Prisjakt

nattugglan

Medlem sen 2005-07-30
68
Bidrag
68
Hjälpsamröster
HP Store
OK
(321)
n
nattugglan
68 omdömen
UselRedigerades 4 år sedan

Beställde laptop och enligt hemsidan skulle produkten skickas om 5-10 arbetsdagar. Vid beställning kunde jag se att förväntat leverans skulle ske bara 3-4 dagar efter lagd order! Imponerande! ..status "packetering". Den fjärde dagen kom och jag loggar in flera gånger för att se status - nu är statusen ändrad, nu är varan inte under packetering utan "inväntar lagarstatus" och leveransdatum framflyttat ytterligare 15(!) dagar. HP lockar troligen med korta leveranstider som de i praktiken aldrig håller. Vi får se hur många veckor detta kommer ta. Undrar om datorn ens finns tillverkad. Lenovo är lika usla. Jag kommer troligen aldrig köpa dator mer på webben, utan bara direkt i butik. Uppdatering kommer. *uppdatering. datorn kom snabbare än deras förlängda uppskattade leveranstid. 10 arbetsdagar, det får anses som ok. så jag ändra betyget från usel till ok. det ska tilläggas att datorn hade flammig skärm, svårt att se men det finns där. jag fick den utbytt o detta gick på några dagar(bra!) tyvärr har nya datorn samma defekt. Jag har nu önskat att de återköper så får jag leta annan dator o märke.

Gitarren
n
nattugglan
68 omdömen
Usel4 år sedan

Köpte 3st nylonsträngar till akustisk gitarr. Märket på strängarna : Aranjuez. Strängarna var alla 3st D-strängen. Alla strängar gick sönder inom en 2v period. Den tredje strängen satt jag bara på, spännde upp, o spelade aldrig, men den gick också sönder efter ca 8 dagar. Jag mejlade Gitarren.se o berättade detaljerat och att jag spelat på samma gitarr i 30år och har aldrig i mitt liv varit med om detta tidigare. med mitt spelande, brukar D-strängen gå av efter 1-2 år. Gitarren.se skickade ett väldigt standardiserat svar där man nämnde alla olika orsaker till varför en sträng kan gå sönder, där man vill skylla på att gitarren är felaktig. Gitarren.se ville inte ta på sig skuld. Med tanke på det standardiserade svaret så är jag övertygad om att de fått många mejl om dåliga strängar. Jag kontaktade Sveriges största återförsäljare av instrument och frågade om modellen av strängar jag köpte, vem som äger varumärket, men fick inga mer svar än att varumärket inte längre säljs. Min teori är att strängarna antingen var feltillverkade, usel kvalitet, för varmt förvarade eller helt enkelt väldigt gamla där plasten i strängarna hunnit torka ut. Hade inte kostat Gitarren.se många kronor att återbetala mig eller skicka nya strängar, men de är fula fiskar och vill hellre ha dåligt rykte.

Lenovo.se
DÃ¥lig
(27)
n
nattugglan
68 omdömen
UselRedigerades 4 år sedan

Efter 4mån(!) väntande blev min drömdator(troligen) tillgänglig att beställa på Lenovo.se, äntligen. (Lenovo har extrema produktionsproblem världen över och folk väntar o väntar.). 27 nov slog jag till på deras svenska sajt. Redan 28e hanterades varan på lager i Holland. 30e kom den till Arlanda, rätt imponerande. Dock verkade den fastnade på UPS central i Järfälla. Jag ringde UPS 3 december och frågade om status - :"dem är borta, ring Lenovo och be om en ny så får de reklamera den andra" Jag ringer Lenovo o berättar om läget (tyvärr ingen support i Sverige). De ber mig avvakta tills Lenovo hör av sig. Jag ringer Lenovo igen den 8e december. Denna gång la kvinnan i supporten på luren efter min vänliga förklaring om läget. Jag ringde igen, dålig uppkoppling då jag troligen hamnade i Indien. Mannen bad mig avvakta lite till, men berättade att ärendet är eskalerat. Jag berättar att det finns 2 laptops i lager o h ber dem skicka en av dessa till mig innan de tar slut igen. Det svarade han inte på. Får ett mail samma dag som bekräftar vårt samtal o h man säger att UPS börjat en utredning den 8 december, alltså 5 dagar efter att UPS Sverige sagt till mig att paketet är borta. Lenovo skriver också att jag kan beställa en ny dator om det visar sig paketet är borta efter utredningen. Kommer inte finnas några att beställa, nu är lagersaldo 0. Praxis är att företaget Skickar ut en ny dator, men tydligen vill inte Lenovo erbjuda mig detta , för att de vet att det inte finns några och lägger "ansvaret" på mig istället. Så grymt besviken. Enligt köpeavtalet måste jag vänta 30 dagar innan jag kan ansöka om hävning av köp. I skrivande stund ser jag att datorn är beställningsbar igen, till samma pris. Vågar jag beställa eller blir det samma strul igen? Tänk om dator 1dyker upp sen? Då måste jag strula med en återleverans, som också kostar flera hundra. Fy katten för Lenovo! Jag kan läsa på nätet att UPS sällan åker hem till folk, utan gör en megafuling och åker direkt till utlämningsställe för urlossning av paket. Många på nätet som vittnar om detta, även i denna tråd.

LG OLED65CX6 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV
Full Star 1
4.6
(51)
n
nattugglan
68 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
Redigerades 4 år sedan

Om tillverkarna får bort den glatta reflekterande ytan som OLED har så skulle detta vara den optimala tv´n, 10 av 10. Om man tittar på nätet när folk recenserar produkter så pratar man ofta om svärta, rörelsehantering, blooming, inbränning mm, men sällan nämns displayreflektioner, och om det görs, så läggs ingen större vikt vid detta. Jag personligen tycker reflektioner är lika viktigt som den generella bildkvaliteten.Jag personligen byter gärna bort den extrema OLED-svärtan mot en icke reflekterande display - därför är jag mer nöjd med toppmodellerna från SAMSUNG/SONY LED, som ändå har mycket bra svärta. Jag har samma resonemang vid laptop-köp. Blanka skärmar o dess reflektioner är mycket irriterande. Även ett hyfsat nersläckt rum kommer ge reflektioner. De reflektioner som OLED har är extra jobbiga för ögonen då själva reflektionerna ser ut att komma från en sorts plastfilm som inte bara ser ut som en hinna utan också en ojämn hinna. Om du lyser med ficklampa på skärmen och rör lampan i sidledes så kommer du se att reflektionerna inte är jämna utan det reflekterande ljuset kommer röra sig som en badboll gör på vågorna, och dessutom ändrar badbollen storlek. Du kommer se detta när du rör lite på huvudet i soffan medans du tittar på TV och fokuserar blicken på ev. reflektioner.

Samsung QLED QE65Q95T 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV
Full Star 1
3.9
(7)
n
nattugglan
68 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
4 år sedan

För att vara en bakbelyst LED så är denna TV väldigt slimmad, kanske den mest slimmade LED, och faktiskt mer slimmad än sina småsyskon i samma serie (Q8 Q7 Q6). Jag står inte ut med blanka reflekterande OLED därför är jag fortfarande LED trogen. Denna TV tycker jag är bäst i klassen eller delad första plats med SONYs 9-serie - dock är SONYs LED dubbelt så tjocka vilket inte är så läckert när den ska upp på väggen - stående på bord kvittar det. MEN! - Sonys 65" TV kostar idag 13,000kr vilket är no brainer! Trots denna fantastiska Samsung så är priset helt galet. I skrivande stund kostar 65" 30,000kr. Det är 5,000kr mer än LGs OLED CX flaggskepp i samma storlek. (OLED som på marknaden anses som exklusivare än LED). Och det är 17,000kr(!) mer än SONYs motsvarande TV. Summerat: Köp denna Samsung om du vill betala 17,000kr extra för plattare TV på väggen. Annars köp Sony.

Philips Sonicare ProtectiveClean 4300 HX6800/44
Full Star 1
3.8
(15)
499 kr
n
nattugglan
68 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
Redigerades 4 år sedan

Imponerande batteritid. Jag kan tycka att de två olika borstlägen är antingen för svagt eller för kraftigt. Jag hade gärna velat ha ett mellanläge, hade varit optimalt för de flesta om jag får bedöma. Minus för att små synliga matrester mellan tänderna inte försvinner, där måste man ta till en vanlig tandborste. För mig är detta en vibrerande "polermaskin" och måste kombineras med antingen en vanlig tandborste eller en elektrisk som "pendlar" i sin rörelse och inte vibrerar. Det ena ersätter inte det andra, så oavsett tycker jag alla bör ha två olika tandborstar. Lite väl höga priser för så enkel produkt - max 400kr är mer rimligt.

Koss Porta Pro On-ear
Full Star 1
4.1
(290)
369 kr
n
nattugglan
68 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
Redigerades 5 år sedan

Enda alternativet för mig. Min erfarenhet av alla olika lurar : - Stora klassiska lurar som man har över örat = Mitt huvud och mina öron blir kokheta, samt att öronen kläms åt om luren inte är stor nog att gå över hela örat. För stora att gå runt med på stan, ser ut som en mupp ;) -Små "in ears" , den lilla klassikern = Jag tror jag har väldigt små örongångar, och alla dessa små lurar ramlar ut ur mina öron. Väldigt irriterande att hela tiden trycka in dem. - Dessa KOSS Porta Pro är det enda som passar mig. Jag har haft dem i många år. Dessutom galet bra ljud, också med tanke på dess lilla storlek. Att de sen är skitbilliga gör ju inget. En liten nackdel, de klämmer lite på mina öron, trots att jag ställt in dem rätt. Min skalle är väl lite för stor för modellen. Men kanske jag med våld vågar böja ut dem lite. *Generellt, jag vill inte skaffa trådlösa, eftersom jag inte vill vara beroende av batterier, samt skönt slippa strålning.

Philips QC5130 Family
Full Star 1
3.7
(3)
n
nattugglan
68 omdömen
Full Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
6 år sedan

Hade en liknande philips i många år, klippte mkt bra utan tjorv, sen gick något sönder som gjorde att "framlocket" inte längre satt fast, kanske efter att jag tappat den några gånger. Köpte då denna, och blev besviken, det var svårare att klippa skallen o skägget, jag kom längre inte riktigt åt skägget direkt under näsan när distansen är på. Själva bladet o distansen blev alltså sämre. Nu 1-2 år senare, så gick den sönder. Även sladdarna på båda modellerna har varit för korta. Det blir kanske Braun eller något annat märke nästa gång.

HP 280 G2 X3K82EA#UUW
Full Star 1
4
(1)
n
nattugglan
68 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Half Star 4Empty Star 5
Redigerades 7 år sedan

Jag gjorde noga undersökningar sommaren 2016, då var denna PC "best buy", mkt vettigt pris på ca 6000kr. 7 månader senare, i slutet på Jan 2017, ökade priset 3000kr(!) över en natt. Och det gäller alla HP 280-serie, kanske även andra HP. Hade man slagit till hade man gjort ett bra köp. Idag slutet på 2017 är det tveksamt att betala över 9000kr.

Motorola Moto X Force 3GB RAM 32GB
Full Star 1
4.1
(15)
n
nattugglan
68 omdömen
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
Redigerades 8 år sedan

Jag får nog skämmas, hade min iPhone 4 tom år 2017 :) Så det tekniska steget till denna lur var förstås extremt stort. Min 4:a var så seg att man drog sig i håret varje dag. Denna Moto är turbosnabb, även wifi-uppkopplingen. Tankade ner 100mb på 30 sekunder, via 2,4 bandet. Jag anser, efter att ha jämfört och läst tekniska specifikationen, o nu använt telefonen 2 veckor, att Moto X Force är en premiumtelefon, till budgetpris (2900kr Feb 2017) Det enda som saknas är ett medföljande headset o datakabel. Dagen efter mitt köp sänkte en annan butik priset till 2500kr vilket var både fantastiskt o riktigt irriterande ;) + Ganska mycket lekande med mobilen o den klarar sig i 24h. Laddar upp mkt snabbt igen. + Supefin skärm med varmare ton, skönare för ögat än Appels blåvita. + Snabb + Video-stabilisator i världsklass - Kameran för foto är "standard" , dvs bra i normala ljusförhållanden, men brister lite i kvällsfotografering, mörka partier blir korniga. Detta ser man på nästan alla telefoner(jag har kollat mkt på youtube där man testar video o foto) Finns egentligen bara en telefon som tar riktigt bra kvällsbilder o det är Samsung 7-serien. Men jag ville inte betala 4000kr mer för en bättre kvällskamera.Samt att jag ogillar Edgen´s runda kanter. - Övre högtalare, dvs den du hör i när du ringer är inte bra alls, vet inte om min är trasig, det låter som högtalaren är spräckt, där var min gamla iPhone mkt mkt bättre. (musikhögtalaren som sitter nertill är kanon) - Finns inga fysiska butiker som säljer skal o skärmskydd, bara nätet. - Ej stöd för dubbla sim, dock ingen deal breaker. - Android systemet är lite krångligare att använda kontra iOS, krävs flera klick i Android. - Det var strulig kunna gå in i telefonen via datorn, var tvungen "låsa upp" "utvecklings"-behörigheten, via instruktioner på nätet (detta för att kunna föra över data mellan enheterna) - Eftersom displayen marknadsförs som "okrossbar" så är den inte av glas utan av plast, vilket innebär att displayen är extremt känslig för repor! Jag är pedant och var extremt försiktig med telefonen, den har bara legat på soffan o sängen med skärmen uppvänd. Samt i min nya dunjackas innerficka där inga vassa saker finns. Trots detta finner jag 5-6st hårtunna små repor(5-15mm långa), syns dock bara om man vinklar telefonen mot en ljuskälla. (inväntar displayfilm o skal med posten i kommande dagar) Grym nalle må jag säga! Väntade flera år på denna telefon. Premium till budgetpris :) Skulle aldrig betala mer än max 4000kr för en telefon. *****uppdatering Fortfarande mycket nöjd. Sprakandet i öron högtalaren är inte alltid utan ibland. Det har nog med uppkopplingens kvalitet att göra. Märkte det aldrig med min iPhone dock.