Uppd. 2: Minus i betyg för att hörlursförstärkaren är under all kritik. Brusar *konstant* vid uppspelning även vid låg volym. Den är helt obrukbar med t.ex. ett par ATH M50X för allt låter som en dåligt inställd radio. Enda lösningen är att använda extern förstärkare. Volymen går från 0–100. Allt över 3 är oanvändbart, och 3 är för lågt för ett par bra hörlurar. Uppdatering: Har nu använt CEC utförligt. Den funkar, men detta är bristfälligt: - endast ett fåtal kommandon skickas vidare: stopp, play, pause, nästa, föregående samt riktningar, ok, bakåt. Jag hade behövt tre-fyra till signaler att jobba med. - Man kan inte be TVn att ignorera kanalbytessignalen när den är avstängd, dvs. den känner sig tvungen att starta varenda gång min Pi startar. Alltså måste jag stänga av den signalen, varpå TVn inte blir varse att det finns en kompatibel enhet och jag behöver således manuellt gå in i TVns meny för att aktivera CEC när jag vill använda det. Tre extra knapptryck varje gång, helt i onödan. - De flesta LG TV verkar ignorera standby-signalen. ...varför? Inte för att jag påverkas, jag vill endast stänga av TVn ändå. --- Köpte den julen 2010, använt den sen dess och har aldrig haft några problem. Jämfört med dubbelt så dyra apparater från Philips så är denna guld. Inga supersega menysystem, och inte en massa värdelösa funktioner som man inte vill ha. LG har verkligen imponerat. + Enkel dämpning av bakgrundsbelysningen, används varje kväll för att skona ögonen (egen knapp för energispar på kontrollen). Man kan även stänga av bilden helt, perfekt när den bara används för att spela musik. + Mycket tydligt, snabbt och enkelt menysystem -- varken pixligt eller segt, till skillnad från Philips t.ex. En seg meny hade givit ett lågt betyg direkt, eftersom det motarbetar användningen av alla funktioner och inställningar. + Fjärrkontrollen mycket bekväm och genomtänkt. Utformad för att man ska greppa den på samma ställe varje gång. + Bilden är tillräckligt bra för mina behov, men den ska ju inte användas för professionell bildredigering. Nästan alla extrafunktionerna är användbara: + Energispar (dämpa bakgrundsbelysningen som nämndes ovan) + Insomningstimer + Förstärka endast tal + Stänga av strömindikatorlampan vid användning/standby Funktioner jag inte använt: * TV-mottagare, mm. * USB-ingången * Väggfäste * CEC Mindre bra: - Lite svårt att tolka de svenska översättningarna av alternativen för bildförhållande. Vad innebär "original", "hel bild", "full bredd"? Vad jag minns var det svårt att få svar på detta pga. att manualen var rätt dåligt översatt / inte hade någon bra beskrivning av varken de svenska eller engelska termerna. Sammanfattning: Jag kommer att kolla in LG nästa gång det är dags att köpa en tv/skärm.
Jag skrev här ett långt och utförligt omdöme om hallons helt otroligt usla chatt, men som prisjakt-appen prompt slängde bort för att jag råkade snudda vid tillbaka-knappen medan jag försökte navigera i den buggiga omdömesredigeraren. Bra jobbat hallon. Bra jobbat prisjakt. Vad gäller hallon kommer jag nog använda ångerrätten för distansköp för första gången i mitt liv. Ogillar en chatt som ljuger för mig om antal personer före mig, och som kopplar ner mig efter timslång väntan – flera gånger om. Att använda den är att bli slagen i ansiktet om och om igen. Rekommenderas varmt om du hatar dig själv. Uppdatering: Som svar på mitt mejl om att sim-kortet var defekt men att andra hallon-sim-kort fungerade fick jag som svar "För att låsa upp telefonen behöver du kontakta din tidigare operatör". Med andra ord läser de inte ett enda ord av vad du skriver till dem. Helt otroligt. Utnyttjade ångerrätten direkt, men ställer mig tveksam till ifall de märker av det eftersom även det kräver att man läser. Uppdatering 2: De svarade snabbt och erbjöd mig ett nytt SIM, varpå jag dessvärre sa ja eftersom jag trodde det skulle gå snabbare än att hitta en annan operatör. Så fel jag hade. Det har nu gått en vecka, och sedan jag reklamerade mitt SIM har det gått nio (!) dagar utan att ha fått en ersättare. Faktum är att de inte ens sagt att de skickat ett. Imorgon går ångerrätten ut, så jag tvingades använda den nu. Vilket slöseri med tid. Detta är utan tvekan den sämsta operatören jag haft att göra med. Lite ironiskt eftersom innan detta inträffade så var det den bästa. Konstigt hur snabbt intryck förändras när man faktiskt är i behov av hjälp. Uppdatering 3: Nu har det gått två veckor sedan reklamationen. Inget nytt sim, och ingen har sagt att ett är på väg. Det är uppenbart att de erbjöd mig ett nytt utan att faktiskt skicka det. Under tiden har jag beställt och fått ett fungerande sim levererar av annan operatör. Det tog dem mindre än två dagar. Hallon har ännu inte hört av sig med info om återbetalning.
Hopplös hemsida, i alla fall på mobil. Allt i en enda röra. Försök lista deo för män till exempel. Lycka till. Gav upp när de började slänga upp Google captcha i ansiktet på mig.
Så länge man inte behöver "ha med dem att göra" (service, mejlkontakt, etc.) så är de för det mesta ok med bra priser. Ska du däremot ställa en fråga via mejl är du körd. Du kommer få svar från en ny person *varje* mejl, och de kommer alla att strunta i vad du faktiskt frågade, varpå konversationen fortsätter i all evighet tills de tröttat ut dig. Hänt flera gånger. Restaurangen är en blandad mix, ibland bra (Barkarby) ibland usel. I kungens kurva kan du t.ex. inte byta köttbullar mot grönsaksbullar (låter svårt, eller hur?). Uppenbarligen går det bra att lägga 16 köttbullar på en tallrik, men 16 grönsaksbullar "går inte", utan måste slevas upp som två separata rätter som om de tog mer plats. Patetiskt. Med sån flexibilitet skulle jag inte vilja att de byggde mitt kök :-P Textildesign verkar de också ha stora problem med. På alla påslakan saknas de hål i hörnen som man använder för att få innertäcket på plats. Vad är det för en inkompetent designer de anlitat? Helt otroligt att ett så stort företag inte kan få så här grundläggande saker rätt. Deras designförmåga har jag inte längre någon större tillit för.
Uppdatering 3: Batteriet rapporterar 200/1440 mAh efter ca 50 cykler. Det är nåt väldigt skumt som pågår med batteriets uppskattning av maxkapacitet. Så dålig batteritid har jag helt enkelt inte. Vet inte om detta beteende är vanligt bland utbytesbatterier. Uppdatering 2: I skrivande stund har batteriet 800/1440 mAh i maxkapacitet efter 37 cykler, enligt ibackupbot. Tog kontakt med dem via deras chatt och de skötte ärendet exemplariskt och supersnabbt på ca 5 min. Klar kommunikation är vad jag värderar. +++ Lite generellt avdrag för att en del av min själ har dött vid kontakt med batteribranschen. För stor risk för dålig kvalitet helt enkelt. — Uppdatering: Nu har det gått en och en halv månad sedan jag installerade det nya 1440 mAh-batteriet i min telefon. Resultatet? Nuvarande maxkapacitet: 1000 mAh. Med andra ord katastrofdåligt, och nu lika dåligt (i siffror) som originalbatteriet var när jag bytte ut det – och det har använts i flera år! Som jämförelse kan tilläggas att Apple själva har som riktlinje att ca 80% av kapaciteten ska återstå efter 500 uppladdningscykler. Återstår att kolla antal cykler med ibackupbot och ev. reklamera det. Jag har tidigare provat batterier från eBay, teknikmagasinet och Kjell o co. Alla har levererat defekta och undermåliga produkter, och jag använder samma kam för hela batteribranschen fr.o.m. nu. Ni har alla sålt på mig skräp och slösat en inte obetydlig andel av min tid, och jag utgår ifrån att detsamma gäller Teknikdelar tills motsatsen är bevisad. Övriga stjärnor för problemfri leverans och den billiga sladden. --- Preliminärt omdöme, beställde precis. Beställningen gick smärtfritt och snabbt utan krav på registrering, mm. + Priset var mycket bra. 138 kr för batteri och lightning-sladd till iPhone 5. + Erbjöd rabattkod för fraktfritt + Välskriven orderbekräftelse med tydlig info om både förväntad frakttid, retur och öppet köp. - De flesta recensionerna på deras hemsida känns köpta på ett eller annat sätt. Ofta att 23 personer tar sig tiden att ge kabel fem stjärnor och att skriva "Bra", "Jättebra!", "Toppen!", "Superpraktiskt med en kabel om man ska ladda!11!1!" etc. Väldigt hängivna kunder isf... - Utan adblock / ghostery vore sidan helt omöjligt långsam eftersom den är nedsölad med diverse onödiga skript.
Man blir ju mest förbannad på hemsidor som lägger en sidfot med användbara länkar längst ner, för att ovanför den ha en produktlista som aldrig slutar fyllas på med nya objekt när man försöker rulla ner till botten. Bikester tar det till en ny nivå genom att lägga viktig information under produktlistan så att man inte ens kan läsa om en produktkategori i lugn och ro utan att allt försvinner precis när man börjat. Filtren på sidan är också rätt kassa. Dina inställningar ändras (!) beroende på vilka resultat du får upp. Vips så gick ditt maxpris från t.ex. 12.000 till 4.000 kr...