Otroligt besviken. De struntar helt i både konsumenträtt vid distansköp och att värna kundrelationer. Nyligen upptäckt Alphaspel och handlat mycket hos dem tack vare stort utbud och toppenbemötande i butik. Tills nu tyckt att de är toppen! Nyligen fick jag ett betalningskrav för en nätbeställning jag gjort före sommaren och helt missat fakturan för. Omedelbart efter att jag fick kravet i min Kivra betalade jag. I direkt anslutning gick jag sedan in på deras webb och spontanköpte mer saker. Nyss påmind om hur jag missat en faktura senast jag handlade på nätet, betalade jag för det nya köpet direkt. Dessutom lade jag ytterligare en order att hämta upp och betala i butik. Dagen därpå får jag ett meddelande att de inte tänker skicka min nya beställning eller sälja varorna jag tänkt köpa i butik förrän de meddelas från sitt inkassobolag att jag betalat för den förra. Jag ber självklart om ursäkt för min miss, förklarar att jag givetvis betalat direkt och aldrig haft för avsikt att strunta i en faktura. Erbjuder att skicka kvittens på att betalningen är gjord men påpekar också att de oavsett inte har någon rätt att strunta i att skicka en helt annan order för vilken jag redan har betalat. Jag förklarar att de antingen får skicka min betalda order eller genast återbetala mig. Bortsett från extremt nonchalant bemötande och upprepningar om att de tänker göra precis som de vill, så dröjer det sedan en vecka och två undrande mejl från mig om hur det blir med min beställning. Jag får då till slut beskedet att min order är avbeställd och att jag ”inom kort” får tillbaka mina pengar. Det hade varit så otroligt lätt för dem att behålla en urnöjd och långsiktig kund. I stället häpnar jag över bemötandet per mejl och hur de uttryckligen struntar i vad de har rätt att göra och inte. Intrycket är att de är allt för medvetna om hur liten konkurrens om hobbyister som deras stora utbud innebär. Alternativet är genuint inkompetenta medarbetare i kundtjänst. Jag vet inte vad som är värst. Här är ett förslag på mejlmall att skicka nästa gång något liknande händer. Jag garanterar att det kommer spara er en nöjd kund: ”Självklart ska du få varorna du har betalat för. Varmt välkommen in till butiken att köpa de andra varorna du beställt. Vi noterar att du mottagit betalningskravet för tidigare obetald order från Inkassogram och emotser betalningen via dem. Tack för att du handlar på Alphaspel!”