Riktigt bra bild o tunn TV, och inga störande reflektioner. Jag köpte efter läst bra recensioner på Youtube och internet generellt. Men vilken besvikelse jag såg efter första filmen! “Brightness fluctuations” - Blooming kring textningen: “If the QN90A does have a weakness, it's blooming—an artifact that will appear around bright objects pitched against a black or very dark background. Blooming can also show up in the black bars of widescreen films when a bright object appears close to the edge of the active image area. “ ( https://www.soundandvision.com/content/samsung-qn65qn90a-neo-qled-lcd-ultra-hdtv-review-page-2 ) “Hello owners of QN90a series, When watching a HDR movie with the subtitles on, and especially when they are shown on black bars. i have noticed that screen brightens and dims just above the black bar area.“ (https://eu.community.samsung.com/t5/tv/subtitle-dimming-qn90a/td-p/4243922 ) TVn har 800(?) dimnings-zoner, varför detta stora ljussken kring texterna inte borde finnas, men troligen har Samsung velat ha det så för att motverka någon annan effekt. Detta är uppmärksammat på forum sedan länge men Samsung verkar inte ha brytt sig om att åtgärda felet (med ny mjukvara). Totalt oacceptabelt! Jag förstår inte hur andra skulle acceptera detta. Jag ska försöka återlämna TVn. Kan tilläggas att detta ska vara Samsungs premium-TV! Som listas för över 20000kr! Ett skämt. Relkamationsansvarig på Webbhallen i en av butikerna menar att detta är en del av TV-tekniek "det ska vara så" - märkligt, dels att det öht accepteras, och för att det inte syns på de andra två LED-LCD apparaterna jag har/hade.
Jag har haft mobilen i minst 2 år. Använder den mycket och fortfarande bra batteri = förvånad. Laddar en gång om dagen. Bra skärm. Riktigt nöjd i det stora hela, och betalade inte mer än 2500kr, kanske betydligt mindre - minns inte - men jag brukar sällan betala mer än då för en mobil. Ska jag klaga på något så är det kameran. Den tar bra bilder i vanliga kameraläget, dagtid. Suger när man tar bilder i mörker, suger när man tar bilder med selfiekameran, och suger i widescreen-läget. Filmer dagtid är imponerande då stabilisatorn är kanon. Har inte testat filma i 4K, har ingen nytta av det. Det dåliga med många telefoner i det billigare segmentet är uppdatering av mjukvara, antingen sällan eller aldrig. Läste om att denna telefon ska få Android 12 under 2022, men det tror jag först på när jag ser det. Dagens xiaomi verkar inte heller fulländade. Den nuvaranded 12-serien är ju så sjukt dyr att det är larvigt. Budget-mobiler har en tendens att blir dyrare med tiden. Så var det även med Motorola. Jag kommer ha denna några månader till, kanske året ut. Sen blir det en Samsung A52-A53 eller liknande. Bättre selfiemakera och bättre mobil generellt, och fortfarande OK pris, om än lite dyrare.
One shot wonder - någon måste varit på rätt plats i rätt tid. Marknadsföringsexperter? Jag tror hypen kring Aventus ligger hos den breda gruppen som inte har något större intresse eller koll på parfym. Aventus inbringar mer vinst än märkets resterande sorter tillsammans summerat. Doften är god, men ger mig ingen lyxig känsla utan mer fräsh sommardoft. Priserna är perversa. Något som understryker det billiga intrycket är att Aventus även säljs i 500 och 1000ml flaskor - helt unikt på marknaden. Inte värt sitt pris. 3000kr i skrivande stund. 800-1200kr känns bättre.
Katastrof. Köpte eteriska oljor, två två små behållare, á 30ml. Med nedsatt pris tror jag betalade ca 150kr styck. Oljorna var dåliga, koncentrationen var svag - alltså utspädda med vanlig olja. Jag har köpt eteriska oljor från andra leverantörer som varit betydligt starkare i doften - trots samma typ av dofter (lavendel osv.) Jag påpekade detta för kundtjänst, jag ville göra en reklamation. Fick svar att de ville ha batchnummer mm. Jag svarade att jag ska återkomma med detta. Sen fick jag svar att reklamationen inte gick igenom för att det inte är fel på produkterna. Och detta svar fick jag innan jag han svara med de uppgifter de behöver för att göra en reklamation! Snacka om att få en spottloska i ansiktet. Produkter som för dem kostar 25 kronor i inköp, och nu vill de förlora en kund och få dåligt omdöme - snacka om att skjuta sig själv i foten.
Det var ett fantastiskt bra dagserbjudande på Dustin som jag slog till på. under 3500kr. Jag hade länge suktat att beställa denna skärm som verkade vara mkt skärm för pengarna. Jag blev dock lite besviken på kavlitetskänslan - "kinesiskt plast" var min reaktion. Min 20 år gamla HP proffsskärm är kvalitet med stort K, dock är bilden inget vidare spännande jämfört med dagens högupplösta skärmar. 1) Nedre "dekorlist"/displaylist av plast glipade lite på vänster skärmhalva (syns om man står upp och är observant av sig) En dammfälla? Förstår inte varför den listen sitter med 2mm distans från displayytan - aldrig sett förut. 2) En död pixel högre upp i mitten. 3) 7-8 cm ytlig repa på skärmytans nedre hörn (på skärmytan alltså) Syntes inte när skärmen var påslagen. 4) Fotstödet satt inte 100% centrerat i förhållande till skärmen (skitsak men nämner det ändå). 5) USB-C porten var ganska "grund", så att sladden inte bottnade i porten. Jag tror detta gör att porten med tiden kan gå sönder om man använder den ofta. Har läst att några haft problem med att porten inte fungerar. 1)Överraskande att det fanns ljud i skärmen, det trodde jag inte. 2) Snygg bild! Fina färger. Konstrasten på 1000:1 är standard. Bättre skärmar har typ 1300:1, vet inte hur mkt det syns i verkligheten. Första gången jag såg 4k på en datorskärm - riktigt maffigt. Summerat. Jag tror det lutar åt att inte be Dustin om en ny skärm, utan det blir nog en retur. Min kvalitetskänsla för LG besannades - "kinesiskt plast" ..även om märket kanske är Koreanskt(?). Okej priset var riktigt bra, och hälften vad jag annars kommer behöva betala för en annan likvärdig modell, men det struntar jag i nu - jag vill ha en riktigt sjysst skärm.
Jag har googlat och läst folks kommentarer. Elfynd skriver : "Vi på El-fynd har sedan starten 2001 arbetat med att sälja förpackningsskadade fyndvaror." De har svarat på kritik om olika saker och att de öppnar och testar alla produkter. Några kunder hävdar att produkterna haft andra ägare innan - "ser använda ut". Någon kille hade via Lenovo fått veta att datorn han köpt redan varit aktuellt i ett serviceärende. För mig låter det lite konstigt att Elfynd gör buisness på att köpa kartongskadat gods - det är högst troligen bara en liten del av sanningen. De säljer även produkter där själva produkten är skadad, t.ex vitvaror med plåtskador, dvs inga kartongskador utan transportskador - vilket innebär produktskador. Högst troligen säljer de produkter med alla typer av "historik" : Andra butikers kundreturer Reklamationsärenden Försäkringsärenden Konkurser Demoprodukter osv. Om t.ex en butik som Elgiganten skulle få in en produkt med trasig kartong så har jag svårt tro att den skickas vidare till Elfynd eller tillbaka till leverantören - utan den kan säljas ändå, kanske med några kronor i rabatt till kunden om nu hen skulle ha synpunkter. Jag tror Elfynd behöver skriva mer tydligt om vilka produkter de faktiskt säljer, alltså inte bara kartongskadat gods. Jag skulle ev. kunna chansa köpa en laptop, men vill absolut inte ha en redan använd produkt. Läser man på sidan om Reklamationer/Garantier så är det otydligt skrivet och ger mig känslan av att man saknar en del skydd om det blir fel på varan. Ibland är det värt lägga till x tusen kronor för att bli av med oro och huvudvärk.
Jag är en stor kille, längre än de flesta män. Har normala öron. Den gamla Apple modellen av klassiska hörlurar, in ears, som hade en gummiring, satt o sitter perfekt på mig. Men dessa nya hemska modeller med blank hårdplast, i en mer "ergonomisk" design, fungerar inte i min öron. - De halkar de ut väldigt lätt. - Jag hör jag ingenting då högtalaren inte pekar in i hörselgången. Jag måste vrida mikrofon-pinnen rakt fram, då kommer kanske hälften av ljudet in i örat. Jag är av den gamla skolan, saker ska ha sladd. Fy katten hålla på med att ladda batterier hela tiden. Stort minus för den hemska passformen i örat, och för att de halkar ut pga den hårda polerade plasten. Så jäkla dumt tänkt av Apple. Saker är inte bara design utan måste ha en grundläggande funktion också.
Köpte mitt nytt för säkert 10 år sedan. Det har fungerat bra, tills nu. Märkte att autofokusen inte riktigt fungerar, seg som tusan och ofta händer inget vid avtryckning. Testade lite mer när jag kom hem och kunde höra skrapande missljud.(troligen inte grus som kommit in utan mekaniken som lagt av) Detta kan ha hänt efter jag stött till linsen vid ett par tillfällen, men tror inte det. Det var inte så hårt, och inte heller samma tillfälle. Minus skärpan, men det går nog inte att begära mer för en zoomglugg i denna prisklass. Nu inväntar jag mer humana priser på spegellösa fullformats-system, då blir det nya gluggar också.
Stor besvikelse att det inte fungerade till den TV-smart-Android-box jag köpte från Kina. Många symboler sitter på helt fel knappar, t.ex vill du skriva slash ( / ) så går det inte, och vill du skriva "&" så sitter den symbolen på en annan knapp. Till min PC funkar tangentbordet som den ska. Som tangentbord gör den sitt jobb. Lite plastig kanske. Touchpaden kunde varit dubbla storleken - den är väldigt liten men gör sitt jobb, men då får vara försiktig på fingret. Hela tangentbordet motsvarar inte ett fullstort, utan snarare en 13" laptops storlek.
Såhär skriver de om ett kylskåp jag just tittat på, länkat från Pirsjakt : "Ett exemplar nersatt i pris då produkten har fyra mindre bucklor på kyldörr samt skrapmärken. " Längre ner på samma sida: ......"Outletprodukt är en ny oanvänd vara som är kraftigt rabatterad jämfört med motsvarande produkt i originalemballage. En outletprodukt kan t.ex vara en utgående modell, komma från en mässa eller utställning eller en produkt vars emballage gått sönder. I vissa fall kan produkten även ha en lite skada/repa (dock aldrig på front)." Detta skåp hade otroligt fula bucklor på dörrarna, fronten alltså. Man skriver också att outletprodukter är utgående modeller osv - men man nämner inte att majoriteten produkter kommer från försäkringsbolag o butiker - gods som blivit transportskadat från butik till kund, eller från lager till butik. Oseriöst.