(7)
Sjukt dåligt bemötande och ingen bör lägga en enda krona hos Zara. Jag köpte en vara via webben och ville returnera den. Vart då hänvisad till en fysisk butik och vart då frågad om betalning skulle ske till presentkort eller samma ställe som jag betalade ifrån. En månad senare har jag fortfarande inte fått något och fick ta kontakt med deras support där jag bad om att få mina pengar tillbaka. Hon försökte först hävda att jag redan var återbetald, vilket jag inte var. Sedan efter jag tjatat ett tag så skrev hon att hon nu återbetalt mig och att ett email ska komma som visar detta. Till min förvåning stod det att beloppet satts in på ett e-presentkort. Då skrev jag att det blivit fel, att jag inte bett om att få det till ett presentkort: Då fick jag som svar ’’Det är tyvärr försent, det finns inget mer vi kan göra’’. Jag vägrade acceptera det och tog kontakt med Zara's huvudkontor (08 545 229 00) där jag fick förklara hela storyn och fick först som svar att det lät konstigt och att detta är inget som huvudkontoret hanterar. Kvinnan jag pratade med tyckte att jag skulle ta kontakt igen med en fysisk butik. Men när jag nämnde att jag själv jobbar med e-handel och är väl medveten om hur hela processen fungerar då ändrades hennes ton och hon tog mina uppgifter för att ta reda mer på vad som hänt. Inget svar ännu. Svaren man får i chatten är korta och inte tillmötesgående alls. Vid två senare tillfällen vart chatten avslutat av dem innan jag skrivit klart. Processen att få sina pengar tillbaka är helt absurd och detta är den absolut sämsta köpupplevelsen jag har haft. Jag jobbar somsagt själv med stor e-handel kopplade till flertalet fysiska butiker i Sverige och vet exakt hur dessa processer går till och detta handlar enbart om oengagerad support och ingen som helst målbild om att göra kunderna nöjda. Ångrar djupt att jag handlat från Zara och vet att många som delat med sig av sina recensioner har varit med om samma upplevelse.
Skulle returnera produkter i butik som jag hade köpt online men blev nekad då tiden löpt ut enligt kassörskan. Förklarade för henne att det inte alls stämmer men hon förstod ingenting och nekade returen. (Hon kunde knappt prata svenska). På grund av henne så kan jag inte returnera mina kläder när jag tom var inom dessa 30 dagar som de skryter om på sin hemsida. Detta är rena rama lurendrejeri. Nu sitter jag med kläder hemma för 4000-5000 kronor som inte passar mig. Kontaktat deras kundtjänst som inte alls är behjälpliga. Zara är allt utom service och smidigt. Bara krångel och otrevlig & obehjälplig personal. Jag kommer personligen aldrig köpa från Zara igen. Har köpt mycket kläder från Zara men detta var under all kritik. Rekommenderar alla som köpt online att returnera på annat sätt än butik. Istället för att vara tacksam att vi inte skickar runt paket i onödan så blev man nekad en retur i butik som dessutom uppfyller alla deras villkor. Inget miljötänk och håller inte det dem lovar.
Väldigt bökigt att göra returer. De har gjort det bökigare för kunderna så färre plagg returneras. Inte ok. Jag tänker inte handla här fler gånger.
Köpte ett presentkort online, tänkte det skulle spara tid.. Det stod det skulle ta en vecka vilket i sig är långsamt när man betalar 50kr för PostNord men det tog 13 dagar. Och då ska de prompt leverera till dörren så man måste stanna hemma i ett intervall om 5 timmar.. Man borde kunna: Hämta ut det i butik. Och/eller skriva ut det själv. Och/eller få det till utlämningsställe. Det gick inte in i brevinkast pga fånig förpackning. Om man köper det direkt i butik tar det antagligen 5 minuter och är antagligen gratis,
Ett köpt presentkort går inte aktivera. Trots kontakt med deras svenska och engelska kundtjänst (10 samtal, 2 chattar vilket hittills tagit 7,5 timmar i anspråk) har jag fortfarande inte fått hjälp. De kan inte hjälpa i telefon och kommunicera via chatten tar timmar och där får man heller ingen hjälp. Alla säger samma sak: "Jag kan inte göra något men vi tar ditt ärende vidare". Det är väl ingen kundtjänst!
Usel kundservice! Har ett presentkort som måste aktiveras innan det går att handla men det går inte att aktivera. Har ringt och chattat i 1,5 vecka och lagt ned 7 timmar. Fortfarande ingen hjälp. Deras "agent" kan inte svara på några frågor och "managern" hör inte av sig. De avbryter kunden och läggre på luren när det passar dem. Otroligt dålig service för att vara ett så stort företag.
Det är första gången någonsin som en beställning ej innehöll vare sig order- eller med retursedsedel. I lådan fanns bara plagget jag beställt. Gick in på Zaras hemsida och fick göra en anmälan om att jag ville returnera. Fick ett mail tillbaka med en länk till en returetikett att skriva ut. Då jag mailar tillbaka att jag ej har skrivare, mailar de tillbaks att jag då "får gå till biblioteket och skriva ut"! Däri blir returen ej "gratis", då man ju måste köpa ett kort för att kunna skriva ut! Dessutom är jag i RISKGRUPP för corona och ska absolut ej vistas på bibliotek! Fy tusan vilken förlegad och krävande returservice! ALDRIG mer Zara! Skulle ha läst omdömena innan.. Kommer kontakta Konsumentverket samt Allmäna Reklamationsnämnden för att kolla upp om Zara verkligen får göra så här!
Butiken finns i Sverige. Priserna visas i SEK på butikens sida.
Kontakt med butiken kan ske på Svenska.
Fullständigt firmanamn: Zara Sverige Aktiebolag
Organisationsnr: 556569-8577