Jag tänkte beställa en sladd från Kabelgiganten, då jag hittade den till bra pris där och på webbsidan kunde jag direkt läsa "Välkommen till Kabelgiganten, först, störst och billigast på kablar och tillbehör på Internet. Fraktfritt!" "Fraktfritt Frakt ingår i de priser som du ser hos oss." Men i kassan kom sen upp "Småorderavgift 29 kr" Skriver man fraktfritt och det inte står något mer ska det väl vara fraktfritt. Sen kvittar det för mig om det kallas "småorderavgift", "expeditionsavgift" etc. Läser jag "fraktfritt" förväntar jag mig att jag ska betala det pris jag ser. Ska man behöva leta i det finstilta eller få en tråkig överaskning i kassan!? Jag handlar någon annan stans.
Mycket seriöst företag och jag är inte förvånad att de har 10 stjärnor här på prisjakt. Det är välförtjänt! Snabba leveranser och en väl fungerande kundtjänst! Jag beställde en produkt som inte motsvarade objektsbeskrivningen. Kundtjänst på fynda svarade snabbt och sakligt och hanterade reklamationen på ett föredömligt sätt. Jag fick byta till en snarlik produkt, snabbt och lätt och är nu helnöjd. Här satsar man inte bara på att få sälja första gången utan har förstått att utmaningen är att få sälja andra gången och jag kommer definitivt att titta där när jag behöver några mer hifi/hemmabio-prylar.
Enkel att installera. CD-skivan behövs inte. Alla tutorials gick att hoppa över så att jag kunde ställa in det jag ville direkt. Min enhet står på kartongen och chassit att den är hårdvaruverision A5, men i mjukvaran står det A4. SharePort fick jag igång med ett Sandisk 16GB USB-minne och frånsett att man måste stänga ner kopplingen från en dator för att kunna ta över från en annan funkade det. Hastigheten räckte i alla fall för att streama en MKV i SD. Tyvärr var ju SharePort låst till en applikation, som bara finns för Windows! Det står det inget om på kartongen. Några 300 Mbit blir det dock inte. Jag kör för tillfället en DWA-140 och en Lenovo EDGE 13, båda med 802.11n. 130 är max vad båda indikerat, i en lägenhet på 80 kvm och routern runt hörnet i hallen. Förvisso ett hörn runt en betongvägg. Mellan 65-130 brukar den hålla sig på oavsett var jag står (även i hallen). Tycker nog Lenovon brukar be bättre signal än DWA-140-adaptern på samma ställe. Efter en del bök lyckades jag registrera mig på D-Links "förbättrade" supportsida, som kräver Internet Explorer ver 7 eller 8(!) Linuxanvändare göre sig icke besvär. Dåligt. Jag frågade D-Link om både förvirringen över hårdvaruvertion samt dras aviga inställning till oss linuxanvändare. Jag fick ett ytterst korthugget svar på två rader om att skillnaden mellan A4 och A5 var att den ena har strömbrytare på strömsladden och att dom inte hade nån linuxversion planserad. Linuxanvändare skiter man alltså bara helt i både beträffande funktionalitet och support. Trots att produkten fungerar bra (med windows) kan det därför inte bli speciellt många stjärnor i betyg.
Enheten och dess GUI (grafiska användargränssnitt) är bra och därför får den en stjärna. Kartorna däremot är under all kritik. Dessa gör att det inte går att lita på enheten utan man måste titta på Eniro eller Hitta eller Google Earth eller nåt för att veta i förväg om det TomTom Föreslår är rimligt och rätt. Senaste-kartan-garanti är ett skämt. Det innebär bara att man får den karta som har nyast versionsnummer. Hastighetsgränser på de två största förbindelserna mellan Stockholm och Göteborg är felaktiga på MÅNGA ställen och dessa "nya" hastighetsgränser är flera år gamla. Stora korsningar i centrala Göteborg är inte uppdaterade. T ex utanför Nordstaden mot Citytunneln stämmer inte och det är inte ombyggt på ett par år. TomToms kartor (Teleatlas) har ganska dåligt med gatnummer och väljer man en ort, gata och nummer och så finns inte det gatnummret så kan man bli skickad till en helt annan ort. Min fru skulle åka till en gata i Harplinge i Halmstad kommun. Orten står som "Harplinge (Halmstad)" i TomTom. Väljer man bara orten och var som helst kommer man till rätt ort. Min fru valde däremot ort-gata-nummer då hon ville komma ända fram. TomTom ändrade då från Harplinge till Halmstad och hon blev väldigt konfunderad då hon kom till ett industriområde istället för ett bostadsområde. När hon sen såg havet insåg hon att det var HELT fel. Det gäller att veta vart man ska om man har en TomTom - annars blir det några mil omväg och det är lågnt från "IQ". TomTom vill inte kännas vid att detta skulle vara ett fel...trots att det är helt uppenbart. Dum som jag var köpte jag ett års kartuppdateringar och det var ju pengarna i sjön. Hastighetsgränser mellan Stockholm och Göteborg är fel efter ytterligare ett år. Svart från TomTom support är att hastighetetangivelser går ju att stänga av... MapShare är rena skämtet. Jag kan blockera en flerfilig motorväg i båda riktningar och de användare som valt att lita på rapporter från enskild användare får ut dessa felaktiga ändringar direkt i sina enheter. Om jag däremot försöker hjälpa till och komplettera med saknade gatnummer på befintliga gator så måste det "verifieras av TomTom-teamet" och "TomTom-bilen", vilket i praktiken aldrig händer. Jag kompletterade med några nummer då jag köpt enheten och efter ett år hade det inte hänt något. Vad är det då för vits att hålla på? På en resa till Sälen i julas fanns inte gata och gatnummer på vår stuga med. Jag letade upp koordinaterna på Hitta.se eller Eniro.se och lade in. Åkte sen i följe med min bror upp och berättade under ett fikastopp att det skulle gå bra att komma ända fram och rakt på. "Vadå?" tyckte han..."jag skrev bara in vart vi skulle". Han har en Garmin. Näe - aldrig mer en enhet baserad på Teleatlas kartor. Nästa blir en Garmin.
Har handlat av dom i flera år och nu när jag ändå registrerade mig här för att ge omdömen om ett par andra företag måste jag passa på att ge Cyberphoto en full rad med stjärnor. Bättre handlare går inte att hitta. Reptilsnabba mailsvar, bra service, leveranser på volly och en klockren lättnavigerad webbsida med kanonbra kortfattade tester av en massa produkter.