Onödigt tung och med medioker balans. Men framförallt har den en ENORMT IRRITERANDE autostop/cutoff om man försöker använda "för lite" gas, på det variabla gasreglaget. Dvs den stänger av sig själv vid för lite gas, som att nån skyddsmekanism kickar in och slår av motorn elektriskt. När det hänt spelar ingen roll hur mycket man trycker in knappen, den är stendöd. Då måste man måste släppa helt - vänta drygt en sekund på att den återställer sig - sen kan man böja gasa igen och fölrst då vaknar den till liv på nytt. Så... produkten har variabel gas, men den har också en funktion som spärrar dig från att använda variabel gas. IDIOTI Testat med 3 olika batterier, även Procore, samma sak med alla. ** Update efter en halv sommar: ** Tycker fortfarande den är i tyngsta laget och balansen kunde definitivt varit bättre... men autostop-funktionen lär man sig att undvika, nästan. Ibland visar den egenheten sitt fula tryne trots medvetenhet och undvikande körning.
Beställde Subwoofer under Black Friday-kampanj. Sett att just den modellen varit rätt kraftigt nedsatt (procentuellt sätt mycket mer än samtliga andra modeller av samma märke) fram och tillbaka redan innan reorna startade, och lagersaldot har inte rört på sig. Jag funderar redan innan köpet "Varför verkar dom nästan vilja bli av med just den här modellen så mycket? Den är ju knappast utgående tex" Black Friday-pris aktiveras och den sänks återigen extra mycket, så jag slår hursomhelst till. Får hem min SVS PC-4000, släpar ner 40kg subwoofer till hemmabion och det visar sig att Hembiobutiken valt att skicka en öppnad vara till mig, rimligtvis en retur mtp skicket på subwoofern (dammig och repig, väldigt proffsigt gjort). Kontaktar kundtjänst som slött erbjuder ett slentrianmässigt avdrag på 10% för att jag inte fått en ny produkt trots att jag beställt det. Visst, det avdraget _kanske_ täcker skicket på subwoofern, men... När jag frågar om nån liten kompensation för att dom gjort fel, för jag egentligen inte vill ha en demo-subwoofer, så blir svaren korta och dom frågar när dom kan boka frakt för att hämta subwoofern och skicka ut en ny efter att den kommit tillbaka till butiken. Så jag ska antingen leva med en demo-subwoofer eller försöka släpa upp den för trappan igen och sedan vara utan subwoofer i en vecka eller två. Ingen kompensation erbjuds trots att butiken gjort fel och jag får slita för det. Dåligt bemötande, Hembiobutiken
Köpte dessa helt spontant hösten 2020 efter att jag, när jag först fick syn på denna typ av design på högtalare - för ca 20 år sedan - alltid velat äga ett par. Fick syn på ett bra erbjudande och slog till. Finns inte många högtalare som är snyggare, om du frågar mig. Låter självfallet oerhört bra också! I mitt fall gick jag ifrån ett par högtalare som kostade en tionedel så mycket, så jag förväntar mig inget annat heller. Rent och luftigt ljud. Låter aldrig ansträngda. Förvånansvärt djup bas med rätt förstärkare, men inget man skramlar ner tavlorna hos grannarna med. Basen är istället väldigt ren och musikalisk. Främst använt dessa till Hemmabio, men självklart lyssnat på musik också. Njuter av varje sekund! Kör en Sonus Faber Sonetto Center II som centerkanal och allt drivs av en Pioneer SC-LX801. För mig, en entusiast på hobbynivå, så har dessa högtalare inga egentliga brister.
Sammanfattningsvis: En helt underbar TV! Efter senaste firmware-uppdateringen har LG fixat near black crushing och bilden är nu så nära perfekt man kan komma! Lyriskt bra! --- Några NOTERINGAR i övrigt, ur ett mer praktiskt perspektiv: (Vanliga "wow vilken bra bild"-informationen kan du hitta i vilken recension online som helst - och bilden är verkligen MAGISK!) DTS-stöd av något slag öht saknas på 2020 års modeller av OLEDs från LG. Då dessa TVs är designade att fungera som gamingskärmar också (Gsync-stöd), men inte ens tillåter DTS-passthrough av något slag trots "påkostat" eARC osv, så undrar man ju lite hur dom tänkte. (Löses genom att köra allt genom receivern istället, men inbyggda mediaspelaren är ju rätt handikappad iom detta beslut.) Snygg design. Platt på väggen och vettig montering! Medföljande väggfäste gör det dock inte lätt att komma åt att ansluta nya kablar bakom TVn när den väl sitter på väggen. Fjärren är rätt plastig jämfört med dom läckra fjärrkontrollerna (ibland 2st olika också) som har skickats med LGs tidigare Premium-modeller, tänker främst på E-serien OLEDs då. Pga hur TVn är uppbyggd så förekommer viss warping av panelen, dvs den är inte helt platt - gör dock i praktiken inte så stor skillnad som jag först trodde.
Denna dyra Mellansegment-receiver är inte värd namnet "LX", i jämförbar med dom RIKTIGA LX-förstärkarna Pioneer säljer: Det vill säga SC-serien. (ex SC-LX 701, m.fl) Det här är nån slags budgetvariant (till dyrt pris) som inte har fulla funktionerna (MCACC "Pro" saknas, osv) som storebröderna har. Har jämfört denna ~15k-receiver med Pioneers äldre SC-LX801 (och även SC-LX71) som säljs däromkring eller enstaka tusenlappar mer. Dag och natt skillnad i ljud! Skulle inte betala ens i närheten av 10k för "LX"504an, men exempelvis SC-LX801an känns värd 20k och mer! Tror inte ens det har alltför mycket med förstärkar-delen att göra heller, mer att kalibreringsprogrammet MCACC i 504an är ett handikappad variant av MCACC Pro som SC-serien har. Slutsats: Ska du snåla, köp en riktig budget-receiver istället, dom gör jobbet lika bra som denna. Vill du ha märkbart bättre ljud - köp en riktig receiver!
Helt underbar Centerhögtalare. Högtalaren är snygg som få och med en luftig ljudbild som är öppen och detaljerad. Då ca 80% av allt ljud i filmer spelas upp genom centerhögtalaren så spelar den en viktig roll. Har du plats och råd så lär du inte bli missnöjd. Kolla måtten först dock! - Det finns golvhögtalare som är mindre än denna pjäs. Drivs i mitt fall med en Pioneer SC-LX801.
Beställde en hårddisk, sen dröjde det en vecka men den skickades till slut - "paketerad" i en jävla jiffybag! Disken var därmed körd - mycket riktigt, anlände med en stor bula i ena hörnan. Begärde retur av den kantstötta hårddisken och pengarna åter, inga problem sa dom och beställde returfrakt pickup dagen efter och bara förväntade sig att jag skulle va hemma mitt på dagen då. Disken kom fram till dom 5 dagar senare. And then... >> Öppet brev till RDE: "Hej! Vad fan håller ni på med egentligen? Är det detta som är er business, eller scam snarare? Att skicka ut trasiga saker, glatt godkänna returen, sedan hoppas att folk inte sparar returförsändelse-numret och då slippa betala tillbaka pengarna? Jag returnerade hela ordern för mer än EN OCH EN HALV MÅNAD sedan pga er paketerings-inkompetens, men ni har ÄNNU inte godkänt returen hos kreditgivaren vid köptillfället. Åtgärda detta SNARAST." Update: Jag har fått tillbaka pengarna/fakturan makulerades. Men herregud vilken dryg och osmidig upplevelse.
Kontaktade butiken via deras formulär på hemsidan angående en vara som jag spanat på i närmare 2 veckor. Ville säkerställa att det va just den modellen som skulle skickas ut och inte en "ersättningsvara" eller dylikt. Två dagar efter min förfrågan så har hemsidan uppdaterats och mer än 50 produkter i lager har vips gått upp i rök. (Verkar ju vara en väldigt seriös site... inte.) Svaret på min förfrågan Skulle alltså ha varit: Nej, vi har den inte, så du kommer inte handla av oss, därav bemödar vi oss inte att ens skicka ut ett 20-sekunders mail och tacka för förfrågan. ... Men eftersom butiken som sagt verkar drivas väldigt oseriöst så väljer han alltså att inte ens skriva ett svar på min förfrågan. (Jag har dubbelkollat skräpmailen osv) Glad att jag inte gjorde misstaget att faktiskt handla något.
Wow... visste inte att företag med så här rutten support kunde överleva år 2019. [Update: Jag kom på svaret till mitt första påstående - ARN hanterar inte ärenden under 500:- och MTP säljer främst billiga skärmskydd & skal.] Pågående ärende där försäljnings-chatten innan köp svarade på förfrågan huruvida skärmskyddet ifråga har lim under hela glaset eller bara runt kanterna: Frågade till och med två gånger, en gång på svenska och en gång till med annan formulering på engelska, då chatten tydligen va dansk eller liknande ("den dekker hele skjermen" känns inte så svenskt i alla fall.) "Bra!" tänkte godtrogna jag och beställde. Får hem mina två olika skydd efter lite trubbel med beställningen (inget ovanligt) och självklart är det bara lim längs med kanten på skyddet jag gjorde en förfrågan om innan beställningen. Försäljnings-avdelningen har inte ens brytt sig om att kolla vad det rätta svaret på min fråga var utan svarade bara snabbt det som lät bäst. So far nothing exceptional - but it gets even better! Jag har nu mailat det här totalt inkompetenta företaget fram och tillbaka i 1,5 veckor (dom svarar bara strax innan midnatt verkar det som?) och dom förstår antingen inte vad jag menar eller kräver en bild på problemet. Problemet är att dom har lovat för mycket och inte kunna leverera produkt som håller. Hur f*n ska jag kunna skicka en bild på tomma löften? Eller en bild på lim som är designat att vara osynligt/genomskinligt...? IDIOTER! har man god lust att skrika högt men det lär inte hjälpa någon. Kommer aldrig beställa igen och kan inte rekommendera företaget till någon, om du inte vill ha mer krångel i ditt liv möjligtvis.
LÄS INNAN KÖP: **Edit: Uppdatering längst ner!** Googla på "H115i USB Disconnect sounds" och läs på Corsairs forum om hur många användare som helst som har problem med att pumpens ljus börjar flimra och pumpen spinner upp, var 10e-20e sekund. Möjligtvis pga att den krockar med Steams USB-implementering, möjligtvis pga dåliga USB-kablar osv osv. Ingen lösning verkar ha hittats till någon av användarna som beskriver problem, i princip. http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=182412 - inkl video på det väldigt vanliga problemet. Corsair verkar extremt långsamma eller ovilliga att jobba på en lösning. Problemen har pågått i närmare ett år, vilket är helt sjukt! Pumpen har dessutom skumma ljud, Quiet låter högst (obalans i impellern eller liknande?), Balanced-hastigheten låter helt okej och Extreme är knappt nån skillnad. Slutsats: Styr undan och välj ett annat märke. Tråkigt nog :/ **Uppdatering: Jag tror bestämt att USB-disconnect-problemet har löst sig. Om det är steam eller Corsair som är ansvariga för lösningen låter jag va osagt. Sorgligt att det ska ta över ett år från produktlanseringen oavsett. Ljudet har jag kanske vant mig vid, låter helt okej iaf. Dock inte lika tyst som den enklare Pro-modellen tydligen, då Platinum är tänkt att va den bäst kylande kylaren.