Som flera andra lade jag en beställning där alla varor fanns i lager enligt hemsidan. En vecka senare fick jag ett mejl att inte en enda vara fanns i lager men skulle komma om en dryg vecka. Nu har ytterligare nästan två veckor gått utan någon som helst kommunikation om varför det dröjer. Allt i min beställning finns enligt deras webb i lager utom en artikel som inte går att söka upp överhuvudtaget längre. En seriös aktör hör givetvis av sig och meddelar att de kan skicka allt annat. Efter att jag kontaktat dem framkommer att det kommer dröja ytterligare 30 dagar innan allt är inne - även flera av de artiklar som finns i 10+ enligt lagersaldot på hemsidan. De kunde dock göra en delleverans. Man kan inte lita på deras lagersaldo och deras kommunikation är undermålig. Edit: Nu finns enligt deras webbsida (åter?) 15 av mina 18 produkter i lager. Alla 18 fanns ju i flera exemplar när jag beställde. Spännande att se om något kommer alls, och till vilket pris. Edit 2, 17 arbetsdagar efter beställning: Nu kom 7 av 18 saker. En (1) sak uppges nu komma om 4 veckor, övriga "vid senare tillfälle". Edit 3, 22 arbetsdagar. Ytterligare 5 kom. Den här gången sades inget om de övriga 6. Edit 4, 27 arbetsdagar. Nästa paket med 4 kom. Ytterligare 2 saknas än så länge, ingen info om dem i detta paket. Det verkar ju komma med 5 dagars mellanrum, får se om det stämmer till slut. Edit 5, 42 arbetsdagar (i princip 2 kalendermånader). En ensam sak kom i ett paket från Tyskland. Nu saknas bara en enda produkt, men beställningssidan visar inte helheten så omöjligt att säga om den kommer eller är avskriven. Edit 6, 71 arbetsdagar (!). Nu kom sista produkten. 3,5 månader, nästan 4, tog det för saker som fanns i lager vid beställningen. Jag borde fått de sista produkterna gratis. 5 leveranser totalt, till dörren. Det här så miljövidrigt att det inte är sant. Det hade varit mycket bättre med en (1) leverans från Kina istället. Never again.
Fyra (4) arbetsdagar från att de skapade det virtuella sändningsnumret - vilket tog ca 6h från lagd beställning - till att DHL fick in försändelsen. Saker som beställdes samtidigt (allt via cdon) kom fram innan det här ens lämnat säljaren. Givetvis fanns spelet i lager, och står fortfarande som i lager. De här tomtarna beställer jag aldrig från igen. Konstigt att cdon har dem i sin b2c-lösning, ser man på äldre omdömen verkar de ha en del återkommande problem - men de kan inte skylla på speditören i detta fall. Det verkar vara en favorit annars...
Att Elgiganten år 2019 fortfarande höjer priserna några dagar innan en "rea" är mycket anmärkningsvärt. De har också missvisande "ordinarie pris" i sina kampanjer. Om det är direkt olagligt vet jag inte men det är väldigt fult. Att man tror att man kan komma undan med sådant beteende när alla jämförelsesidor sparar historik över tid är märkligt.
Förvisso hyfsat sortiment, men webbplatsen är usel. Fungerar knappt alls på en mobil enhet, och med filter på t ex storlek beaktar den inte lagersaldo så det krävs mängder av klick för att se vad som finns. Sammantaget en mycket strulig upplevelse där många konkurrenter utklassar sidan.
Har klippt (maskinrakat) mitt huvud ca 10 gånger med min nu, fungerar mycket bra. Fastnar inte och är smidig att använda jämfört med andra jag använt tidigare. Jag använder inte plastdistanserna, men kan gissa att de går att ta sönder rätt enkelt då de är av vad som kan beskrivas som rätt billig plast. Maskinen i sig inger förtroende. Extra smidigt med USB-laddningen.
Smidig, rätt lätt, maskin som plockar åtminstone 30cm diameter tjocka grenar eller småträd utan problem. Den är väl inget jag skulle plocka stora granar med, men för alla småfix som behövs på en "normal skogstomt" fungerar den bra. Den har en tendens att jamma även vid mindre "knip" eftersom den inte är lika stark som en bensinare, det går alltså inte att gasa sig ur ett knip, man får snällt banka in en kil. Smidigt att byta kedjan, batterisystemet är ju densamma som övriga 36V's från Ryobi så det är väl rätt bra överlag. Precis som med gräsklippare och trimmer; det är otroligt skönt att slippa stå i ett avgasmoln när man jobbar i trädgården...
Har haft min Edge i 3-4 år nu och måste säga att den är rätt dålig sett till helheten. Den har förvisso stöd för rätt många Z-wave enheter, och själva enheten i sig är stabil men gränssnittet... Gränssnittet (GUI) är sjukt dåligt. Lite som att surfa på webben anno 1996 - den hänger sig, det är segt, det strular oerhört. Att lägga till nya enheter är ibland i princip omöjligt och det tror jag beror mer på själva GUIt än att Edgens "styrprogram" är dåligt. + stöd för mängder av Z-wave (plus) enheter + stabil när den väl är färdigkonfigurerad + billig - helt otroligt dåligt GUI - ofta problem med inlägg av nya enheter - stödjer bara Z-wave (plus) Summering: köp något annat nu, 2018, med ett bättre GUI
Helt värdelös. Kan inte ens suga upp smulor av kakor. Bosch borde skämmas. Jag funderade på att skänka min i princip oanvända, 2 år gamla, till välgörenhet men jag kan inte vara så elak. Det blir tippen.
Har haft min i ungefär ett år nu, fungerar fortfarande perfekt. Tjejen har den billligare varianten och den fungerar också utmärkt. Tycker själva borsthuvudena på den här Wilfa/Jordan-modellen är minst lika bra som andra märkens. Notera, det skiljer i princip inget mot den billigare modellen, förutom att den här med sin glatta yta är mycket enklare att hålla rent. Uppdatering: Nu efter totalt 3 (tre) år håller både min och tjejens (lite billigare variant) fortfarande utmärkt borsttid, en laddning håller lugnt 2-3 veckor, eller mer än så - har inte exakt koll :) Vi har bytt borsthuvuden massor av gånger och allt bara snurrar på. Perfekt grej.
Har haft min i nu 19 år, fungerar fortfarande utmärkt trots rätt rejäl användning. Hade dock kunnat vara utan Philipsmejsel, allt är torx som jag hittar, hade varit bra att kunna byta bits t ex. Den läsbara trubbnosade tången är guld! Allt från att sätta upp torklinor till att hålla ihop pinnar vid "byggen". Perfekt.