2024: Ingen förbättring, och med det menar jag: se upp även i år på Black Friday med fusk-Jula som bryter lagen och sedan låtsas att de inte vet vad ett 30-dagarspris är, och som verkar komplettera detta med att använda sig av en passiv-aggressiv kundsupport i majoriteten av alla ärenden, enl. beskrivning nedan. Uppdatering 3: Jag hade tänkt börja öka betyget här på grund av ett par bra inköp, men jag valde att vänta tills jag hade fått svar på en vanlig produktfråga från deras "kundtjänst". Tur att jag väntade... Jag har köpt mycket på jula över åren: skarvsladdar, kontaktlim, hyllor, tvingar, balansplattor, handdukar, isbitar, kylväskor, strumpor, golvfläktar, mejselsatser, häftpistoler, byxor, batterier, strömbanker, tejp... Praktiskt taget aldrig har jag behövt kontakta "kundtjänst", men senaste månaden har de lagt på luren i örat på mig för att jag, som ni kan läsa nedan, frågar en helt vanlig fråga angående varför jag inte ser något 30-dagarspris på kampanjvaror (dvs. ett trevligare sätt att fråga "varför följer ni inte lagen?"), och nu detta: - Jag: frågar några frågor om en produkt via mejl. - Jula: vänta så ska vi höra med rätt avdelning. - Jula, en vecka senare: här är svaret till dig: [?] (externt inlänkat innehåll som inte syns) - Jag: jag är rädd att jag inte ser ert externt inlänkade innehåll -- se skärmbild. Föreslår att ni svarar i ren text. ...och som svar på ovanstående får jag praktiskt taget bokstavligen detta: - Jula: "Du har fått det svar vi tänker ge dig. Vi kommer inte hjälpa dig mer i detta ärende" När jag sedan berättade hur jag tolkar ett sånt svar efter att bokstavligen ha skickat dem en skärmbild som visar att jag inte har mottagit något svar alls, så bekräftade de endast återigen: "Du har fått det svar vi tänker ge dig" och slog därmed fast att inga misstag har begåtts, utan detta var precis vad de avsåg att skicka till mig. Vet ni vad Jula hade kunnat skriva istället, för att spara på tangenttryckningar och samtidigt skickat precis samma signal? Här är ett förslag: "Dra åt helv***. Hejdå!" Och här är en ännu kortare version som de hade kunnat skicka till mig: "🖕" Tror någon läsare att jag kommer att fortsätta vara kund på Jula efter detta? Ni måste skämta. Det blir inga fler planerade besök i butik eller webben. Jag går på min höjd in i en butik om jag verkligen behöver något och det samtidigt inte råkar finnas någon Biltema, Rusta, Dollarstore, etc. i närheten. Och hur ofta händer det... Jag har varit i kontakt med fruktansvärda kundtjänster i år, för att inte säga i min tid, men Jula är utan tvekan årets sämsta. Jag vet inte vad du som läser tycker om ovanstående utbyte, men jag tycker det det demonstrerar dessa kvaliteter hos Julas kundtjänst: otrevliga, ohjälpsamma, rent utsagt oförskämda och respektlösa, och därtill redan fastslaget att de är okunniga ("Vad är ett 30-dagarspris för nåt? Aldrig hört talas om!" -- god morgon och välkomna till återförsäljarbranschen...) Och för att ni inte ska tro att jag bara ogillar alla kundservicear så här är några som varit både ok eller rentutav bra och exemplariska: Cykelcentrum, Dollarstore, Amazon.se, Lensway, med flera... Så snabbt går det att grusa ett bra förhållande. --- Uppdatering 2: Mycket sämre intryck nu, än innan black friday, tyvärr: 1. De skriver inte ut 30-dagarspris på kampanjvarorna på hemsidan, så de följer inte lagen. Det finns inget mer att säga om den saken -- alla svaga bortförklaringar undanbedes. 2. Bristande grundläggande kunskaper hos 3 av 3 representanter i kundtjänst. Jag behövde ringa tre samtal för att ens få svaret "vi vet inte" på den mycket enkla frågan "varför?" angående punkt 1. I de två första samtalen la Julas representant på lure- ...jag menar, "bröts samtalet helt oförklarligt". Proffsigt, verkligen. 3. Ingen angivelse för om ett klädesplagg är herr- eller dammodell på etiketten. Det finns inget sätt att läsa sig till detta när du har plagget i handen, och när jag frågar personalen får jag felaktig info så att jag måste åka tillbaka till butiken dagen efter och lämna tillbaka allt -- när jag kom hem visade kvittot klart och tydligt att det jag blev tillsagd inte alls stämde. Hur man kan ha ett centralkontor och samtidigt inte lyckas komma på ett bättre system än "skanna varorna i närmsta terminal" är mer än jag kan svara på. 4. Bristande information i butik även när man uttryckligen frågar, som sagt. 5. Jag returnerade varor under öppet köp i informationsdisken, och tänkte givetvis att "bra, nu är i alla fall detta klart", men nej -- jag får precis samma meningslösa krångel till och med när jag lämnar tillbaka varor: dagen efter upptäcker jag att de inte alls har återbetalat mina pengar till mitt kort, utan här ligger istället ett "tillgodokvitto" i fickan. Så nu måste jag åka tillbaka till butiken IGEN. Inte gav jag väl Jula en papperslapp med en streckkod och ett bäst före-datum på när jag betalade? Nej, precis. Uselt system. 6. Prisfuffens hade de också för sig, tydligen: Nio par strumpor veckan innan black friday: 99 kr. Samma vara på black friday: 179 kr. Det gör mig inte direkt mer bekväm med Jula, tyvärr. Men det är deras egna val, såklart. + Det enda postiva jag kommer på är att de hade några varor som faktiskt var prisvärda i veckan, samt att deras kundtjänst som svarar skriftligt på mejl har varit tydliga, relevanta, och snabba. Kors i taket. Allt som allt tycker jag att Jula har bjudit på en riktigt dålig upplevelse, om och om igen, hela veckan. Synd. Och då har jag inte ens kvitterat in mitt tillgodokvitto eller hämtat ut mina internetköp ännu. Jag ser inte fram emot det. --- Uppdatering: drar av en stjärna för den minst sagt dåliga läsförmågan hos (vad jag förmodar är) onlinesupporten som svarade på detta omdöme. Precis som väntat från valfri onlinesupport nu för tiden, men ändå. Eller kan det vara så att Jula helt enkelt inte läser vad folk skriver? 🙃 Jag har mina misstankar. Men tro inte blint på mig – läs sista paragrafen och bedöm själv... PS. Lite ironiskt att jag i och med detta upptäckte att prisjakt numera slutat med sin smaklösa vana att låsa mig ute från alla mina omdömen som fått ett svar 🎉 Fortfarande bristande läsförmåga dock. DS. — Gillar Jula mest pga att de inte krånglar (enkelt att reklamera dåliga produkter), har ok varor till ok pris samt att de faktiskt finns i närheten, till skillnad från t.ex. Biltema. Bästa köpen är 1. golvfläkt, 2. lagerhylla, 3. häftpistol. Även nöjd med balansplatta, resehandduk, strumpor, lim, tejp, chokladboll... OBS att jag absolut INTE vill ha "svar från butik". Omdömen är inte en kommunikationskanal mellan mig och butiker, och jag tänker inte låta Prisjakt låsa mig ute från mina egna omdömen.
2024: Lenson är en butik som "bekräftar" beställning på artiklar som inte har beställts. Detta är oacceptabelt till och med om man bortser ifrån att detta har påpekats till dem för *över två år sedan* och att de *inte lyft ett finger* för att åtgärda problemet. Nu är det bara oproffsigt, amatörmässigt, respektlöst och inkompetent. Det finns inget mer att säga. Pinsamt. — Ännu mer spam. Dessutom omöjligt att lägga ett paket linser i kundkorgen. Lol. — Spammet fortsätter i ett hejdlöst tempo. Sista stjärnan ryker. — Uppdatering: Spammar sms — + Mycket snabb hantering och leverans. - Endast Klarna, inga alternativ vad jag kunde se. — Var på väg att lägga beställning men upptäckte att det inte fanns något alternativ till klarna. Provar igen om ingen annan linsbutik erbjuder ett alternativ heller. OBS: Jag uppskattar ej svar från butiker eftersom jag värderar möjligheten att uppdatera mina omdömen. Butiker som svarar bidrar till att låsa omdömen, och jag har ingen avsikt att springa Prisjakts påtvingade hinderbana för att få korrigera min text och mitt betyg via e-post. Andra användare är mer än välkomna att använda samma brasklapp, med tanke på att Prisjakt tydligt visat att de tänker fortsätta låsa användares omdömen på det här sättet. Med det sagt ser jag inte värdet ens från butikernas sida att vilja låsa omdömena som de oftast svarar på, dvs. bottenbetygen.
Aldrig varit med om en mobil hemsida som hoppat runt på skärmen mer än K-rautas. Upp och ner, fram och tillbaka. Det tog närmare *en halv minut* att kryssa i EN kryssruta i ett produktfilter, för självklart ska menyn hoppa runt under fingrarna på dig med en sekunds fördröjning vid varje tryck. Oanvändbart. Det finns få saker som får mig att vilja undvika en webbshop mer än sådant här. Fysiska butiken var dock trevlig senast jag var där.
Uppdatering: ökar betyget efter att ha använt dem ca ett år utan några katastrofala brister. Inga brustna sömmar eller hål. --- Bristfällig kvalitet: Två av sex par har börjat virka upp sig själva i sömmarna inom en månads användning. Tro inget annat – 33% med usla sömmar är inte hög kvalitet. Korvar sig på låren gör de minsann visst, när du drar på dig ett par byxor. Dessutom är underkläder som inte klarar 60°, utan måste tvättas i 40° som en annan snöflinga, redan underkänt. Inte köper du väl handdukar och lakan som vägrar köras i 60°? Bottenbetyg för bambu som material ifall det är anledningen. Dessa var en besvikelse efter att ha läst omdömena här, men fortfarande bättre än dagens Dressmann.
Jag tycker deras kundtjänst och service har varit avsevärt mycket bättre än t.ex. Jula eller Kjell. Positivt: - När varan jag beställde till butik inte fanns i vald färg så försökte de kontakta mig via telefon. Jag kunde utan svårigheter nå dem i butiken via telefon senare. - Varan exkluderades från min order och priset på resterande artiklar ändrades pga att en tag tre-kampanj inte längre var giltig. Jag hörde av mig till kundtjänst, och de korrigerade priset på ordern (inom några dagar) utan något krångel över huvud taget. - Jag fick köpa varan i en annan färg i butik, till priset jag skulle ha betalat med kampanjen. Visserligen hade jag lite tur i butiken som råkade träffa på personen som hade koll på just den beställningen, men ändå. Jag tycker att Clas Ohlson demonstrerar att de är mycket duktiga på att lösa problem så friktionsfritt som möjligt. Att priserna är höga -- tja, det är väl upp till mig att välja när jag faktiskt vill handla. Hittills har jag utnyttjat fördelaktiga kampanjer på deras hemsida utan några som helst otrevliga överraskningar, vilket inte är helt vanligt. Det är svårt att kräva mer från en butik tycker jag. Förutom då att de även kan hantera reklamationer korrekt, vilket jag inte har erfarenhet av med CO. Det finns ju tyvärr butiker därute som inte kan hålla isär garanti och reklamation, inte vet vad ett 30-dagarspris är, inte vet hur många års reklamationsrätt du har, tror att ett "tillgodokvitto" är ett alternativ till återbetalning, osv. Jag tror inte CO är en av dem, men man vet ju aldrig i förväg. --- Butikerna i sig trycker jag är mer och mer fyllda med överdyrt plastskräp från kina, men, kors i taket, jag mejlade kundtjänst och fick ett svar som var både kort, koncist, sant och, viktigast av allt, relevant. Det är verkligen inte varje dag man får kontakt med en sån kundtjänst. Även om du kan läsa nedan att läsförmågan tidigare inte var alldeles på topp... --------------- Hemsidan är katastrof på mobil. Det absolut första som händer vid ditt besök är att 60 % av sidan är täckt av cookie-rutan och om man väljer att "ändra inställningar" i den så fortsätter den täcka inställningarna. Efter att man dragit bort huvudmenyn högst upp så återstår kanske 25 % av ytan kvar för själva innehållet. De fysiska butikerna är ok men kan räkna upp flera butiker för "prylar" som jag hellre besöker. "Svar från butik" undanbedes bestämt, då jag inte uppskattar att prisjakt låser mina omdömen och sen vägrar att hjälpa till när jag vill redigera dem.
Ganska taffligt producerad cykel med ett lås som är designat antingen av en sadist eller en inkompetent idiot. Många av delarna är undermåligt tillverkade, och då kan jag bara dra slutsatsen att de som valt delarna (Crescent) inte heller kan sin sak, vilket inte direkt talar för deras kompetens som cykeltillverkare. Här är några delar som är dåliga/defekta i varierande mån: - Pedalerna. De behövde bokstavligen reklameras så att jag fick nya. - Låset. Designat av en idiot som sagt. Jag använder det med tillhörande kedja. Det finns tillräckligt material till en egen recension, men rekommenderas i korthet till dig som gillar att bli slagen hårt på knogarna med en käpp. - Pakethållaren. Plastdetaljen sprack inom någon månad eftersom tillverkaren inte kunde besvära sig med att slipa ner svetsfogarna under den. - Sadeln. Obekväm och knarrar vid varje tramp. - "Kabelskydden" som ska skydda ramen från bromskablarna. Hur kan man ens vara i denna bransch och producera något så här värdelöst? De vänder sig så att kabeln tar i ramen... Om man är så inkompetent att man inte kan testa sin egen produkt, och cykeltillverkaren i sin tur är lika inkompetent som väljer att använda produkten på sina cyklar, ja då finns helt enkelt inte särskilt mycket talang eller kunskap någonstans i produktionskedjan. Pinsamt uselt. Det hade ironiskt nog givit ett bättre intryck om de helt enkelt inte satt på cykeln från början. - Manualen. Den existerar inte. Eller jo, du kan få ladda ner en generell pdf...som inte berättar det du behöver veta om din cykel utan mest maler på om att du måste ha hjälm och lyse och cykla på höger sida. Vem bad om allt detta dravel? Berätta konkret om hur cykelns delar fungerar istället för vaga handviftningar om att reflexer är viktiga, eller vad det nu stod för snömos däri. Crescent verkar inte kunna cykeldelar – jag ser inte varför man skulle vilja köpa en cykel ifrån en sådan tillverkare. Jag var helt enkelt inte medveten om detta när jag handlade, utan trodde de hade någon slags yrkesmässig stolthet. Istället väljer de defekta och meningslösa delar, eller delar som gör dig illa varje gång du använder dem korrekt.
Kökstimers är en av mina favoritverktyg. Jag har använt denna i tre år och prisade till en början dess design och funktioner. Sedan dess har jag noterat åtskilliga ödesdigra designmissar (och fusktillverkning) som tar den från fem till en stjärna. Här är de allvarligaste: 1. Knapparna är medvetet tillverkade för att gå sönder efter ca 1–2 år. Detta på grund av att det ytterst tunna ledande kolskiktet på undersidan nöts bort. Samtidigt är de tillverkade för att det ska *se ut* som om kolskiktet är jättetjockt, men det är i själva verket bara svartfärgat silikon. Detta är medvetet bedrägeri från tillverkarens sida och standard för kinesiska lågprisprodukter. Jag har lagat mitt exemplar tre gånger med aluminiumfolie och superlim, men lagningen håller uppenbarligen inte mer än ett halvår. Jag har även den klassiska kvadratiska schweiziska timern designad av Bengt (?) Ek som är tio år äldre och vars knappar aldrig har gått sönder (har dock limmat på ny magnet på den). TLDR: Köp den istället. 2. Ingen audiell återkoppling vid tryck på knapparna, dvs inget pip som berättar att ett tryck har registrerats. Oerhört viktig detalj för snabb hantering och för att slippa stirra sig blind på displayen. Du vet inte om du startat nedräkningen utan att vänta och se på displayen. 3. Upprepning av tryck när du håller in en knapp tar alldeles för lång tid att starta. Du hinner dra slutsatsen att denna funktion inte finns innan den börjar räkna uppåt! Det är alldeles för lång tid, och tålamodsprövande. Och när den väl börjar så piper den inte varje gång talet ökar, vilket gör det svårare att hålla räkningen. 4. Knapparna är inte välvda, så du kan inte känna dig till var mitten är på dem och därmed var du bäst bör trycka. Detta i kombination med punkt 2 resulterar i många missade tryck. 5. Knapparna är betydligt mindre än den exemplariska produkt jag jämför med i punkt 1. Det gör skillnad. 6. Det är lättare att slå av ljudet helt (och att ställa in jättehög volym) än att ställa det på normal volym. Det borde vara svårast att slå av ljudet helt... Positivt (men inte tillräckligt): - Två timers i en - Timknapp - Högljudd samt ljudlöst alternativ - Nollställs inte lika lätt vid stötar som den timer jag jämför med - Magneterna gör sitt jobb ok - Ett bättre stativ (med två lägen) än andra timers jag använt Jag fick min för 80 kr, och det var den väl knappt värd när den går sönder enligt design, men om jag hade betalat hutlösa 200 kr (!) för denna lågkvalitativa kinesiska dussinprodukt hade jag reklamerat den och aldrig sett mig om. Jag antar att om man handlar på Kjell så får man "Kjell out"...
Börjar falla sönder efter några månader (blottade sladdar vid lightning-kontakten). Jag har originalkablar som håller ihop bättre efter tre år än dessa gör efter mindre än ett. Om du räknar tid per krona så börjar originalkablarna likna en bättre affär, och då har vi inte nämnt att de också är av mycket bättre material (silikon?) och beter sig betydligt bättre i kyla. Dessa kablar är värda sitt pris endast om du låter dem vara hemma vid skrivbordet, och inte lägger ner dem i fickor och väskor jämte din strömbank.
Uppdatering: Gav ändå Lensway en chans till och idag funkade det bättre, och rätt fraktalternativ dyker upp. Jag kräver inte superbra pris (även om det var precis vad jag fick denna gång) men vad jag däremot vill se är att alla aktörer inblandade i ett "erbjudande" faller in i ledet när man väl provar att utnyttja det. Jag kan också konstatera att om du värderar telefonkontakt så levererar Lensway mycket bra på den punkten. De är också snabba att erbjuda manuell lösning för de saker som inte fungerar på webben, så jag skulle säga att de faktiskt gör vad de förmår, vilket inte alltid är fallet när man kontaktar butiker. Jag skulle inte oroa mig för att få kontakt med dem om jag nånsin gjorde en större beställning. — De lever inte upp till sina rabattkoder, och ägnar sig därmed åt falsk marknadsföring ihop med de "proffsiga" bedragarna på Benify (som systematiskt publicerar falska erbjudanden som inte går att utnyttja eftersom de inte existerar). Jag använde en kod för fri frakt från Benify, men i kassan står det likförb- "frakt 39 kr". Inte så oväntat från oseriösa aktörer... Ingen mejladress har de heller, så det blir väl en dubbel anmälan till Konsumentverket direkt istället – jag har noll tolerans kvar för vare sig lurendrejarna Benify eller företagen som samarbetar med dem.
Fick en sån här för flera år sedan och den är ännu inte slut, eftersom det inte är en antiperspirant och därmed högst ineffektiv. Köp något med aktiva ingredienser på Lidl för 10 kr istället – det gör i alla fall jag.