Efter mycket skriverier om hur skillnaden mellan Pro modellen och vanliga iPhone var mindre än någonsin bestämde jag mig för att byta ut min iPhone 14 Pro och prova denna. Vilket ner-byt, varje gång man scrollar så svider det i ögonen med denna 60hz panel, sida vid sida känns min 2 år äldre telefon otroligt mycket mjukare. Kamera knappen sitter för långt in ifrån botten för att det ska kännas naturligt att hålla den. Då Apple AI verkar långt borta för oss i EU lämnar det inte mycket kvar som kan klassas som en uppgradering om man likt mig föredrar spel på annan plattform. 10-15tkr känns dyrt för att få två nya fysiska knappar som nästan enda förbättringen, även om jag kommer att sakna dem. Min rekommendation är att satsa på Pro, om budgeten inte håller för årets modell så titta ett år bakåt.
Fin skärm för foton, ostabil och buggig i övrigt. Startar om utan förklaring, satta timer försvinner ibland utan förklaring. Svarar ifrån andra rum trotts att känsligheten är satt lågt i andra rummet och högt i det man är i. 1 utav 3 hubbar vägrar att ställa sig till Svenska, först låste den sig till en-US i 3 månader, efter försök att fixa med ominstallation av app, kontroll av språkinställningar och hw-reset av hubben så låste den sig till en-GB istället.. Hade apple gjort en assistant med skärm så hade jag skiftat direkt (även om de inte är perfekta och siri är sämre) Nest är i alfa/beta stadie.
Om man vill ha en hybridklocka så är detta en av de bästa, bra batteritid och bra funktioner för hälsospårning. Man får en hint om vem som ringer eller varför mobilen vibrerade, så man kan avgöra om man ska ta upp den. Bäst av allt är att den ser ut som en snygg klocka och man ser tiden på den i solljus, och vilken vinkel man än har armen. Kompletterade med ett metallband ifrån Amazon för 200kr och den känns ännu bättre! Har nu haft klockan i ca 2,5år och glaset är som nytt trotts användning i jobbet (servicetekniker) och i verkstan utan försiktighet, Batteritiden är fortfarande 20-30 dagar och bytet ifrån android till ios överlevde den också. Kikar nu på en Horizon att växla lite med.
Värdelös produkt av låg kvalité som tillverkas av Whirlpool. Gångjärnen består av metalldelar som gnider mot varandra och nöter ner, skapade ett regn av metalldamm över vår bänkskiva. Relä som känner av att luckan är stängd gav upp efter 11mån. Bryr mig inte om att försöka få åtgärdat av IKEAS usla service, kastar och köper en riktig produkt istället.
Värdelös service. Vid köksköp finns ingen möjlighet till restorder, man får helt enkelt beställa det som finns i laget och bevak själv. Vitvaror värdelösa när det kommer till kvalité, ömtålig plast, dålig konstruktion och generellt enklare. Dessutom så är kundtjänst svår att komma fram till och få hjälp med garanti, går inte att komma in med en vitvara för reklamation trots att du köpt den i butiken? Är det ens ok?
Edit: Allt är korrekt installerat (inte så svårt med ett kylskåp, står plant och rätt justerat). Samsung sverige vet inte själva vad de säljer, möjligt att återförsäljare faktiskt kollar på produkten och skriver en korrekt beskrivning. Vilken skit, beställde genom Samsung själva och fick till att börja med en produkt med skadad sidopanel. Skåpet i sig saknar utannonserade funktioner så som skjutbara hylla och grå interiör. Dörrstängningsfunktionen som ska knuffa igen sista biten håller snarare skåpet öppet och gnisslar ofta. Vinhyllan är klumpigare och tar mer plats än konkurrenters. Knapparna för temperaturinställning är "svampiga" och ger inte alltid respons. Plastig "kvalité" och dålig passform, Elektrolux/Husqvarna i samma klass ger mycket mer för pengarna. Dessutom så är manualen otydlig och tar inte upp alla funktioner. Samsung support är inte heller lätta att ha att göra med och de har inte på över en månad lyckats få fram den skjutbara hyllan som saknades, när jag väl fick en hylla så passade den inte skåpet och deras servicepartner kunde inte se att den fanns som reservdel till skåpet.
Genomför ett byta av ekosystemet hemma ifrån android, google och windows till Apple. Måste säga att ljudet är mycket fylligare i Homepod än Nest mini, men det är inte 4-5 gånger högre likt prislappen. Man kan inte justera bas och diskant likt på googles motsvarighet och det gör då att ”fel”-placering inte går att justera bort lika lätt (finns ett mindre bas läge men inte mer än så). Siri är inte alls lika mångkunnig som google, mycket av det man frågar om hänvisas man bara till fynd på webben som hon kan visa på min iPhone. Och hennes uttal är så onaturligt och svajjigt. MEN så länge man håller sig i Apples (underbara) ekosystem så fungerar allt sååå bra. Man kan lägga till saker i listor och styra homekit-saker på ett mer naturligt sätt än med google. Namngivning i smarta hemmet är inte lika viktigt, har du bara en rullgardin så vet Siri att det är den du vill dra upp, entrédörren eller ytterdörren spelar det ingen roll vad man säger, Siri förstår (mig i alla fall). Det är också lätt att flytta uppspelningen till fler högtalare eller till telefonen. Har man Apple grejor i övrigt och tycker om den vägen likt mig själv så är det ett självklart köp, men förvänta dig inget mer än en bra köksradio ljudmässigt.
Samma erfarenhet som Axel, vid tredje verkstadsbesöket för att motorn blivit fylld med bensin fick jag tjata mig till att de satte en bränslekran. De clips som håller kåpan till motorutrymmet är klena och en har gått sönder av normal användning, måste dessutom öppna oftare för att komma åt kranen. I övrigt är jag nöjd med den, startar alltid och klipper bra.
Håller med föregående recensent, värdelös maskin, har en kyl ifrån Samsung och den är inte alls värd sitt pris. Finns Bosch för inte många kronor mer, IKEAS vitvaror är också ett bättre val. Vi kommer kasta ut bestick-hyllan och försöka få in vår gamla bestik korg i nedre delen.
Produkt skadad i leverans, saknade även funktioner som utannonserades på deras produktsida. Värdekoden som jag fick i ersättning för skadan fungerade inte i den rabbaterade shoppens där jag köpt skåpet vilket innebär att det är billigare att vända sig till en återförsäljare och skippa koden. Kundservice skickade ut en ersättningsdel som saknades och trotts inköpskvitto, serienummer och modellnummer, var den fel och passade inte, detta efter över en månads väntan. Svar till SAMSUNG: Problemet är i kontakt som redan sker via mail, se SE200203-38103232.