Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.
För det mesta inom musikproduktion och ljudupptagning är ett par ordentliga hörlurar ett måste, och inte bara för att isolera sig mot omgivningen. Även i en påkostad studiomiljö används lurar hela tiden som komplement till högtalarmonitorer för att lyssna av mixen, helt frikoppla mot rumsakustik samt för noggrann kanalmatchning. Och för den mobila frilansaren eller nybörjaren som inte har tillgång/budget till en akustikbehandlad studio kommer ett par professionella hörlurar göra underverk i ditt arbete!
I branschens miljöer ställs särskilda krav på utrustningen. Den ska tåla att brukas dag ut och dag in - ibland under tuffa förhållanden - och man vill kunna förlita sig på att ljudåtergivningen är nära ofärgad och en så noga representerad bild av musiken som möjligt. För stora avvikelser i frekvensgången, som en baspuckel eller svajig diskant, kommer resultera i att du mixar vissa frekvenser för högt eller lågt, alternativt behöver spendera onödigt mycket tid med att skapa kompensationskurvor t ex i Sonarworks Reference (ett kompletterande plugin som jag varmt kan rekommendera).
Observera att man i 9/10 fall inte vill använda trådlösa hörlurar i professionell miljö, p.g.a. (mer eller mindre) latens samt eventuellt strul med signal, störningar och batteri.
Tänk noga igenom om du behöver öppna eller slutna lurar. För inspelning och utomhusjobb, välj slutna. För bästa ljudåtergivning och långa mixnings-/masteringpass i tyst miljö är öppna lurar i regel att föredra.
För det mesta inom musikproduktion och ljudupptagning är ett par ordentliga hörlurar ett måste, och inte bara för att isolera sig mot omgivningen. Även i en påkostad studiomiljö används lurar hela tiden som komplement till högtalarmonitorer för att lyssna av mixen, helt frikoppla mot rumsakustik samt för noggrann kanalmatchning. Och för den mobila frilansaren eller nybörjaren som inte har tillgång/budget till en akustikbehandlad studio kommer ett par professionella hörlurar göra underverk i ditt arbete!
I branschens miljöer ställs särskilda krav på utrustningen. Den ska tåla att brukas dag ut och dag in - ibland under tuffa förhållanden - och man vill kunna förlita sig på att ljudåtergivningen är nära ofärgad och en så noga representerad bild av musiken som möjligt. För stora avvikelser i frekvensgången, som en baspuckel eller svajig diskant, kommer resultera i att du mixar vissa frekvenser för högt eller lågt, alternativt behöver spendera onödigt mycket tid med att skapa kompensationskurvor t ex i Sonarworks Reference (ett kompletterande plugin som jag varmt kan rekommendera).
Observera att man i 9/10 fall inte vill använda trådlösa hörlurar i professionell miljö, p.g.a. (mer eller mindre) latens samt eventuellt strul med signal, störningar och batteri.
Tänk noga igenom om du behöver öppna eller slutna lurar. För inspelning och utomhusjobb, välj slutna. För bästa ljudåtergivning och långa mixnings-/masteringpass i tyst miljö är öppna lurar i regel att föredra.
1. Sennheiser HD 490 PRO Plus
Fantastiskt ljud, utmärkt design & komfort, väl paketerade
Lite hög impedans för bärbara enheter, något högt pris
De bästa studiohörlurarna för de allra flesta är Sennheiser HD 490 Pro (Plus).
De är från grunden framtagna av Sennheisers tyska PRO-avdelning för att konkurrera med Sony MDR-MV1 som de bästa och mest mångsidiga studiolurarna omkring 5000 SEK. Designen är betydligt modernare och mer funktionell än lillebror HD 400 Pro och de är kanske Sennheisers bekvämaste lurar någonsin att ha på sig.
Ljudåtergivningen är nästan lika bra som HD 600, vilket är en enorm komplimang. Dock är HD 490 Pro betydligt bättre på att återge lågbas och har dessutom en lägre impedans, så att du slipper köpa en förstärkare för att få upp ljudvolym och dynamik till bra nivåer. Således kommer jag att börja rekommendera HD 490 Pro till de flesta användare istället för HD 600, trots att de kostar mer.
Medföljer gör ett extra par öronkuddar i tyg, som kan bytas ut mot befintliga för att få en något mer analytisk ljudtuning för mixning. Som lyssnare föredrar jag dock ljudet i standardkuddarna.
Utöver det lägger "Plus"-modellen b la till ett riktigt bra transportfodral och en extra 3m hörlurskabel.
2. Audeze MM-500
Grymt referensljud, basen, byggkvalitén, lättdrivna
Ganska tunga och kan trycka lite under långa sessioner
De bästa studiohörlurarna i highend-segmentet är Audeze MM-500.
MM-500 är Audezes senaste, magnetostatiska hörlurar för professionella användare. De kombinerar mycket av de populära LCD-X med den modernare, lättare och bekvämare designen hos den audiofila toppmodellen LCD-5.
Resultatet är en hörlur som - i min mening - är bättre än både LCD-X och LCD-5. Nej, de är inte lika brutalt avslöjande som LCD-5 men ljudklangen är mer neutral i mina öron och konstruktionen är subjektivt snyggare, med en riktigt läcker och stenhård aluminiumkonstruktion som verkligen andas kvalitet! Och de kommer i ett rejält transportcase och en ovanligt högkvalitativ, flätad signalkabel.
Liksom LCD-X är de väldigt lätta att driva och du behöver inte komplettera med en särskild hörlursförstärkare. Ett riktigt bra internt eller externt ljudkort/interface (det förtjänar dem!) räcker gott och väl.
Har du bestämt dig för att lägga en större slant på ett par ordentliga high-end hörlurar för att t ex komplettera dina fina Genelec-monitorer i studion, då är MM-500 ett riktigt bra köp som lär hålla många år. De är dessutom fantastiska musikförmedlare när du bara vill slappna av och njuta!
3. Sennheiser HD 400 PRO Over-ear
Utmärkt neutralitet, komforten
Spartansk konstruktion
Sennheiser HD 560S är kanske de mest neutrala hörlurarna ljudmässigt under 3000 kronor, vilket snabbt gjort att de uppmärksammats även bland professionella användare. Därför har Sennheiser tagit fram en särskild "PRO"-version av HD 560S för studiobruk och de heter (något förvirrande...) HD 400 Pro.
Det är inga större skillnader mellan lurarna, akustiskt är de identiska. Men HD 400 Pro kommer bättre utrustade för studion med en 3 meter spolad kabel och en kortare rak. Samt en annorlunda finish.
Liksom storebror HD 490 Pro är dessa av helöppen typ, så de lämpar sig inte för utomhusbruk eller inspelning. Men designen bidrar å andra sidan till en resonansfri och vidöppen ljudbild (jämfört med många slutna varianter), samt att öronen inte svettas under långa sessioner. Tillskillnad från storebror är de lite tunna i den allra lägsta basen, men det löser du kvickt med en simpel EQ-kompensation.
De är spartanska och plastiga, men jag har nog inte hört något mer neutralt och överlag välljudande i prisklassen.
Med tanke på den låga totalinvesteringen är dessa nästan ett givet budgetköp för den aspirerande mix-/musikartisten som kan jobba i tyst miljö.
4. Sony MDR-MV1
Komfort i världsklass! Avslöjande och neutrala (efter EQ)
"V"-skulpterat frekvensomfång utan EQ,
MDR-MV1 är de nya, helöppna referenshörlurarna från Sonys Pro-avdelning - specifikt riktade mot mixning i spatial audio.
MDR-MV1 är framförallt otroligt bekväma. En lyckad kombination av lätt vikt (223 gram), supermjuka öronkuddar, fantastisk ergonomi och de öppna kåporna som låter öronen andas gör dem till en av de bekvämaste over-earlurarna jag använt. De kan verka plastiga vid första anblick men byggkvalitén är i själva verket riktigt bra, med en klok mix av tålig plast och solid magnesium / aluminium.
Ljudmässigt marknadsförs MDR-MV1 som lurar med ett "ofärgat frekvensomfång", men ur kartong har lurarna i min mening en tydlig betoning både på högbas och på de ljusa partierna i diskanten. Det resulterar i en ibland behagligt varmtiltad ljudbild med superkrispig luftig topp, men som kan slå över till att basen upplevs lite svulstig, röster lite tunna/tillbakadragna och ljusa inspelningar gränsar till att bli spetsiga och/eller "sss-iga".
Jag kör dem således via Sonarworks Reference som har en färdig kompensationskurva och då låter MDR-MV1 helt neutralt med bättre framtoning i mellanregistret men behåller sin förmåga att vara väldigt avslöjande, med alldeles utmärkt precision samt väldefinierad bas. Ljudet blir aldrig särskilt utbrett för att vara öppna lurar, dock.
Med lite EQ, en utmärkt studioreferens för bekväm användning hela dagen lång!
5. Shure SRH1540 Over-ear
Utmärkt ljudkvalitet och komfort
Något exalterad (aka "V-formad") klangbalans
Slutna lurar är generellt sämre för kritiska uppgifter som professionell mixning och mastering, eftersom energin som innesluts och reflekteras inuti kåporna gärna ger upphov till orenheter och färgningar i ljudet. Shure har dock länge varit duktiga på att göra slutna lurar för professionellt bruk och SRH-1540 är deras bästa någonsin.
Det reflekteras inte bara i deras lyxiga komfort och materialval/byggkvalitet, utan även i ljudklangen som kommer ganska nära HD 600 i neutralitet (om än inte hela vägen). Ljudet är något varmare/punchigare och mer exalterat än korrekt för att de även ska kunna agera bra hemmalurar för musikälskare. Men med t.ex. Sonarworks kan du enkelt korrigera för detta i studiomiljö.
De stora, babymjuka kuddarna och låga vikten möjliggör många timmar av stressfri komfort. Ett par extra kuddar samt kabel följer med i kartongen, liksom ett hårdfodral för att säkert transportera dem till och från studion.
De är inte helt gratis, men förstärkare är iallafall inte ett absolut krav. Ett hyfsat ljudkort som ofta finns i professionell ljudutrustning, och du är hemma. Tja, eller i studion...
6. Shure SRH440 Over-ear
Neutralt mellanregister, lågt pris
Klen djupbas, plastiga
SRH-440 är en gammal favorit i budgetsegmentet.
De kommer inte att tillfredsställa den som tycker att Beats by Dre är det bästa som finns, basen slaknar av ganska tidigt och av detta skäl finns det bättre alternativ för elektromusik.
De kommer däremot tillfredsställa om du helst av allt vill ha en så neutralt stämd frekvenskurva som möjligt mellan 500hz och 5khz, för under en tusenlapp och med (viss) isolering.
SRH440 är relativt stora och klumpiga men sitter skönt på huvudet.
Få lurar, om ens några alls i denna prisklassen, låter såhär korrekt i frekvensomfånget 500hz-5khz. Det gör SRH440 till ett oslagbart budgetalternativ för musikinspelning, åtminstone med akustiska instrument.
7. Sennheiser HD 25-III On-ear
Pålitliga, stryktåliga, perfekt för fältarbete
Trycker ganska hårt på öronen
För DJs, broadcasting och liveinspelning/monitoring är Sennheiser HD 25 en riktig industri-klenod.
De är små, fjäderlätta, riktigt stryktåliga och verkligen ett par hörlurar som tåls att brukas under de hårda förhållanden som livegig och filminspelning ofta för med sig. Du kan troligtvis tappa dem från Eiffeltornet och de lär överleva. Skulle något mot förmodan gå sönder kan du enkelt byta ut delarna.
Split-bygeln och den bestämda passformen (varför jag inte skulle rekommendera dem för långa sessioner i studion) gör att de sitter väldigt fast och säkert på huvudet, med bra passiv isoleringsförmåga.
Ljudet är helt ok, inget märkvärdigt kanske mot de bästa moderna mobila lurarna, men i stora drag neutralt och bra skulpterat för monitoring.
De gör sig fint som portabla vardagslurar till musiklyssning också, vänta dig bara inga smarta finesser av något slag.
8. Audio Technica ATH-M50X Over-ear
Robusta, bra ljud, prisvärda
Inte de mest bekväma eller neutrala
ATH-M50 har länge varit superpopulära bland många sorters professionella användare. Du hittar dessa i DJ-bås, på film- och liveinspelningar och i många hemmastudios. De är också i regel uppskattade för generell musiklyssning som de prisvärda, detaljerade och hyfsat välbalanserade hörlurar de är.
Detta är ett bra alternativ till HD 25 om du vill ha en (nästan) lika stryktålig arbetshäst för inspelning och DJ-bruk men föredrar en over ear-design. De är bekvämare än HD25 för längre sessioner, men klämmer åt en del och blir varma jämfört med öppna lurar. De är också betydligt klumpigare, men går att fälla ihop vilket underlättar förvaring.
De är inte det bästa valet för kritisk mixning och mastering, iallafall inte utan EQ. Då hade jag gått på HD 560S eller Shure istället.
Om du för tillfället bara kan välja en "pro"-hörlur för många syften är dessa dock ett svårslaget low-cost option.
OBS! Det finns också en Bluetooth-version, men den håller inte samma ljudkvalitet.
Hej! Mitt namn är Björn och jag är en född teknik-entusiast som driver eget företag inom digital medieproduktion, fotografi & marknadsföring. På hobbysidan har jag en särskild förkärlek till musik och har haft ett brinnande HiFi-intresse sedan 14 års ålder. Jag har under den tiden sysslat med allt från högtalarbaserad Hi-Fi och hemmabio, byggt egna högtalare och delningsfilter samt köpt, sålt och testat hörlurar i prisklasser allt från 60 kronor till 600 000 kronor. På Prisjakt kan du se mig ranka och utvärdera allt från Bluetooth-högtalare, till soundbars, till studiohörlurar och brusreducerande hörlurar. Allt görs med omtanke och med målsättning att ge bästa möjliga köpråd till er läsare!
Är du vår nya expert?
Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.
Läs mer