Beställt datum 25 maj, levererad 7 juni. Levererad vart? Framkommer inte. Det står att mitt paket finns att hämta men inte var. "The parcel has been delivered at the ParcelShop". Tiden från beställning till leverans är bortom usel, likaså att det inte framkommer vart paketet går att hämta. Dags för mig nu att vandra stan runt för att försöka hitta vilket utlämningsställe paketet finns på.
Betalade 99:- i frakt för en vara som kostade 3 000:- för att få den levererad med express dagen efter, och ändå kom den inte som utlovat. Det finns andra butiker som helt sonika skickar med express som en service och då kan man inte anmärka på om det kommer senare i min mening. Tar man däremot betalt för för det och skyltar med expressleverans dagen efter får man ändå leva upp till det eller räkna med ett lågt omdöme
Jag skriver främst den här recensionen för de som är vänsterhänta och har musen på vänster sida. Provade en Gladius II också som skulle fungera på båda händerna, men så var inte fallet, utan där fick jag snabbt värk i handleden och underarmen pga greppet som blev. Därav bytet till denna och lågt ställda förväntningar. Den här lämpar sig dock mycket bättre för vänsterhänta, även om den ser ut att vara lite ojämnt fördelad på bilderna gällande höger/vänster på ovansidan, så fungerar den lika bra i vänster som höger hand. Funktionalitet är dessutom långt över vad som går att förvänta sig med tanke på priset. Är övrig utrustning ASUS är det heller inget problem med att få LED att matcha. Sett till priset är det väldigt mycket för pengarna och den är överlag bekväm att använda.
Prestandamässigt så levererar PSUn det den ska, men kylningen verkar vara lite si och så, för fläkten drar på väldigt mycket även vid bara måttlig belastning. Utöver det så har mitt exemplar den värsta coilwhine jag någonsin upplevt, det är konstant ett ljud av den typen som när grannar använder vatten och det piper i rören från väggen, men högre än det ljudet. Trots att jag sitter med lurar ofta så tränger det många gånger igenom, det är som att ha tinnitus. Av det skälet kommer jag skaffa nytt PSU. Uppdatering: Coilwhine blev värre och till slut helt outhärdligt, så jag var tvungen att byta till ett annat aggregat. Summa sumarum klarade denna PSU att leverera den kraft som jag behövde men belastades snabbt trots att jag aldrig kom i närheten av att använda 1000W. Till det en coilwhine som jag inte upplevt någon gång i mitt liv. Jag kan verkligen inte rekommendera det här kraftaggregatet till någon.
Sett till priset som är satt i dag är det här en dålig produkt, på gränsen till usel. Anledningen är inte hårdvara utan mjukvara, där det tidigare behövts att du kopplat enheten till ett facebook-konto. Nu ska det istället vara ett Meta-konto eller en Meta-profil, vilket om du som jag haft ett facebook-konto kopplat ställer till det ordentigt. Först strulade konverteringen av inlogg i själva enheten, och efter att ha strulat med det i 40 minuter så blev det sedan en vända till när jag skulle koppla upp det via Air link till datorn. Till råga på allt så var det en radda regelrätta dumheter som blockerade dessutom, som när jag i valet av lösenord fick svaret att det inte var säkert nog, eftersom det inte innehöll bokstäver, siffror och symboler, fast jag valt ett lösenord med bokstäver, siffror och symboler. Efter ett nytt försök senare så godtogs ändå lösenordet, men sådant här trassel var det här och där i registreringen. Utöver det så finns det en butik kopplat till enheten, i mjukvaran. Det du köper i den butiken kan du då bara använda till den här enheten. Tidigare gick det inte att ha olika användare som delade på de spel/program som köptes, det verkar ändrat nu i alla fall då du kan ha upp till tre användare registrerade på samma enhet. Oklart om det är samma strul med reggandet av dessa dock, har inte gett mig på det än. Sett till att poängen med att knyta ett konto till Meta/facebook till ditt spelande går i linje med facebooks annonssäljarstrategi är priset för produkten som utgångspunkt orimligt högt. Med tanke på inlåsningen av butiksköp och dessutom allt trassel med konton, registrering osv så är det hutlöst.
En hel hoper RTX3080-kort listade med lägsta pris, men som inte finns att hitta när man kommer till sidan. Inte nog med att det är fel att lista kort som inte finns att beställa, genom att lista dem till lägsta pris blir en hel drös kort svårjämförda prismässigt, då det finns med en prisbild som inte gäller. Totalt genomuselt agerande som förstör mycket av poängen med Prisjakt bara för vad jag antar är att de vill locka besökare till sidan med hopp om sälj av något.
Jag har handlat produkter som jag köpt över disk, beställt och hämtat i butik samt fått varor utskickade. Betyget dras ner på grund av beställning och leverans: Varan skickades inte till det ombud som var överenskommet (och föreslaget av Elgigantens utcheckning) utan till ett annat ombud på andra sidan stan. Jag fick heller ingen SMS-avisering utan det var genom att själv kolla upp försändelsen som jag såg det. Kontaktade Elgigantens kundtjänst och kom fram till att de skulle ordna så varan plockades upp av distributören och sedan levererades till rätt ställe. Två dagar senare hade ingen vidare info om det kommit så jag släpade mig ut till utlämningsstället på andra sidan stan där varan låg kvar och väntade, de hade inte hört något från vare sig Elgiganten eller distributör. Emballage och vara var dessutom skadade. Totalt är den här köpupplevelsen så långt under all kritik, återstår att se på vilket sätt och hur snabbt det nu blir löst, om alls. Än har jag inte ens kontaktats om det, vare sig om att få en ny vara utskickad eller om att lösa min skadeanmälan, och det har nu gått en vecka, två veckor efter beställning av varan. I kontakt med kundtjänst får jag inget svar heller annat än att det kommer bli gjort, men det är mycket nu osv. I slutändan fick jag själv åka ut till butik efter att ha sett att de hade varan i lager. Efter att ha lagt fram mitt ärende och visat på hur skadad emballage och produkt var ville de fortfarande först inte byta in den, utan det var först efter att jag lyft konsumenträtt och deras skyldigheter i enlighet med dessa som de faktiskt lät mig byta. Totalt oacceptabelt av ett så stort företag. Beställde en monitor och valde vanlig frakt istället för att betala för expressfrakt. Det visade sig att vanlig frakt och expressfrakt var samma frakt med den enkla skillnaden att Elgiganten helt sonika bara lade undan monitorn och lät bli att skicka den i en dag. Jag skulle alltså betala fraktkostnaden för att få den skickad samma dag med vanlig frakt. I kontrast med andra företag som utan knussel står för frakt och ordnar leverans på c:a 24 timmar är det ett förfarande som ger avdrag. Om det nu är så att man vill styra in kunder på att betala frakten så ska man i så fall inte benämna det som expressfrakt om det har att göra med Elgigantens hantering, utan i så fall benämna det expresshantering, och att Elgiganten i endast i andra fall än vid sin egen expresshantering tar på sig transportkostnaden. Båda dessa beställningar gjordes online där jag hamnade i ett kö-system, vilket jag verkligen trodde jag skulle slippa när jag beställde via web. Jag fick jag sitta i kö i totalt 2 timmar, på en HEMSIDA. Enda butiken som jag har upplevt har det så. Inte ok. Vad som är extra intressant här är att ingen av konkurrenterna verkar ha några som helst bekymmer med att skicka varor samma dag eller tillåta beställningar på hemsidan utan kötid. Rimliga slutsatser är då att det antingen är medvetet för att öka sina egna vinster genom att styra kundbeteenden, eller att konkurrenter helt enkelt prioriterar kunder i en mycket större utsträckning. Oavsett vilken orsaken är, så gör det Elgiganten till ett sämre val än konkurrenterna. Beställde och hämtade i butik men fick stå i kö i 20 minuter ändå för att få ut min produkt som var förbetald och som var sagd fanns redo att hämta. En stol som jag beställt, betalt och hämtade i butik levererades i en kartong som såg ut som den släpats efter bil. Därefter hade den nog blivit manglad också för säkerhets skull. Varan var ändå i stort sett hel bortsett från en spricka i den plast som omsluter gascylindern. Möjligt att de sålde på mig ett inbytesexemplar, men det kvittar för nu har det blivit en gång för mycket. De har bra priser utan tvekan, men service, leverans och skick på varor är saker som nog väger tyngre. Skillnaden mot den andra kedjan jag brukar vända mig till, Inet, är verkligen som natt och dag.
Jag köpte den för 1300:- på Black Friday, och sett till priset är det verkligen inget att orda om. Välgjord, i ordentligt tygmaterial med namn och logga broderat. Konstläder enbart på undersidan, antar att det inte kommer slitas där. Den är även skönt skålad och de två kuddarna går att passa in väldigt bra. Sett till priset oerhört bra stol. Det ska sägas att teleskopplasten som ska vara runt gascylindern hade en spricka i sig, men det framstår mer som leverantörens ansvar, köpte stolen på Elgiganten, där jag betalade och hämtade i butik. Kartongen de körde ut till mig med stolen såg ut som den manglats ett antal gånger och blivit oerhört hårt hanterad i övrigt.
Ett väldigt väl tilltaget skrivbord måste jag säga. Jag läste recensioner innan och flera recensioner på olika sidor tog upp att bordet var vingligt, men det är det stabilaste bord jag någonsin haft. Däremot har vardera benet en fixeringsskruv som ska skruvas åt för att fixera fötterna, vilket framgår av instruktionen, och om det inte görs är bordet vingligt. Så först och främst vill jag uppmana köpare att följa manualen för monteringen. Utöver det så är det gott om utrymme på bordet. Jag har sedan tidigare en 32" monitor och har nu införskaffat en till. I vissa bilder på skrivbordet har de gjort en setup med tre monitorer, det kräver nog i så fall att det är 27" eller mindre, men det är minst sagt gott om utrymme. Det är en tung pjäs dock. Det är solid metall (vilket är vad som gör bordet så stabilt) så det är inte helt enkelt att flytta runt på egen hand. Ha gärna någon till hands att hjälpa till när bordet monteras också, eftersom bordet monteras upp-och-ner och sedan vänds. Det går att göra på egen hand, men är lite knöligt. Föreslår också att skaffa en matta att ha under bordet som du monterar och sedan låter bordet stå på, det var ingen höjdare att knöla in den efteråt på egen hand. Slutligen så är överlägget som kommer med en enda stor musmatta, och det är svårt att beskriva hur bekvämt det är. Det är dessutom en väldigt behaglig yta att ha armarna på, då det inte är en hård, blankpolerad yta som andra bord. Sedan är där också hål för kablage som underlättar och ett kabeluppsamlingsnät under bordet, även om nätet undertill är väl snålt tilltaget. Det snålt tilltagna nätet är väl det enda som hade kunnat vara bättre egentligen, men det är i ärlighetens namns inget som stör när allt väl är monterat och klart. Sammanfattningsvis det bästa skrivbord jag ägt och för priset jag gav, 2200 kr, väl värt pengarna.