag svaret att varan var slutsåld och ordern kommer makuleras. Jag har nu 2 veckor senare fortfarande inte fått tillbaka mina pengar. Sedan kan man undra varför drar de pengar från en innan produkten skickas? Om de har gjort fel så ska man ju se till att återbetalningen sker snarast möjligt också. Välj en annan butik!
Har alltid gillat komplett och tyckt de har varit ett föredöme bland nätbutiker men nu verkar det som att de inte vill svara på mail längre. Har mailat dem vid 2 olika tillfällen (där det var absolut nödvändigt att kontakta dem) och i det första fallet så dröjde det 2 veckor att få ett enkelt svar gällande reklamation. Då svaret tog så lång tid så hann jag lösa problemet på annat sätt. Vid det andra tillfället får jag ett meddelande om att en produkt i min order utgått och jag ska återkomma till dem för att byta till en annan produkt. Fortfarande inget svar efter en veckas tid. Uppdatering: De är dessvärre fortfarande lika dåliga på att svara på mail men det jag vill ta upp denna gång är deras så kallade Prislöfte. Till att börja med så är det ingen riktig prismatchning vilket har tvingat dem att byta namn på "förmånen". Man får endast tillbaka mellanskillnaden som presentkort och ej pengar som andra butiker erbjuder. Utöver detta så är det extremt många undantag i reglerna för prislöftet vilket gör att det i stort sett aldrig gäller. Men jag lyckades faktiskt hitta en produkt som uppfyllde alla deras krångliga villkor för prislöftet och bad om att få utnyttja detta. Trots detta så vill de efter en lång väntan på svar dela ut något presentkort då det enligt deras egen godtyckliga tolkning ej uppfyller kraven. Förvänta er inte att Komplett någonsin kommer leva upp till sina kundlöften.
Oslagbar skärm för pengarna. Köptes i början av 2018 för 4444kr på CDON vilket var ett fantastiskt pris sett till specifikationerna. Lågt input-lag, snabb respons, bra färger och betraktningsvinklar i egenskap av IPS. Inga defekter på mitt exemplar, lite glow på ena sidan men väldigt svagt och definitivt ingenting som stör. Den har dessutom FreeSync vilket fungerar bra till både AMD och Nvidia grafikkort sedan Januari i år.
Bra hastighet på överföringar (ofta upp till 100MB/s), helt okej gränssnitt men saknar ett par inställningsmöjligheter. Man kan tyvärr inte välja nedladdningsmapp i den inbyggda torrentklienten utan dessa läggs djupt ner i det förinställda filsystemet. Mycket NAS för pengarna i alla fall!
Efter några månader med detta kort är det på sin plats med ett betyg. Riktigt stort, tungt och exklusivt kort med bra kylare. Rejält tilltagen VRM gör att man kan öka power limit till 150%, detta gör att man aldrig hålls tillbaka av detta. Mitt exemplar gör 1974MHz+ på Core och 12420MHz på minnena så det klockar fint. Aorus kylaren är för övrigt mycket tystare och någon grad svalare än MSIs 1080Ti Gaming. Fick mitt exemplar för 6790kr, till det priset blir det toppbetyg. Tråkigt nog så är detta fantastiska kort så gott som slutsålt överallt.