Prisjakt

nattugglan

Medlem sen 2005-07-30
65
Bidrag
66
Hjälpsamröster
RawFoodShop
Dålig
(16)
n
nattugglan
65 omdömen
UselRedigerades 3 år sedan

Katastrof. Köpte eteriska oljor, två två små behållare, á 30ml. Med nedsatt pris tror jag betalade ca 150kr styck. Oljorna var dåliga, koncentrationen var svag - alltså utspädda med vanlig olja. Jag har köpt eteriska oljor från andra leverantörer som varit betydligt starkare i doften - trots samma typ av dofter (lavendel osv.) Jag påpekade detta för kundtjänst, jag ville göra en reklamation. Fick svar att de ville ha batchnummer mm. Jag svarade att jag ska återkomma med detta. Sen fick jag svar att reklamationen inte gick igenom för att det inte är fel på produkterna. Och detta svar fick jag innan jag han svara med de uppgifter de behöver för att göra en reklamation! Snacka om att få en spottloska i ansiktet. Produkter som för dem kostar 25 kronor i inköp, och nu vill de förlora en kund och få dåligt omdöme - snacka om att skjuta sig själv i foten.

LG 27UP850 27" Gaming 4K UHD IPS
Full Star 1
4
(5)
n
nattugglan
65 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Det var ett fantastiskt bra dagserbjudande på Dustin som jag slog till på. under 3500kr. Jag hade länge suktat att beställa denna skärm som verkade vara mkt skärm för pengarna. Jag blev dock lite besviken på kavlitetskänslan - "kinesiskt plast" var min reaktion. Min 20 år gamla HP proffsskärm är kvalitet med stort K, dock är bilden inget vidare spännande jämfört med dagens högupplösta skärmar. 1) Nedre "dekorlist"/displaylist av plast glipade lite på vänster skärmhalva (syns om man står upp och är observant av sig) En dammfälla? Förstår inte varför den listen sitter med 2mm distans från displayytan - aldrig sett förut. 2) En död pixel högre upp i mitten. 3) 7-8 cm ytlig repa på skärmytans nedre hörn (på skärmytan alltså) Syntes inte när skärmen var påslagen. 4) Fotstödet satt inte 100% centrerat i förhållande till skärmen (skitsak men nämner det ändå). 5) USB-C porten var ganska "grund", så att sladden inte bottnade i porten. Jag tror detta gör att porten med tiden kan gå sönder om man använder den ofta. Har läst att några haft problem med att porten inte fungerar. 1)Överraskande att det fanns ljud i skärmen, det trodde jag inte. 2) Snygg bild! Fina färger. Konstrasten på 1000:1 är standard. Bättre skärmar har typ 1300:1, vet inte hur mkt det syns i verkligheten. Första gången jag såg 4k på en datorskärm - riktigt maffigt. Summerat. Jag tror det lutar åt att inte be Dustin om en ny skärm, utan det blir nog en retur. Min kvalitetskänsla för LG besannades - "kinesiskt plast" ..även om märket kanske är Koreanskt(?). Okej priset var riktigt bra, och hälften vad jag annars kommer behöva betala för en annan likvärdig modell, men det struntar jag i nu - jag vill ha en riktigt sjysst skärm.

Elfynd
Bra
(174)
n
nattugglan
65 omdömen
OKRedigerades 3 år sedan

Jag har googlat och läst folks kommentarer. Elfynd skriver : "Vi på El-fynd har sedan starten 2001 arbetat med att sälja förpackningsskadade fyndvaror." De har svarat på kritik om olika saker och att de öppnar och testar alla produkter. Några kunder hävdar att produkterna haft andra ägare innan - "ser använda ut". Någon kille hade via Lenovo fått veta att datorn han köpt redan varit aktuellt i ett serviceärende. För mig låter det lite konstigt att Elfynd gör buisness på att köpa kartongskadat gods - det är högst troligen bara en liten del av sanningen. De säljer även produkter där själva produkten är skadad, t.ex vitvaror med plåtskador, dvs inga kartongskador utan transportskador - vilket innebär produktskador. Högst troligen säljer de produkter med alla typer av "historik" : Andra butikers kundreturer Reklamationsärenden Försäkringsärenden Konkurser Demoprodukter osv. Om t.ex en butik som Elgiganten skulle få in en produkt med trasig kartong så har jag svårt tro att den skickas vidare till Elfynd eller tillbaka till leverantören - utan den kan säljas ändå, kanske med några kronor i rabatt till kunden om nu hen skulle ha synpunkter. Jag tror Elfynd behöver skriva mer tydligt om vilka produkter de faktiskt säljer, alltså inte bara kartongskadat gods. Jag skulle ev. kunna chansa köpa en laptop, men vill absolut inte ha en redan använd produkt. Läser man på sidan om Reklamationer/Garantier så är det otydligt skrivet och ger mig känslan av att man saknar en del skydd om det blir fel på varan. Ibland är det värt lägga till x tusen kronor för att bli av med oro och huvudvärk.

Apple AirPods (2nd Generation) Wireless In-ear med Lightning Laddningsetui
Full Star 1
3.8
(100)
1 289 kr
n
nattugglan
65 omdömen
Half Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Jag är en stor kille, längre än de flesta män. Har normala öron. Den gamla Apple modellen av klassiska hörlurar, in ears, som hade en gummiring, satt o sitter perfekt på mig. Men dessa nya hemska modeller med blank hårdplast, i en mer "ergonomisk" design, fungerar inte i min öron. - De halkar de ut väldigt lätt. - Jag hör jag ingenting då högtalaren inte pekar in i hörselgången. Jag måste vrida mikrofon-pinnen rakt fram, då kommer kanske hälften av ljudet in i örat. Jag är av den gamla skolan, saker ska ha sladd. Fy katten hålla på med att ladda batterier hela tiden. Stort minus för den hemska passformen i örat, och för att de halkar ut pga den hårda polerade plasten. Så jäkla dumt tänkt av Apple. Saker är inte bara design utan måste ha en grundläggande funktion också.

Nikon Nikkor AF-S DX 55-200/4,0-5,6 G ED VR
Full Star 1
4.7
(24)
n
nattugglan
65 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
3 år sedan

Köpte mitt nytt för säkert 10 år sedan. Det har fungerat bra, tills nu. Märkte att autofokusen inte riktigt fungerar, seg som tusan och ofta händer inget vid avtryckning. Testade lite mer när jag kom hem och kunde höra skrapande missljud.(troligen inte grus som kommit in utan mekaniken som lagt av) Detta kan ha hänt efter jag stött till linsen vid ett par tillfällen, men tror inte det. Det var inte så hårt, och inte heller samma tillfälle. Minus skärpan, men det går nog inte att begära mer för en zoomglugg i denna prisklass. Nu inväntar jag mer humana priser på spegellösa fullformats-system, då blir det nya gluggar också.

Logitech Wireless Touch Keyboard K400 Plus (Nordisk)
Full Star 1
3.9
(41)
279 kr
n
nattugglan
65 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
Redigerades 3 år sedan

Stor besvikelse att det inte fungerade till den TV-smart-Android-box jag köpte från Kina. Många symboler sitter på helt fel knappar, t.ex vill du skriva slash ( / ) så går det inte, och vill du skriva "&" så sitter den symbolen på en annan knapp. Till min PC funkar tangentbordet som den ska. Som tangentbord gör den sitt jobb. Lite plastig kanske. Touchpaden kunde varit dubbla storleken - den är väldigt liten men gör sitt jobb, men då får vara försiktig på fingret. Hela tangentbordet motsvarar inte ett fullstort, utan snarare en 13" laptops storlek.

Vitvaruexperten.com
Utmärkt
(439)
n
nattugglan
65 omdömen
Usel4 år sedan

Såhär skriver de om ett kylskåp jag just tittat på, länkat från Pirsjakt : "Ett exemplar nersatt i pris då produkten har fyra mindre bucklor på kyldörr samt skrapmärken. " Längre ner på samma sida: ......"Outletprodukt är en ny oanvänd vara som är kraftigt rabatterad jämfört med motsvarande produkt i originalemballage. En outletprodukt kan t.ex vara en utgående modell, komma från en mässa eller utställning eller en produkt vars emballage gått sönder. I vissa fall kan produkten även ha en lite skada/repa (dock aldrig på front)." Detta skåp hade otroligt fula bucklor på dörrarna, fronten alltså. Man skriver också att outletprodukter är utgående modeller osv - men man nämner inte att majoriteten produkter kommer från försäkringsbolag o butiker - gods som blivit transportskadat från butik till kund, eller från lager till butik. Oseriöst.

HP Store
Dålig
(320)
n
nattugglan
65 omdömen
UselRedigerades 4 år sedan

Beställde laptop och enligt hemsidan skulle produkten skickas om 5-10 arbetsdagar. Vid beställning kunde jag se att förväntat leverans skulle ske bara 3-4 dagar efter lagd order! Imponerande! ..status "packetering". Den fjärde dagen kom och jag loggar in flera gånger för att se status - nu är statusen ändrad, nu är varan inte under packetering utan "inväntar lagarstatus" och leveransdatum framflyttat ytterligare 15(!) dagar. HP lockar troligen med korta leveranstider som de i praktiken aldrig håller. Vi får se hur många veckor detta kommer ta. Undrar om datorn ens finns tillverkad. Lenovo är lika usla. Jag kommer troligen aldrig köpa dator mer på webben, utan bara direkt i butik. Uppdatering kommer. *uppdatering. datorn kom snabbare än deras förlängda uppskattade leveranstid. 10 arbetsdagar, det får anses som ok. så jag ändra betyget från usel till ok. det ska tilläggas att datorn hade flammig skärm, svårt att se men det finns där. jag fick den utbytt o detta gick på några dagar(bra!) tyvärr har nya datorn samma defekt. Jag har nu önskat att de återköper så får jag leta annan dator o märke.

Gitarren
n
nattugglan
65 omdömen
Usel4 år sedan

Köpte 3st nylonsträngar till akustisk gitarr. Märket på strängarna : Aranjuez. Strängarna var alla 3st D-strängen. Alla strängar gick sönder inom en 2v period. Den tredje strängen satt jag bara på, spännde upp, o spelade aldrig, men den gick också sönder efter ca 8 dagar. Jag mejlade Gitarren.se o berättade detaljerat och att jag spelat på samma gitarr i 30år och har aldrig i mitt liv varit med om detta tidigare. med mitt spelande, brukar D-strängen gå av efter 1-2 år. Gitarren.se skickade ett väldigt standardiserat svar där man nämnde alla olika orsaker till varför en sträng kan gå sönder, där man vill skylla på att gitarren är felaktig. Gitarren.se ville inte ta på sig skuld. Med tanke på det standardiserade svaret så är jag övertygad om att de fått många mejl om dåliga strängar. Jag kontaktade Sveriges största återförsäljare av instrument och frågade om modellen av strängar jag köpte, vem som äger varumärket, men fick inga mer svar än att varumärket inte längre säljs. Min teori är att strängarna antingen var feltillverkade, usel kvalitet, för varmt förvarade eller helt enkelt väldigt gamla där plasten i strängarna hunnit torka ut. Hade inte kostat Gitarren.se många kronor att återbetala mig eller skicka nya strängar, men de är fula fiskar och vill hellre ha dåligt rykte.

Lenovo.se
Dålig
(27)
n
nattugglan
65 omdömen
UselRedigerades 4 år sedan

Efter 4mån(!) väntande blev min drömdator(troligen) tillgänglig att beställa på Lenovo.se, äntligen. (Lenovo har extrema produktionsproblem världen över och folk väntar o väntar.). 27 nov slog jag till på deras svenska sajt. Redan 28e hanterades varan på lager i Holland. 30e kom den till Arlanda, rätt imponerande. Dock verkade den fastnade på UPS central i Järfälla. Jag ringde UPS 3 december och frågade om status - :"dem är borta, ring Lenovo och be om en ny så får de reklamera den andra" Jag ringer Lenovo o berättar om läget (tyvärr ingen support i Sverige). De ber mig avvakta tills Lenovo hör av sig. Jag ringer Lenovo igen den 8e december. Denna gång la kvinnan i supporten på luren efter min vänliga förklaring om läget. Jag ringde igen, dålig uppkoppling då jag troligen hamnade i Indien. Mannen bad mig avvakta lite till, men berättade att ärendet är eskalerat. Jag berättar att det finns 2 laptops i lager o h ber dem skicka en av dessa till mig innan de tar slut igen. Det svarade han inte på. Får ett mail samma dag som bekräftar vårt samtal o h man säger att UPS börjat en utredning den 8 december, alltså 5 dagar efter att UPS Sverige sagt till mig att paketet är borta. Lenovo skriver också att jag kan beställa en ny dator om det visar sig paketet är borta efter utredningen. Kommer inte finnas några att beställa, nu är lagersaldo 0. Praxis är att företaget Skickar ut en ny dator, men tydligen vill inte Lenovo erbjuda mig detta , för att de vet att det inte finns några och lägger "ansvaret" på mig istället. Så grymt besviken. Enligt köpeavtalet måste jag vänta 30 dagar innan jag kan ansöka om hävning av köp. I skrivande stund ser jag att datorn är beställningsbar igen, till samma pris. Vågar jag beställa eller blir det samma strul igen? Tänk om dator 1dyker upp sen? Då måste jag strula med en återleverans, som också kostar flera hundra. Fy katten för Lenovo! Jag kan läsa på nätet att UPS sällan åker hem till folk, utan gör en megafuling och åker direkt till utlämningsställe för urlossning av paket. Många på nätet som vittnar om detta, även i denna tråd.