• Går sönder inom fyra år från tillverkning. Hela produktserien är ökänd för att lysdioderna brinner ut och grillar ljusspridaren tills den blir brun som en marshmallow, för att tillverkaren inte kunde bemöda sig med att leda bort värmen ordentligt. Om du har en NU, kör den absolut inte på full ljusstyrka. • De inkompetenta designerna av denna apparat föreställer sig att den ska justera ljusstyrkan automatiskt utan åtgärd. Fin tanke, men det funkar inte. Den står på ett svart underlag och ljusstyrkan är alltid på lägsta, för genier som de är så placerade de ljussensorn så att den pekar nedåt, och utgår sedan ifrån att alla möbler är vita. Lägg därtill att det inte finns någon manuell kalibrering av sensorn så ställer man sig bara en fråga: hur korkad får man vara? Om jag vill ha ok automatisk ljusstyrka så måste jag lägga ett vitt papper under apparaten. Snyggt jobbat Samsung. • Avsaknaden av analoga ingångar gör det också till ett helt projekt att försöka koppla in eventuella gamla spelkonsoler som saknar HDMI. • Fjärrkontrollen är en studie i inkompetent design. Wow. Men vad förväntade jag mig... Du kan inte känna dig till någon knapp utom kanske volymen. Alla andra knappar är anonyma rektanglar – inklusive upp, ner, höger, vänster. Du måste titta på kontrollen för att hitta tillbaka till "OK" (!) På min LG TV kan jag ändra strömsparläge på totalt två knapptryck. På denna Samsung krävs 14 knapptryck för samma sak. • Om du trycker på EXIT för att stänga rutan med inställningar så stänger TVn av den videoström du för tillfället spelar upp i bakgrunden 😂 Samsungs designförmåga är ett skämt som aldrig slutar leverera. Om du trycker på SETTINGS för att visa inställningarna, och igen för att dölja dem, då kommer du inte tillbaka till där du var (dvs att faktiskt titta på din film) utan då hamnar du istället på "välj källa". Hur kan man vara så här dum i huvet och samtidigt få ansvara för design? Uppenbarligen kan ingen bli avskedad från Samsung, för annars hade sånt här löst sig självt. Och om du istället trycker på "rätt" knapp (RETURN) för att t.ex. stänga uppspelningsmenyn medan du strömmar en video så har de talangbefriade idioterna till designers som jobbar på Samsung sett till att menyn stängs av sig själv en tiondels sekund innan, varpå (ja, du gissade rätt) TVn AVSLUTAR DIN VIDEOSTRÖM. "Puckon" är inte tillräckligt kraftfullt för att beskriva nivån av inkompetens här utan det är "idioter" som gäller. Lär er ert jobb, Samsung. Vad är problemet...? Eller har ni bestämt er för att skriva mjukvara och att bara fortsätta suga på det för all framtid? Tack och lov har jag inte en telefon gjord av dem – det skulle driva den bäste till galenskap att dagligen utsättas för sån här inkompetens. • När du lyckats koppla den till ett trådlöst nätverk (som du sedan kan strömma via) så säger TVn "trådlös nätverksanslutning misslyckades"... 😂 Ok, Samsung... Ok. Efter att ha lekt runt med detta stolpskott förstår jag vilken "tur" jag haft med min 8+ år äldre budget-TV från LG (som aldrig gått sönder, för den delen). Precis allt är bättre med den, utom ett par teknologiska framsteg (upplösning, strömförbrukning). Jag kommer aldrig någonsin rekommendera Samsung efter alla skratt denna produkt bjudit på.
Uppdatering: ökar betyget på denna allteftersom tiden går utan problem, efter att ha löst nedanstående problem. SATA-anslutningen var inte stabil rent fysiskt vilket jag tillskriver Ebay-adaptern (M.2 – MacBook Air 2012) för 40 kronor (galet billigt) och Apples sockel på moderkortet. Tryckte till den sistnämnda och återmonterade adapter + SSD. Skrev sedan ett skript som loggar SMART-data var tionde minut och har enligt loggen inte haft några fel med SATA-anslutningen sedan dess. --- Funkade bra i sex månader men nu har APFS rapporterat korruption efter en tvingad omstart av maskinen. Det var bara att släppa allt och spendera några dagar med felsökning och att installera om macOS, återställa säkerhetskopior och installera om program. För det är ju inte som om Apple faktiskt erbjuder någon slags insyn i, eller verktyg till, APFS. Sen blev det korruption igen. På samma sätt. APFS var lika hjälpsam som förut: talar om att en checksum på ett objekt är fel, lyfter sedan inte ett finger för att rätta till det men förbjuder mig från att komma åt volymen över huvud taget och från att starta macOS. APFS -- ett bra filsystem om du lever i en fantasivärld där inget kan gå fel. Så nu har jag förlorat en vecka på en SSD från Samsung som inte klarar av strömavbrott, ett opålitligt filsystem (APFS) och ett efterblivet macOS Mojave som vägrar installera sig på en HFS+-volym, från ett företag (Apple) vars enda problemlösningsförmåga verkar bestå av att uppdatera till senaste operativsystemet.
Beställde en vara på en söndag, och fick bekräftat att de hade skickat varan samma dag. Trodde först att de drev med mig, men på måndag hade jag mottagit den vid dörren. Jag vet inte hur de gör det... Upplevelsen blir nästan för bra. Jag kan bara hoppas att det inte är Amazon-förhållanden på deras varulager, för såna förväntningar eller brådska har jag inte att den måste packas och skickas på helgen.
Minus några stjärnor för att den inte kan besvära sig med att faktiskt ha den ljudvolym som telefonen (iPhone 8, iOS 15) säger att den har, och därmed spränger mina trumhinnor på 15% volym när jag startar uppspelning, tills jag justerar åt något håll och den tillslut fattar. Sony/Apple/Bluetooth har inte gjort sina jobb eftersom de inte kan säkerställa något så grundläggande.
Kan endast konstatera att jag inte har fått någon infektion (vad jag vet om) senaste året med denna linsvätska. Oklart om det är tillverkaren eller butiken som skickar med etuierna, men 6 månaders hållbarhet är i alla fall ett plus för mig som inte använder den varje dag. Jag ser ingen anledning att köpa någon ~350 ml flaska med kortare hållbarhet, som den på 3 månader som Apotea "ersatt" denna produkt med.
Sänker betyget då det inte är acceptabelt att låta skivorna snurra meningslöst i timmar i sträck efter att enheten slagits på medan den är inkopplad till en avstängd maskin (Raspberey Pi 4). Kanske praktiskt om du vill kunna värma händerna på dina hårddiskar, men förmodligen inte om du vill att de ska leva länge. — Billig och funkar bra och smärtfritt på osx. Haft användning för både 2,5" och 3,5". Några synpunkter: - Spinner inte ner hårddiskarna trots att datorn stängts av för femton minuter sedan. Löjligt att behöva kliva ur sängen för att manuellt göra det produkten ska sköta själv. - Den hänger sig ibland och blir oanvändbar och oupptäckbar tills jag startar om den. Märker av detta då jag har den permanent inkopplad till en Raspberry Pi 3. - USB-sladden är löjligt kort (80 cm), och räcker knappast om datorn är en halvmeter bort, förutom om du vänder enheten med baksidan fram. - Man använder förmodligen på/av-knappen mer än klona-knappen, men den förstnämnda sitter på baksidan. Det är främst sladdlängden som är ett hinder.
Uppdatering 2: Tredje kontakten med kundtjänst, även den exemplarisk. Fick några fakturafrågor besvarade och en lite rörig betalningssituation löst utan skymten av något krångel. Dessutom trevligt bemötande, samt ett tydligt SMS som säger svart på vitt vad vi hade kommit fram till muntligen. Det tycker i alla fall jag är en väldesignad support-upplevelse. Jag tror inte förklaringen är att jag bara haft tur. --- Uppdatering: Har nu varit i kontakt med kundtjänst över telefon både för att få en extern IP-adress, och för att ändra en faktura. Allt gick smidigt och inga problem alls i något av fallen. --- Jag har inte haft något behov av kundtjänst mer än att lägga en beställning, vilket gick mycket snabbt och smärtfritt. Tio minuter efter att jag beställt bredband så fick jag en avisering via SMS, och då hade jag en fungerande tjänst i mitt stadsnätsuttag. Jag kan inte minnas att jag någonsin fått internet aktiverat så snabbt. Jag har varit kund tidigare, men jag är inte någon avancerad kund utan nöjer mig med 10/10 Mbps utan tillval. Stabiliteten återstår att se, men förväntar mig inga överraskningar över fibernätet. Det jag gillar: + Leveranstiden på 10 minuter (!) + En avskalad och smakfullt utformad webbsida med bra färgval, ordentligt mobilanpassad, och med (om jag minns rätt) ok möjligheter till självadministration. Tråkigt att höra att många fått otillräcklig hjälp vid problem, men det är som sagt mer än jag erfarit än så länge.
+ Lätt + Extern strömkälla, lätt att byta + Få komponenter som förmodligen håller länge + DDC verkar funka klanderfritt - Fruktansvärda eftersläpningar vid all form av rörelse. Duger för att läsa en PDF, men inte för att rulla en webbsida. - Går inte att justera i höjdled - Går inte att vrida horisontellt - Går inte att ha i porträttläge - Inget inbyggt USB-nav - Byter godtyckligt videoingång ifrån den du uttryckligen valt så fort signalen förloras. Tydligt tecken på inkompetent design. - Ogenomtänkta osynliga knappar och svårnavigerat menysystem med disorienterande animationer - Meningslösa funktioner som inte hör hemma i en skärm (typ: timer för att ta paus) - Knappgenvägar direkt till meningslösa funktioner istället för till nåt användbart som t.ex. ljusstyrka
Skriver "totalt pris 118 kr" i korgen. Tre steg senare i beställningsprocessen ändrar de sig och lägger på fraktkostnaden. Uppenbarligen skäms de över sin egna fraktkostnad så pass mycket att de inte kan vara rättframma med den från början av beställningsflödet. Jag väljer en butik där jag känner att jag har översikt och kontroll istället.
Kundtjänsten är bra. De är mycket responsiva och kontaktbara, och leveransen kunde inte ha skötts bättre eller snabbare. Men helhetsupplevelsen duger inte. Jag köpte en iPhone, som av någon anledning kom med polsk (?) kartong och inget av det tryckta materialet inuti var på svenska. Efter ett antal samtal där jag varje gång behövt övertyga dem om att "jo, iPhone är ganska starkt etablerat i Sverige sedan 2007 och det existerar, tro det eller ej, material på rätt språk" så kom vi överens om att de helt enkelt byter ut produkten. Men efter alldeles för mycket ansträngning, inklusive inpaketering och besök hos postnord, så hör de av sig och berättar att produkten har "utgått ur sortimentet". Konstigt att iPhone 8 64 GB Rymdgrå fortfarande är beställbar på hemsidan tycker jag då (https://www.dustinhome.se/product/5011043365/iphone-8). Sedan säger de att de kommer att återbetala mig, utan att vi kommit överens om något annat än ett byte. Som sagt inget ont om kundtjänst som gör sitt bästa, och jag skulle säkert kunna fortsätta ringa och mejla för att till slut komma överens om att de bara skickar en ny produkt eftersom den uppenbarligen inte alls utgått ur sortimentet, eller åtminstone returnerar min befintliga produkt, men poängen är att jag orkar inte hålla på mer. Det blir förmodligen en återbetalning, för jag har helt enkelt inte mer energi över. Jag hade först tänkt att endast köpa i butik på grund av just risken att sånt här händer, men jag gjorde ett undantag för Dustin eftersom det aldrig varit något krångel tidigare. Det är alltid en risk så klart, och förmodligen är den ändå relativt liten hos Dustin. Uppdatering: +1 stjärna för att återbetalningen skedde friktionsfritt. Återförsäljare brukar ofta förväxla omdömen här på Prisjakt med en kanal där kunder försöker söka kontakt med dem. Det är det alltså inte, utan all kontakt med mig sköts via det redan öppna ärendet. Men eftersom Prisjakt själva är lögnare som säger att de kan hjälpa en uppdatera sitt omdöme även efter ett svar från butik, men sedan inte lyfter ett finger för att hjälpa till med det när det väl är dags, så tvingas jag nu proaktivt svara butikens svar innan det skrivits: Förmodligen kommer Dustin skriva något i stil med "jo men alltså vi har lagt in den iphone-modellen 100 gånger i vårt system och därför ser vi det som 100 olika produkter och därför är de inte likvärdiga varandra och därför kan vi omöjligt skicka dig ett utbyte". Jag bryr mig inte om hur Dustin administrerar och klassificerar sina produkter. Att de internt sätter olika siffror på motsvarande och likvärdiga produkter intresserar mig inte eftersom det endast är en övning i filosofi, och inte praktik. Som sagt så är jag inte heller intresserad av ett offentligt förslag på en lösning här.