(18)
Eftersom jag har ett pågående ärende hos ARN mot Codetronics så försöker jag undvika att lägga någon bedömning i vem som har rätt eller fel, det är upp till ARN att bedöma. Det jag kan göra är att beskriva min upplevelse. När jag fick hem den hårddisk jag hade beställt fick jag till att börja med inte igång den så jag reklamerade den. Reklamationen gick bra och det visade sig dessutom att hårddisken visst fungerade bara att det var någon typ av industrihårddisk som krävde ett visst knep för att få igång. När ersättningshårddisken anlände så kollade jag SMART-värdena direkt och det visade sig att hårddisken hade varit igång i nästan 4 år. Jag försökte häva köpet eftersom jag inte alls hade uppfattat att det skulle vara tal om en begagnad hårddisk men det blev nästan helt tyst från Codetronics sida och jag kände mig till sist tvungen att öppna ett ärende hos ARN. Eftersom jag fortfarande inte har hört deras sida så vet jag inte om jag har missat att det står någonstans att hårddisken var begagnad men att dom bara slutar svara när jag försöker häva köpet är under all kritik. På plussidan finns att den första reklamationen gick bra men jag kan bara rekommendera köp från Codetronics om ni har tid/ork/lust att driva ärendet vidare ifall produkten inte motsvarar era förväntningar.
Lägger ut sina begagnade mobiler bland nya här på prisjakt. Inte ens bra skick på dom. Taskig attityd här på prisjakt med, folk ska vara tacksamma för att de får handla av dom och att de skickar varan även om det är kraftigt försenat...
Hej klart fin upplevelse. Svarar i telefon. Är ett A-plus. Kunnug och duktig och seriösa
Verkar inte vara så glada på att svara på mailen jag skickade er, och nu fungerar inte ens sidan '' Forbidden You don't have permission to access /butik/catalog on this server. ''
Ordernummer: 1239. I mailet jag fick av står det så här: Produkter ------------------------------------------------------ 1 x Minicross dirtbike Orion 90cc Vit (dirtbike) = 5325sek ------------------------------------------------------ Sub-Total: 5325sek Flat Rate (Best Way): 0sek Moms 25.0%: 1065sek Total: 5325sek Leveransadress ------------------------------------------------------ xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxx, xxxxxx bd, Sweden Fakturaadress ------------------------------------------------------ GÖRAN xxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxx, xxxxx bd, Sweden Betalningssätt ------------------------------------------------------ Cash on Delivery I mailet ser man klart och tydligt priset på dirtbiken, att frakten är 0 kr samt att produkten ska betalas vid leverans "Cash On Delivery" Ingenstans i detta mail står det att varan ska hämtas i Falun, att varan(dirtbiken) innehållen brännbar vätska vilket det inte gör, den innehåller olja i motorn. Coderonics har i efterhand ändrat texten samt ändrat pris. En annan firma som jag beställt en 125 cc kunde skicka denna med DHL och det görs dagligen från bl.a. Motorsweden, Superbilligt.se m.fl. Inga problem med någon brännbar vätska. Codetronics verkar ha problem med att skriva ett svar en gång utan skriver nu (3) tre svar till mig? Ett kort för att sedan det tredje blir ännu längre (se nedan) Paypal är ingen standard, det är kontanter, kortbetalning eller med Swish som är standard idag. Klarna är en annan betalmetod som finns. (Jag arbetar med betallösningar) Codetronics får skriva hur många redigerade omdömen som helst men det försvarar inte deras agerade. Codetronics har inte försökt kommunicera med mig för att komma fram till en bra lösning. De raderade helt enkelt min order. Man bör helt klart undvika denna butik så långt som det är möjligt. Oseriös, stavfel, grammatiskt grova felaktigheter borde få vem som helst att reagera på som en oseriös butikl Dirtbilken: Den beställde jag på annat håll. Den kom på 6 arbetsdagar. Så undvik detta handelsbolag. Här är det senaste svaret, det tredje Codetronics skickade till mig idag via prisjakt´s svarssystem. "- Hej Göran. Har du ett ordernummer till denna order ? I vilket fall så har det alltid stått i varans beskrivning på första raden att vi INTE skickar mycket skrymmande och framförallt motorfordon på postorder då de kan innehålla lättantändlig vätska..Därav står det i korta lag att man får hämta detta på plats i Falun här vi finns. Vidare: Det är 08-numret man ringer på. Och svarar vi inte så skickar man ett meddelande till oss via skype surfcity_sverige eller mailar oss i kontaktformuläret på webben. Och ja den ser lite annorlunda ut nu eftersom det dyker upp en frågeruta är för att minska spammängden till oss. . Den är slumpgenerativ så det byter fråga ibland. Kring din lite konstiga kritik när det gäller betalning så har vi paypal som har funnits i decennier hos oss. Vad gäller skrivfelsnisse så är det beklagligt..Dock så tror vi att de flesta vet vad en förkortning på lr är eller ...Eller hur ?.. Det här med telefon verkar komma bort mer och mer b,la prisjakt går inte heller att kontakta över telefon."
Kontaktade butiken via deras formulär på hemsidan angående en vara som jag spanat på i närmare 2 veckor. Ville säkerställa att det va just den modellen som skulle skickas ut och inte en "ersättningsvara" eller dylikt. Två dagar efter min förfrågan så har hemsidan uppdaterats och mer än 50 produkter i lager har vips gått upp i rök. (Verkar ju vara en väldigt seriös site... inte.) Svaret på min förfrågan Skulle alltså ha varit: Nej, vi har den inte, så du kommer inte handla av oss, därav bemödar vi oss inte att ens skicka ut ett 20-sekunders mail och tacka för förfrågan. ... Men eftersom butiken som sagt verkar drivas väldigt oseriöst så väljer han alltså att inte ens skriva ett svar på min förfrågan. (Jag har dubbelkollat skräpmailen osv) Glad att jag inte gjorde misstaget att faktiskt handla något.
Beställde mobiltelefoner. Stod ingenstans att det var DEMO eller beg, men jag fick det levererat... Skojare...
Beställde PS4 i falsk förhoppning att få den innan Jul (2013). Då jag insåg att det såg mörkt ut, lyckades jag få tag på en på annat håll som tur var. Men då hade jag redan förskottsbetalat, lyckades till slut få en bekräftelse på att den var avbeställd och jag lämnade tydliga instruktioner på hur jag ville få tillbaka mina pengar. Efter några dagars ensidigt mailande, fick jag en kredit på min summa jag betalt, 5110kr. Jag svarade genast med att det inte var aktuellt med en kredit, utan jag ville ha tillbaka mina pengar. Inget svar. Påminde om detta igen. Inget svar. Sista påminnelsen gav jag dom ett datum för återbetalning. Inget svar, inga pengar. Jag talade tydligt om att de bryter både mot distansköplagen och konsumentköplagen och att jag kommer koppla in en jurist i ärendet om betalning uteblir. Detta är gjort och enligt honom har jag, precis som jag påtalat, rätten utan tvekan på min sida. Fortsättning följer när jag har mer information att delge. Intressant kan vara denna del av svar i ärendet: "Enligt konsumentköplagen har du, precis som du uppmärksammat, rätt att häva köpet men du har också rätt att avbeställa enligt 37 §. I vilket fall är det så att du skall ha pengarna tillbaka. Tillgodokvitton och liknande är endast aktuellt om du exempelvis nyttjat öppet köp eller liknande som inte är lagstadgat." ----- Uppdatering 2014-12-11 När jag inte orkade slita med detta längre så tänkte jag utnyttja mitt tillgodokvitto innan tiden går ut så man kan skylla på det. Surfcity Sverige/Codetronics Webbutik ------------------------------------------------------ Ordernummer: 804 Detaljerad faktura: http://www.codetronics.net/butik/catalog/account_history_info.php?order_id=804 Orderdatum: tisdag 23 september, 2014 Jag har ett tillgodokvitto som jag vill utnyttja. Produkter ------------------------------------------------------ 1 x Nikon D3200 HD,3tum LCD 4gb,kortläs VBA330K001 (digital srf) = 4125sek 1 x Western Digital My Passport® 1TB Red WDBBEP0010BRD-EESN (hårddisk usb) = 900sek ------------------------------------------------------ Sub-Total: 5025sek Flat Rate (Best Way): 0sek Moms 25.0%: 1005sek Total: 5025sek Har inte hört av dom angående detta. Har även skickat en påpekan om detta via deras webformulär. Inte ett ord. Citerar deras svar till Qampus här: --- Alla som köpte ps4 då de hade premiär har fått kredit tillbaka att nyttja från oss.. Vi har således inte gjort några felaktigheter i det. mail:a till vår ekonomiavdelning om du har några frågor och lägg ner misskrediteringen i forum på seriösa företag som funnits sedan 1992 ! Best Regards Surfcities Sweden/Codetronics HB VäxelTel: 08-519 70 295 /alt 023-3885794 pc,tillbehör,tv,server http://www.codetronics.net/butik/catalog Hosting,webhosting: http://www.surfcity.se ---
Det här kan vara det sämsta bolaget jag har haft att göra med. Om ni vill kasta bort era pengar, och inte få produkten ni beställt, handla här!
Codetronics: Väldigt trevlig personal och snabb på att få igenom affären eftersom det inte går att betala direkt på sidan. Där slutar tyvärr allt som är bra med dem. Köpte en Playstation 4 4/3-2014 som inte fungerade (det kan hända alla, helt ok med mig). Så sedan den ca 7/3-2014 har jag försökt få de att skicka en retursedel så att de kan antingen ge mig en ny enhet eller att häva köpet. Deras enda svar har varit att det ska jag ta med Sony, vilket inte stämmer. 24/3-2014 skickade jag senaste mailet av 7st som de inte ens svarat på.. Nu sitter jag här med en icke fungerande PS4 och försöker att få tag på dem. Har tröttnat på deras sätt att behandla mig som kund och kan inget annat än varna er för att handla online hos dem. Så här ska man inte behandla sina kunder.. Mvh En trött och besviken Henrik P Här kommer fortsättningen så att ingen någonsin använder sig av denna usla butik. Jag har ringt Sony support 7.5kr/min, mailat dem och fått svar som jag har vidarebefordrat till butiken utan att de brytt sig. Sen har ni mage att påstå att jag bara låtsas att min enhet var sönder.... Ni har inte velat ta i den sen ni sålde den FÖR NI INTE ÄR ÅTERFÖSäLJARE FÖR PLAYSTATION... Hur vill inatt era kunder ska agera om ni inte svarar på mail eller påstår er ha ett Telefonnummer som ni har ett meddelande sen julas? Ni förväntar er nog att ingen ska klaga så kan in stoppa pengarna i fickan och inte bry er. Har ni hört talas om konsumentköplagen? Den ger mig lite rättigheter som kund, det verkar som att ni inte bryr om den när ni hänvisar mig till Sony för reklamation av en vara ni sålt. Med hänvisning till texten 6 rader tidigare förstår jag att ni bara blåser mig för ni kunde inte hjälpa mig med reklamationen. Det hela slutar med att jag efter massa ringande får tag i helt underbar tjej på Nordisk film som hjälper mig så jag kan skicka in min enhet till dem och får tillbaka en ny (den ni påstod inte var sönder) de undrade givetvis var ni fått tag i den sålda enheten eftersom ni INTE är återförsäljare åt dem??? Det tog mig CA 2 månader innan jag fick en enhet som fungerade pga er... Tro inte jag är bitter på ER utan jag är väldigt tacksam mot Nordisk film för hjälpen jag fick av dem. Jag hoppas av hela mitt hjärta att ingen får så dålig hjälp av en butik som jag fått av er och jag REKOMMENDERAR ALLA att INTE använda sig av ER utan använda sig av de SERIÖSA butiker som finns . Nu avslutar jag detta ärende och hoppas folket läser detta innan de handlar av er. Mvh Henrik Persson
Butiken finns i Sverige. Priserna visas i SEK på butikens sida.
Kontakt med butiken kan ske på Svenska.
Erbjuder telefonsupport. Se butikens hemsida för mer information.
Fullständigt firmanamn: Surfcities Sweden/Codetronics Handelsbolag
Organisationsnr: 969627-5289